Урок №17 Тема:Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби його створення. Роман Вальтера Скотта «Айвенго» на кіноекрані - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Урок №17 Тема:Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби його створення. Роман Вальтера Скотта «Айвенго» на кіноекрані

Тіхоненко С. О.

Урок №17

Тема:Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби його створення. Роман Вальтера Скотта «Айвенго» на кіноекрані

Мета: схарактеризувати образ головного героя роману В. Скотта «Айвенго», визначити художні засоби його створення, показати вплив історичних умов на формування характеру героя; під час роботи над характеристикою образу Айвенго заглибитися в смислове поле тексту, узагальнити розуміння причин та сутності історичних і художніх конфліктів, що знайшли відображення в романі; з’ясувати роль і місце роману В. Скотта у контексті світової культури, зокрема кінематографу; розвивати естетичні смаки та аналітичні навички учнів; формувати інтерпретаційні вміння; сприяти вихованню гармонійної особистості.

Обладнання:фрагменти екранізації роману Вальтера Скотта («Айвенго» (1952, США), «Айвенго» (1982, США), «Балада про доблесного лицаря Айвенго» (1982, СРСР).

Епіграф:

Ще ніколи вінець лицарства не опинявся на гіднішому чолі.

Вальтер Скотт

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Що вам відомо про кодекс рицарської честі? У яких творах, що вивчалися раніше, ви стикалися з проблемою дотримання кодексу честі?

- Назвіть історичні та художні конфлікти, що знайшли втілення в контексті роману Вальтера Скотта «Айвенго». Які з них мали найбільший вплив на визначення долі головних героїв твору? Аргументуйте відповіді, спираючись на текст.

Узагальнення у формі таблиці «Історичні та художні конфлікти роману Вальтера Скотта «Айвенго»

 

Історичні конфлікти

Художні конфлікти

Конфлікт корінного населення англосаксів із завойовниками норманами

Конфлікт між Седриком Саксом та його сином Вілфредом Айвенго

Конфлікт між Річардом І та принцом Джоном за королівську корону

Конфлікт між Айвенго та Бріаном де Буагільбером

Конфлікт між норманськими та саксонськими баронами за сфери впливу та багатство

Конфлікт між Седриком Саксом та Фрон де Бефом

Конфлікт між простолюдом та владою

 

Конфлікт між Фрон де Бефом та Ульрікою

 

Конфлікт між феодалами та йоменами

 

Конфлікт між лісовими браттями під проводом Локслі та можновладцями

 

 

Конфлікт між жителями Англії та євреями

Конфлікт між почуттями Ровени та Ревекки до Айвенго

 

 

- Доведіть, що історичні конфлікти створюють тло для зображення середньовічної Англії та допомагають читачеві краще зрозуміти особливості епохи.

- Як ви вважаєте, історичні чи художні конфлікти є визначальними для розвитку сюжетної лінії та доля персонажів? Аргументуйте свої відповіді.є

- Чому роман про часи короля Річарда Левове Серце Вальтер Скотт назвав «Айвенго»? Чи можна назвати Айвенго історичною особистістю? Чому?

ІV. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

На сьогоднішньому уроці ми більш пильно придивимося до образу головного героя роману Вальтера Скотта «Айвенго», спробуємо дослідити, у чому полягає неповторність образу Айвенго, які риси вдачі цього персонажа гідні наслідування, чому цей твір продовжує жити в чисельних кіноверсіях.

V. Аналіз образу Айвенго. Робота з ключовими епізодами тексту

Методичний коментар. Для аналізу образу  головного героя варто обрати  ключові епізоди роману: у замку Седрика Сакса, турнір в Ешбі, у полоні, порятунок Ревекки. Саме в даних епізодах образ Айвенго розкривається у повній мірі. Ці ж епізоди кіноверсій можна запропонувати учням для перегляду та аналізу. Цікаво, що в радянській версії відсутній образ Ревекки. Можна запропонувати учням поміркувати, чи втратила екранізація певний дух роману без героїні.

  1. У замку Седрика Сакса

-  Чому Айвенго відвідує батьківський дім, переодягнений паломником? Назвіть справжнє ім’я героя.

- Чому Айвенго не стримався та вступив у суперечку з Бріаном де Буагільбером? Як ви гадаєте, чому кіноверсії, крім радянської, опускають даний епізод?

- Що стало причиною гніву батька? Чому Айвенго вирушив разом з королем  Річардом до Палестини? Як подаються у різних екранізаціях причини конфлікту між Седриком та його сином? Наскільки вони відповідають авторському тексту? Як змінюють концепцію усього роману?

- Поміркуйте, чому герой не відкрився коханій, коли Ровена розпитувала  паломника про Айвенго? Як цей епізод характеризує героя?

- Чому тільки Айвенго гуманно поставився до єврея Ісаака?

  1. Турнір в Ешбі

- Чому Айвенго на турнірі виступає інкогніто? Як автор описує постать героя? Чому читач не бачить його обличчя?

- Які риси виявляє герой під час двобою з Бріаном де Буагільбером та іншими лицарями?

- Уважно прочитайте діалог зі слугами супротивників? Як характеризує Айвенго даний епізод? («І все-таки не залишайте мені ані коня, ані зброї й поверніть їх господареві. А якщо він не побажає прийняти їх назад, візьміть їх собі, друже мій, і владуйте ними самі. Якщо я маю право ними розпоряджатися, охоче дарую їх вам.»)

- Чому Локслі виявив благородство по відношенню до зброєносця лицаря Дездічадо?

- Поясніть, чому автор подає читачу опис зовнішності Айвенго тільки після турніру, коли героя було важко поранено? На яких рисах зовнішності автор акцентує увагу? Чому? («Перед поглядами присутніх постало гарне, потемніле від засмаги обличчя парубка років двадцяти п'яти, обрамлене коротким світлим волоссям. Це обличчя було бліде як смерть і в одному чи двох місцях заплямоване кров'ю.»)

- Як ви розумієте слова Ровени, що стали епіграфом до нашого уроку: « Ще ніколи вінець лицарства не опинявся на гіднішому чолі.»?

- Перегляньте епізоди турніру з екранізацій. Чи вдалося режисерам передати дух середньовічної Англії та лицарського турніру? Поміркуйте, чому екранізація 1982 року (США) починає фільм одразу з турніру? Що в зв’язку з цим втрачено в цілісному відтворення тексту роману в кіно?

  1. У полоні

- Опишіть стан пораненого героя в полоні. Поміркуйте, чому автор на певний час відсторонює Айвенго від активних дій?

- Як ви розумієте слова героя: «- Якби мені доповзти хоч би до того віконця, - бідкався він, - хоч би поглянути, як відбуватиметься ця битва! Якби мені добути лук і пустити стрілу або хоч раз ударити сокирою задля нашого звільнення! Але все марно, все марно - я безсилий і беззбройний!» Як в цих словах розкривається відчай героя та його сутність справжнього воїна?

- Уважно прочитайте висловлювання Айвенго про лицарський дух. Як слова героя розкривають бачення юнаком свого призначення: «Лицарський дух вирізняє доблесного воїна з-поміж простолюдинів і дикунів, він учить нас цінувати своє життя незрівнянно менше за честь, торжествувати над усілякими тяготами, турботами та стражданнями, не страшитися нічого, окрім неслави. Без нього шляхетна честь була б порожнім звуком…»?

- Чому всі екранізації відійшли від тексту та зобразили облогу замку з активною участю героя? У чому відійшли режисери від авторського задуму щодо розкриття образу Айвенго?

  1. Порятунок Ревекки

- Чому Айвенго, не вагаючись, кинувся на порятунок Ревекки?

- Як поводив себе лицар перед поєдинком з Бріаном де Буагільбером? Чому не погодився на пропозицію де Буагільбера залікувати рани?

- Як розкриває характер героя те, що він відмовився розпоряджатися зброєю й тілом Бріана де Буагільбера?

- Чому сам король кинувся на порятунок Айвенго? У чому причина того, що сам Річард І так високо цінував свого васала?

- Поміркуйте, чому в екранізаціях двобій Айвенго з Бріаном де Буагільбером змальований як довгий та кривавий? Чи можемо ми сказати, що закони кіномистецтва відрізняються від законів, за якими твориться літературний твір?

Створення схеми «Образ Вілфреда Айвенго в романі Вальтера Скотта «Айвенго»

 

Відданий своєму королю та Англії

 

 

 

 

 

 

Люблячий син

 

 

Чесна та відверта людина

 

Хоробрий та мужній воїн

 

Вірний коханню та коханій

 

Син своєї історичної епохи

 

Понад усе в житті героя -  лицарські гідність та честь

 

Благородний і шляхетний

Завжди готовий прийти на допомогу тим, хто її потребує

 

VІ. Підсумкова бесіда

- Поясніть, чому майбутня блискуча кар’єра Айвенго обірвалася зі смертю Річарда І?

- Як в образі Айвенго втілилися риси ідеального героя та лицаря часів Річарда Левине Серце?

- Чому автор назвав свій роман «Айвенго», хоча мова в ньому йдеться не тільки про пригоди героя?

- Які б риси цього літературного героя ви б хотіли виховати в собі?

- Чи допомогли вам екранізації роману більш глибоко осягнути авторський задум твору та образ головного героя? Які з них найбільш близькі до роману, а які значно відійшли від авторського тексту? Як це змінили авторську концепцію твору?

VІІ. Аргументація й виставлення  оцінок

VІІІ. Домашнє завдання:

1. Написати твір-мініатюру «Образ Айвенго в кінематографі» (обсяг 18-20 речень) або листа до Айвенго  «Я так багато хотів (хотіла) тобі сказати..»

2. Підготуватися до вивчення творчості К. І. Галчинського: опрацювати статтю підручника, яка містить відомості про біографію поета, підготувати виразне читання поезії «Пісня про солдатів  Вестерплятте», скласти власне судження про вірш.

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.12.2015)
Переглядів: 2027 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: