Урок № 14 Тема: Вальтер Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». Текстуальний аналіз І розділу - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Урок № 14 Тема: Вальтер Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». Текстуальний аналіз І розділу

Тіхоненко Світлана Олегівна

Історичне минуле в літературі

Вальтер Скотт (1771-1832). «Айвенго»

Урок № 14

Тема: Вальтер Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». Текстуальний аналіз І розділу роману

Мета: ознайомити учнів із постаттю засновника історичного роману Вальтера Скотта; дати загальне уявлення про історичний роман як жанр літератури; здійснити аналітичне дослідження І розділу роману В. Скотта «Айвенго»; закцентувати увагу учнівської аудиторії на історичному тлі роману як домінанті художнього часопростору тексту; формувати аналітичні здібності учнів; розвивати навички роботи з хронотопом тексту; виховувати любов до Книги, повагу до минулого інших народів.

Обладнання: відеоролик про життя й творчість Вальтера Скотта  аудіокнига за романом В. Скотта «Айвенго»

Епіграф:

И холодное прошлое заговорит о походах, боях и победах…

В. Висоцький

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

-  Завершено вивчення надзвичайно цікавої теми «Билини і балади». Яке враження залишили у вас вивчені твори?

- Який твір став вашим улюбленим? Чому?

- Що об’єднує билини і балади різних часів та народів?

- Як ви вважаєте, навіщо нам, читачам ХХІ століття вивчати твори, що поетизують давнє минуле?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель: Хоча вивчення билин і балад завершилось, зустріч з героїчним минулим триває. І сьогодні ми знову вирушаємо назустріч з благородством та ницістю, любов'ю до рідної землі та ненавистю до усього живого. Нас запрошує до  світу справжнього лицарства та героїзму великий англійський письменник, засновник жанру історичного роману Вальтер Скотт та його безсмертний твір «Айвенго». На нас чекають знання щодо розуміння жанру історичного роману, який відкрив для світової літератури нові горизонти. Ми з вами вирушаємо до Середньовічної Англії, до художнього світу роману «Айвенго» та спробуємо збагнути, чому саме ця епоха привернула увагу письменника, які саме історичні реалії відтворив В. Скотт у своєму романі. І чому нам, жителям України початку ХХІ століття, варто читати роман «Айвенго» В. Скотта? Отже, вирушаємо!

ІV. Демонстрація відеоролика про життя й творчість В. Скотта

Бесіда:

- Яке враження справив на вас відеоролик про життя і творчість Вальтера Скотта? Наскільки він увиразнив ваше уявлення про цього письменника порівняно зі статтею підручника про нього?

- На які риси Вальтера Скотта, як людини, ви звернули увагу?

- Що, по-вашому, вплинуло на формування його світогляду та письменницького таланту?

- Яким було життя В. Скотта? Чи легкий випав йому життєвий шлях?

- Який внесок зробив митець у світовий літературний процес?

V. Ознайомлення з жанром історичного роману. Опрацювання теоретичного матеріалу

Літературознавча довідка

Історичний роман - роман, побудований на історичному сюжеті, відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії. У ньому історична правда поєднується з правдою художньою, історичний факт - з художньою вигадкою, історичні особи -  з вигаданими особами тощо. Герої - представники різних соціальних класів, вищих і нижчих верств суспільства. Немає поділу на позитивних і негативних героїв. Мова наближена до епохи, але зрозуміла сучасному читачеві. Перший справжній історичний роман створив В. Скотт («Веверлі», «Роб Рой», «Айвенго» та ін.), який зумів поєднати історичний факт із художньою вигадкою, користуючись при цьому як романтичними, так і реалістичними засобами зображення. Цей тип роману дістав назву «вальтерскоттівський», справив великий вплив на розвиток історичного роману в європейських літературах. Важливу  роль  в історичному  романі  відіграє місцевий  колорит -  описи побуту, традицій, звичаїв і уявлень, які визначають своєрідність характеру й способу життя певного народу. Для сучасного історичного роману характерне зближення з іншими різновидами — пригодницьким, сенсаційним, психологічним та іншими романами.

Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку, як ви вважаєте, чи може історичний роман примусити «заговорити холодне минуле»? (Примітка. Якщо учням важко відповісти на даному етапі на це запитання, варто до нього повернутися на етапі рефлексії, як першого уроку вивчення роману В. Скотта, так і останнього з теми.)

Методична порада. Своєрідним підсумком даного етапу може стати колективне створення опорно-смислової схеми «Історичний роман як жанр літератури»

Важливим нюансом роботи з теорії літератури є формування розуміння в учнів різниці між історією як наукою та жанром історичного роману в художній літературі. Пропонуємо використати порівняльну таблицю «Історія та історичний роман в літературі»

Історія

Історичний роман

Наука, що оперує документально підтвердженими фактами. Не використовує емоційних оцінок, безпристрасна.

 

 

Жанр художньої літератури, мистецтва. В ньому все залежить від автора. Історична правда поєднується з письменницьким вимислом. (За літературним твором не можна вивчати історичні факти й події, оскільки вони подаються крізь призму письменницького бачення і розуміння.)

У центрі дослідження історії стоїть історична подія, її причини та наслідки.

Історична подія виступає тлом для зображення долі людини, що є головним предметом дослідження у літературному творі.

У полі зору історії знаходяться тільки ті люди, що стали видатними історичними особистостями.

Героями історичного літературного твору можуть бути будь-які люди, незалежно від їх соціального статусу та ролі в історії. Письменник з’ясовує та зображує причини трагізму долі людини в ході історичних подій. Досліджує минуле, щоб краще зрозуміти теперішнє.

У зображенні історичних осіб наука спирається тільки на документи та свідчення очевидців.

У історичному романі зображуються як історичні особистості, так і вигадані автором персонажі, які зазвичай є головними героями твору. В зображенні діячів історії письменники використовують як історично підтверджені факти, так і авторську вигадку.

Конфлікти тільки ті, що мали місце в історії людства. Мають глобальний характер.

Історичні конфлікти поєднуються з художніми конфліктами. Для автора більш значущими є ті протистояння, у яких вповні розкриваються характери й доля героїв художнього твору.

Історія використовує нормовану мову сучасного періоду з великою кількістю термінології та хронології. Стиль науковий.

Письменник використовує за основу сучасну йому літературну мову та вносить елементи стилізації під старовину, архаїчну та історичну лексику, яку допомагають читачеві комфортно уявити епоху, яка створює фон для розвитку сюжетної лінії історичного художнього тексту. Стиль художній.

 

VІІ. Аналітичне дослідження тексту І розділу роману Вальтера Скотта «Айвенго»

  1. Бесіда на з’ясування первинного сприйняття тексту

- Чи всі прочитали твір? Хто з вас читав повний текст? Хто працював з фрагментами, вміщеними в підручнику?

- Які враження залишив у вас роман? Що сподобалось? Що ні?

- Які труднощі викликала робота над першими розділами тексту?

- Про що, як ви вважаєте, нам слід поговорити на уроці?

  1. Герменевтичний аналіз тексту І розділу роману «Айвенго» з використанням елементів хронотопічного аналізу

- Зверніть увагу на епіграф до першого розділу. Як ви гадаєте, чому автор обрав рядки зі славнозвісної «Одіссеї» безсмертного Гомера? (З одного боку, автор одразу «відсилає» читача до давніх часів, створює певну емоційну атмосферу, з іншого - читачу зрозуміло, що в першому розділі мова піде про звичайних людей – свинопасів. Окрім того, «Одіссея» розповідає про довгий та важкий шлях героя до рідної домівки. Можливо, роман розповість про шлях додому героїв Вальтера Скотта?)

- Де відбуваються події роману? Коли? (ХІІ століття, Англія, часи правління Річарда І.) Що, по-вашому, визначає розвиток подій у творі, художній простір чи художній час?

- Як описує автор місцевість? На чому акцентує увагу читача? («У мальовничому куточку веселої Англії, який зрошується річкою Дон, за давніх часів простиралися неозорі ліси, що вкривали більшу частину невимовно гарних пагорбів і долин, котрі лежать між Шефілдом і чудовим містечком Донкастер. Залишки цих величезних лісів зостались і понині довкола маєтків Вентворт, Ворнкліф-парк і поблизу Ротергема. За сивої давнини ці краї тримав у страху казковий вонтлейський дракон; тут відбувалися запеклі битви між Білою та Червоною Трояндами; і саме тут за старих часів гуртувалися ватаги тих зухвалих розбійників, звитяги й чини яких уславили народні балади.» Перед читачем постає велична картина старовинної Англії, автор пов'язує славетну історію з народною фантазією, згадуючи народні легенди та балади. Тим самим місцевість немов би оживає, стаючи ще одним персонажем розповіді.)

- Чому автор згадує про війну між Білою та Червоною Трояндами, яка, до речі сталася у ХV столітті? (Підкреслює, наскільки важливою є дана місцевість для історії Англії. Крім того, Вальтер Скотт був людиною, чиє життя пройшло на межі ХVІІІ –ХІХ століть, і намагався зрозуміти причини й коріння  суспільних проблем свого часу, шукаючи на це відповіді в давнині.)

- Що автор повідомляє про історичну ситуацію? (Методична порада. На даному етапі уроку можна запропонувати учням прослухати уривок з аудіокниги, звертаючи увагу не тільки на смислове наповнення тексту, а й на особливості виразного читання актором уривку. Разом з тим, фрагмент з характеристикою історичної доби у І розділі може прочитати учитель або підготовлений учень.) Який історичний конфлікт визначив подальшу долю Англії та її народу? (Конфлікт між норманами та англосаксами. Історична подія – завоювання Англії Вільгельмом Завойовником.)

- На які дві великі групи розподіляє автор персонажів, що діятимуть у тексті? Які характеристики дає автор саксам та норманам?
 

Історична доленосна подія: Битва при Гастинзі (1066)

(точка відліку)

Історичне тло: ХІІ століття. Англія. Правління короля Річарда І

  •  
  •  
  •  
  •  
  • простолюдинів
  • державна

Поставлені в тяжкі умови виживання, приречені на вимирання

Владарюють в Англії

Ненавидять і страждають

Радіють та вихваляються перемогою

Що об’єднує два непримиримі світи?

(Разом творять історію Англії. Хоча стрижень нації — сакси!)

- Чому першими персонажами, з якими познайомив читача автор, були не поважні норманські або саксонські барони, а сакси-простолюдини: раб-свинопас Гурт та блазень Вамба? (На початку твору автор дає зрозуміти, що роль народу у творенні історії така ж велика, як і державних мужів. І що в зламні періоди історії найбільше страждає простолюд, який опиняється під подвійним тиском як власних баронів, так і завойовників.)

- Прочитайте опис героїв. На який елемент одягу звертає увагу автор? (На ошийник рабів.) Чому? (Вони представники найбезправнішої верстви суспільства. Проте рабами сакси відчувають себе з часів поневолення норманами.)

- Навколо якої теми точилася їхня розмова? (Навколо норманів та саксів.) Чому? (Читач розуміє наскільки саксонський народ ненавидить завойовників.)

- Як через розмову героїв у тексті оживає епоха? (Герої використовують звороти, слова, не притаманні мові сучасного світу: « -  Клянуся святим Дунстаном, - відповів Гурт, - ти кажеш правду, хоч вона й гірка. Нам залишилося тільки повітря, щоб дихати, та і його не забрали тільки тому, що інакше ми не виконали б роботу, завдану на наші плечі. Що смачніше та масніше, те до їхнього столу; жінок найкрасивіших - на їхні ложа; найкращі й найхоробріші з нас повинні служити у чужоземних військах і встеляти своїми кістками далекі краї, а тут мало хто залишається, та й ті не мають ані снаги, ані охоти захищати бідолашних саксів.»

- Чому розмова могла мати трагічні наслідки для героїв, якби хтось з норманів її почув? (Нормани жорстоко розправлялися з усіляким проявом непокори.)

-З якими персонажами ми познайомилися опосередковано через розмову Гурта та Вамби? (Із Седріком Саксом та Реджинальдом Фрон де Бефом, Філіпом де Мальвуазеном.) Як и вважаєте, чому? (Якщо учням важко відповісти на дане питання, до нього можна повернутися і на наступних уроках дослідження роману.)

  • Як змінюється погода в кінці розділу? Навіщо, по-вашому, автор насилає грозу? Поглянь, вітру немає, а дуби тріскотять і стогнуть, як у бурю. Помовч-но краще, та поспішаймо додому, перш ніж нас закрутить гроза! Ніч буде страшною.») Чому? (Наближається небезпека. Але найголовніше це те, що завдяки бурі автор збере під дахом замку Седріка Ротервудського  майже всіх героїв свого роману й дасть зав’язку розвитку сюжетної лінії твору.)

VІІІ. Підсумкова бесіда

- Як, по-вашому, переплітається історія та вимисел вже в першому розділі роману?

- У чому важливість першого розділу для осмислення тексту роману?

- Як ви гадаєте, чому автор обирає саме цю добу?

- Яка роль природи у смисловому полі першого розділу?

- Які риси історичного роману ви помітили при дослідженні тексту І розділу?

- Як ви зараз розумієте слова епіграфу до І розділу? Прочитайте слова Володимира Висоцького, узяті за епіграф до нашого уроку. Наскільки, по-вашому, він відповідає розмові, що відбулася сьогодні?

- Яким чином, вивчаючи історію іншого народу, ми можемо краще пізнати свою?

ІХ. Аргументація і виставлення оцінок

Х. Домашнє завдання:

1. Перечитати ключові розділи роману «Айвенго».

2. По групах: Виписати цитатні характеристики головних героїв твору:

І група: характеристики Айвенго;

ІІ група: характеристика Ровени;

ІІІ група: характеристика  Седрика Сакса;

ІV група: характеристика Ревекки.

3. Поміркувати над питанням «Чому головних героїв твору автор ніби «замикає» у просторах замку?»

4.За бажанням: Створити колаж «Середньовічна Англія в романі».

 

 

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.12.2015)
Переглядів: 1618 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: