Урок № 12 Тема: Р . Л . Стівенсон «Балада про вересовий напій». Основний конфлікт балади. - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Урок № 12 Тема: Р . Л . Стівенсон «Балада про вересовий напій». Основний конфлікт балади.

Урок № 12

Тема: Р . Л . Стівенсон «Балада про вересовий напій». Основний конфлікт балади.

Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей

Мета: ознайомити учнів зі змістом балади, в основу якої лягла старовинна кельт-

ська легенда, показати мужність борців за незалежність рідної країни проти

іноземних загарбників, продовжувати навчати текстологічного аналізу твору;

розвивати навички виразного читання балади, логічне мислення, творчі зді-

бності учнів; виховувати патріотизм, моральні якості учнів.

Очікувані результати: учні знають основні факти біографії письменника, відповідають

на питання повно і обґрунтовано, виразно читають текст твору, розуміють

роль антитези, символів, діалогу в розкритті основної думки твору.

Ключові поняття: балада, антитеза, епітет, символ.

Обладнання: портрет Р. Л. Стівенсона, ілюстрації до «Балади про вересовий напій».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: урок-дослідження.

Епіграф до уроку

Належить ця земля лиш нам

та нашим предкам, і в нас її

ніхто не забере.

Грецьке прислів’я

Перебіг уроку

I. Організаційний етап

II. Ет ап перевірки дом ашнього завдання

;; Перевірка та обговорення складених удома планів

;; Запитання на повторення

1. Згадайте, що таке балада як жанр.

2. Які бувають види балад за змістом?

3. Яка найважливіша особливість балад?

III. Ет ап підготов ки учнів до активного

та свідомого засво єння нового матеріалу

;; Повідомлення теми нового матеріалу

;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу

Я пропоную вам поставити перед собою мету, якої ви б хотіли

досягти під час нашої роботи.

;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу,

мотивація навчальної діяльності

Роберт Льюїс Стівенсон, шотландець за походженням, пра-

цював у різноманітних жанрах: поезії, драматургії, прозі. Він

був відомий також як літературний критик та романіст. Коли ми

згадуємо ім’я цього видатного письменника, то одразу в пам’яті

спливають його славнозвісні романи «Острів скарбів» та «Чорна

стріла». Але відомий Стівенсон і як оригінальний і цікавий поет,

творчість якого тісно пов’язана з історією, народними легендами,

фольклором Англії та Шотландії.

;; Постановка перед учнями навчальної проблеми

У літературному доробку видатного поета є чимало оригіналь-

них творів, у тому числі «Балада про вересовий напій» — балада

про мужніх і волелюбних людей, яку ми з вами опрацюємо сьогодні на уроці.

IV. Ет ап перевірки знань учнів

;; Повідомлення підготовленого учня про життя і творчість Р. Л. Стівенсона

(див. електронний додаток)

;; Слово вчителя про історичну основу та фольклорні традиції твору

Пікти — легендарний народ, який жив у Шотландії до при-

ходу скоттів (від останньої назви походить і назва Шотландії, бук-

вально — країна скоттів). Пікти, за переказами, були дуже малі

на зріст. Вони вміли варити дивний трунок «за мед солодший,

міцніший, аніж вино». Проте мирна праця піктів була перервана:

король шотландський пішов на них війною, знищивши майже всіх.

Відгомін цієї легенди знаходимо і в сучасному кінематографі

та мультиплікації.

Пригадайте, кому з відомих героїв чарівний напій дає не-

ймовірні сили у боротьбі з ворогами?

;; Виразне читання «ланцюжком» «Балади про вересовий напій»

(див. електронний додаток)

;; Словникова робота

Верес — вічнозелений кущ із дрібним і численним листям та лілово-рожевими або

червоними квітками.

Вересовий мед (трунок) — напій із вересу.

Бровар — пивовар.

Васал — підлегла, залежна особа.

Нурт — вир, водоверть.

Можновладець — тут: особа, яка керує країною; правитель, володар.

;; Бесіда за прочитаним

1. Яке враження справив на вас твір?

2. Визначте тему балади.

3. У баладі Стівенсона кілька разів повторюється словосполу-

чення «секрет вересового напою». Що це за секрет?

4. Які рядки яскраво показують наслідок битви?

5. Яким чином поет підкреслює, що маленькі пікти загинули

за батьківщину?

6. Як змальовує поет останніх піктів, які потрапили в полон?

Який прийом використовує він для створення образу безви-

ході, сили ворога?

7. Яким ви уявляєте шотландського короля?

8. Що уособлює цей образ?

9. Знайдіть епітети, які характеризують піктів. Розкрийте їхню

роль у тексті.

10. З якою метою використані ці художні засоби?

11. Автор протиставляє двох героїв балади: жорстокого володаря

«вересового краю» і маленького старого пікта. Хто, на вашу

думку, виграє це протистояння? Чому?

12. Знайдіть і зачитайте описи природи. Яку роль вони викону-

ють у баладі?

;; Робота з ілюстраціями. Рольова гра «Картинна галерея»

Розгляньте уважно ілюстрації до балади. Підготуйтеся

стати екскурсоводом, який представляє обрану вами ілюстрацію.

Для цього зачитайте рядки тексту, які вона ілюструє. Підготуйте

зв’язну відповідь на питання:

1. Чи вдалося авторам передати напруженість моменту?

2. Які кольори переважають в ілюстрації? Чому?

;; Продовження бесіди

1. Назвіть символи в баладі й розкрийте їхнє значення.

2. Чому поет дав нам можливість почути останній крик юнака?

3. Як ви вважаєте, чи легко було батькові зважитись на таке

рішення?

4. Як показано незламність старого? Чим стає для нього цей

вересовий напій?

5. Поясніть назву твору Р. Л. Стівенсона «Балада про вересовий

напій».

;; Робота з епіграфом

Як епіграф до уроку перегукується зі змістом балади?

;; Дослідницька робота в парі

Визначити в баладі елементи фольклору.

V. З акріплення нового матеріалу

;; Інтерактивна вправа «Займи позицію»

  • Я вважаю, що батько вчинив правильно, бо…
  • Не визначився (не визначилася).
  • Батько не повинен був так чинити, бо…

;; Рефлексія. Запитання до учнів

Чи справдилися ваші очікування від уроку?

VI. Етап інформув ання учнів про домашнє завдання, інструктаж з його виконання

;; Завдання для всього класу

1. Дібрати матеріал для характеристики героя балади (на вибір

учнів).

2. Скласти план характеристики літературного героя.

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.10.2016)
Переглядів: 421 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: