Тема уроку №23: Особливості сюжету і композиції повісті В. Бикова «Альпійська баладаТема Уроку №24:Образи Івана Терешка і Джулії" - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Тема уроку №23: Особливості сюжету і композиції повісті В. Бикова «Альпійська баладаТема Уроку №24:Образи Івана Терешка і Джулії"

Уроки  №23-24

Тема уроку №23: Особливості сюжету і композиції повісті В. Бикова «Альпійська балада»

Тема Уроку №24:Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства. Гуманістичний зміст повісті

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом відомого білоруського прозаїка Василя Володимировича Бикова; розпочати аналітичне дослідження повісті В. Бикова «Альпійська балада»; звернути увагу учнівської аудиторії на особливості сюжету й композиції твору, смислові домінанти тексту; проаналізувати головні образи твору; формувати навички аналізу прозового тексту; розвивати аналітичні здібності учнів; сприяти вихованню кращих моральних якостей.

Обладнання: відеопрезентація «Життя й творчість Василя Бикова», фрагменти художнього фільму «Альпійська балада».

Епіграф:

Значно більше  мені хочеться

розмірковувати не про війну,

а про моральний світ людини

і можливості її духу.

                                        Василь Биков

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Яким чином твори, опрацьовані нами на попередніх уроках, розкривають трагедію Другої світової війни?

- Як  у цих творах розкрито мужність і самозреченість людей під час війни?

- У яких творах розкривається трагічна доля жінки під час Другої світової війни?

- Яким чином у розглянутих текстах протиставляється мирне життя жахливому існуванню під час війни?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель: Продовжуючи вивчати тему «Історичне минуле в літературі», зокрема твори, що відображають трагедію людства в подіях Другої світової війни,  ми розпочинаємо знайомство з творчістю Василя Володимировича Бикова. Досліджуючи проблеми добра та зла, людяності й насильства, любові й ненависті, нам належить пройти непростим шляхом повісті Василя Бикова «Альпійська балада», зрозуміти особливості сюжету й композиції твору, зрозуміти почуття та вчинки героїв.

ІV. Знайомство з особистістю письменника

Відеопрезентація

Слово вчителя

Робота з підручником

Бесіда:

- Спираючись на отриману інформацію, скажіть, якою людиною був Василь Биков?

- Як склалася доля письменника в роки війни?

- Як доля письменника пов’язана з Україною, з нашою рідною Кіровоградщиною? (Для учнів зі шкіл Кіровоградської області.)

- Яким чином досвід учасника війни вплинув на творчість письменника?

- Чому радянська влада цькувала Василя Володимировича?

- Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Як слова письменника характеризують його як людину?

V. Аналітичне дослідження тексту повісті В. Бикова «Альпійська балада»

1. Бесіда на з’ясування первинного рівня сприйняття твору

- Хто з вас прочитав повний текст?Хто працював з текстом за підручником?

- Які враження залишив у вас  твір? Що сподобалось? Що ні?

- Хто з героїв викликав найбільше захоплення? Чому?

- Які труднощі викликала робота над текстом?

- Як ви вважаєте, про що нам слід поговорити на уроці?

2. Бесіда на основі герменевтичних запитань

- Прочитайте перше речення повісті. Як ви вважаєте, чому автор починає розповідь ніби «зсередини»? В якому творі ми вже зустрічали цей прийом?(Читач вперше бачить героя в хаосі стрілянини та руйнування й розуміє, що герой потрапив у біду. Його життя знаходиться за крок від смерті. Подібний принцип побудови сюжетної лінії ми вже зустрічали в творі Джека Лондона «Жага до життя», де автор змальовує героїв, не повідомляючи спочатку ані звідки йдуть герої, ані що з ними сталося.)

- За яких обставин читач уперше знайомиться з головним героєм твору? (Читач розуміє, що герой тікає з полону.)

- Як читач усвідомлює, що художній час повісті - це війна? (Вже на початку твору текст насичений художніми деталями: «бомба», стрілянина, пістолет в руці героя, - все свідчить про те, що читач разом з героєм потрапляє до страшного світу.)

- Схарактеризуйте художній простір повісті. Який сенс має зображення страшних руйнувань, уламків та вирви? (Художній простір символізує не тільки психологічний стан головного героя, а й світ під час війни - пекельний світ.)

- Які художні деталі свідчать, що геройвійськовополонений і що він тікає з полону? (Одяг героя, собаки, що переслідують чоловіка говорять про те, що дії відбуваються під час війни, і що він тікає з німецького концтабору.)

- Схарактеризуйте фізичний і душевний стан Івана? (Герой виснажений і фізично, і морально, проте рішуче налаштований на втечу.)

- Як у двобої з вовкодавом розкривається характер головного героя? Поміркуйте, у чому символічність цього двобою? (Вовкодав уособлює страшних псів війни й нацизму, що створені тільки для знищення. Герой вступає не тільки проти тварини, а й проти бездушної системи, демонструє силу духу й мужність справжнього воїна.)

- Розкажіть, як зустрілися Іван та Джулія? Якою вперше постає перед нами героїня? Поміркуйте, чому саме такою? Смугаста постать унизу на мить зникла за краєм урвища, і він не дивився куди, — побюючись мотоциклів, напружено слухав. Та ось із низу, з-за каменя, з’явилася дівчина в довгій, не на її зріст куртці з підкачаними рукавами і червоним трикутником на грудях. Вона поквапливо зиркнула обабіч, і він помітив, як під копицею чорного, давно не стриженого волосся радісно блиснули такі самі чорні, мов маслини, очі.

— Чао!... її недоречна, напоказ, відвага гнівом шмагнула його напружене до болю відчуття: їх же легко могли виявити.»

Перед нами напрочуд гарна, життєрадісна та безстрашна дівчина. Читач одразу розуміє, що Джулія — непересічна особистість.)

Перегляньте відповідний фрагмент екранізації. Наскільки вдало актори передали напругу моменту? Чи відповідає, по-вашому, кіно епізод авторському тексту?

- Як Іван поводиться з дівчиною? Чому? (Жорстко, навіть, жорстоко. Роки полону вбили людяність та милосердя в його серці.)

- Навіщо автор вплітає в канву сюжетної лінії спогади й розповіді про минуле? (Герой починає згадувати події недавнього минулого: відкопування разом з товаришами у напівзруйнованому під час нічного нальоту цеху бомби , що не розірвалася,  знущання нацистського офіцера й утечу.

Спогади героя та героїні постійно порушуватимуть лінійність розповіді. Такий прийом дозволяє автору в межах досить невеликого за обсягом твору провести читача життєвим шляхом героїв або зупинитися на доленосних подіях в їхньому житті. Окрім того, повернення в минуле героїв допомагає читачу краще зрозуміти їх та їхні вчинки.)

- Як характеризує героя той факт, що він готовий був віддати життя аби врятувати товаришів?

- Уважно прочитайте епізод сутички з командофюрером Зандлером. Які грані особистості Івана розкриває автор? (Бунт полоненого проти приниження (нехай навіть під впливом презирливого жіночого погляду) демонструє пробудження Людини, що народилася бути вільною.) Перегляньте відповідний епізод художнього фільму «Альпійська балада». Доведіть, що цей фрагмент вдало відобразив протистояння мужності й насильства, людяності й жорстокості. Розкрийте символічний зміст даного епізоду? (Країна-агресор  усією страшною силою не може зламати прагнення до свободи та усвідомлення власної правоти тих, кого так жорстоко поневолили.)

- Яку роль відіграє природа в повісті? Поміркуйте, допомагає чи, навпаки, заважає оточуючий світ героям? (Герої протистоять не тільки ворогу, а й суворим Альпам. Здається, природа теж кидає виклик утікачам: «Проклятые горы! Иван был благодарен им за их недоступность для немецких охранников и мотоциклистов, но он уже начал и ненавидеть их за то, что они так безжалостно отнимали силы и могли, как видно, вконец измотать человека.»)

- Який сон постійно переслідував героя? Чому навіть і уві сні Івана не покидають спогади про війну? (Війна спотворила життя героя та нанесла криваві рани його душі.)

- Як характеризують Івана слова, що він промовляв пошепки промовляє собі, характеризують героя: «И потому надо идти. Идти, лезть, бежать! Не раскисать, собраться с силами, использовать весь опыт, все способности, перейти главный хребет, найти партизан — югославских, итальянских — все равно каких, только бы встать в строй, взять в руки оружие. В этом видел Иван теперь смысл жизни, наивысшее свое призвание и награду за все страдания и позор, пережитые им за год плена.»? (Полон не зломив солдата, прагнення боротися до перемоги — єдиний шлях справжнього воїна.)

 - Доведіть цитатами з тексту, що Джулія, не дивлячись на тендітну зовнішність, справжній боєць, як й Іван.

О, Остфронт! Рус фронт бежаль.

Он удивленно взглянул на нее.

Си, си, — подтвердила она, видя его недоверие. — Синьорина карашо тэдэски пуф-пуф.)

- Розкрийте сенс зустрічі білоруса та італійки  на шляхах війни? (Автор наголошує, що люди різних націй об’єднуються в боротьбі проти страшної загрози. І тільки так можна перемогти нелюдський режим, що розпочав найстрашнішу в історії людства війну.)

- Поясніть, чому так картав себе Іванза те, що відібрав у австрійця хлібину? (Війна часто відбирає у людини право бути людиною. Іноді, щоб вижити, доводиться чинити так, що потім за це соромно.)

- Розкрийте справжній сенс гри героїв під час їжі? (Герої не просто ділять хліб, вони діляться своїм життям, усім, що для них дороге.)

- Який сенс у створення моторошної картини війни мають спогади Івана про те, що з ним сталося в українському селі? (Щире бажання українського селянина врятувати Івана розбилося об жорстоку підлість поліцая-зрадника, який навіть власного кума ладен був залишити без житла. Перед читачем постає світ війни, світ підлості, зради та високого героїзму й самозреченості.)

- Розкажіть, як розвивалися стосунки Джулії та Івана? Чому Іван починає думати не тільки про себе, а й про дівчину: «Он начал уже думать, что и сейчас как-нибудь выдюжит, перейдет хребет (не может того быть, чтоб не перешел), лишь бы только жить, вынесет, стерпит все, на свободе — не в лагере. Вот только Джулия…»?(Теплі людські стосунки, яскрава індивідуальність Джулії, спільна біда об’єднали героїв. Крім того вони обоє молоді, й навіть війна не може заборонити людям кохати й бути щасливими.)

- Розкрийте смислове навантаження образу божевільного полоненого у тексті? (Приклад того, як війна відбирає не тільки розум, а й людську гідність.)

- Що Іван дізнався про довоєнне життя Джулії? Чому вона так ідеалізує Радянський Союз? Чому дивується, що в «найкращій країні» вбивають людей, ув'язнюють та висилають до Сибіру цілі родини? (Джулія щиро вірить у комуністичні ідеї та заперечує саму думку, що в Радянському Союзі може бути жорстокий тоталітарний режим. Дівчина обурилась на Івана та навіть назвала його «власовцем», тобто, зрадником.)

- У чому полягає особливість сприйняття Іваном своєї Батьківщини? Чому думки про рідну країну викликають водночас і біль, і гордість? (Біль через жорстоку та брехливу владу та гордість за героїчний народ.)

- Чому Іван не зміг залишити дівчину, коли та відмовилася йти через втому? Неожиданно обмякнув, она прильнула к его широкой спине и задохнулась. Он и сам задохнулся, но не от ветра — от того незнакомого, повелительно-кроткого, величавого и удивительно беспомощного, что захлестнуло его, хлынув из неизведанных глубин души. Недавнее намерение бросить ее теперь испугало Ивана…» Зустріч з Джулією пробудила в душі Івана потребу кохати. Автор перед читачем розгортає величну картину Кохання посеред смерті та насильства.)

- Чому саме в ніч кохання Івана не турбував страшний сон? (Його душа вилікувалася від ненависті та черствості.)

- Чому саме тепер, коли Іван усвідомив власні почуття до Джулії, автор вводить спогади героя про медсанбат? Поясніть значення даного епізоду в повісті. (Автор розкриває нам бачення Іваном сутності кохання, вірність навіть за межею смерті.)

- Розкрийте символіку образу галявини з маками? (Чудова природа, сонячна й тепла погода, яка так відрізняється від колючого вітру, дощу та снігу, що супроводжували героїв на шляху через Альпи, символізує силу та непереможність кохання. Маки, що в контексті твору уособлюють кохання, водночас є символом пам'яті жертв війни.)

- Чому втікачі відчули себе найщасливішими людьми на світі? Чи можливо це посеред війни? Яку думку доводить автор? Впервые за много лет явь была счастливее самого радостного сна.» Автор переконаний, що кохання вічне й непереможне. Жодна війна, жоден полон, жодне насильство не можуть здолати справжнього кохання.)

- Чому щастя Івана й Джулії було таким коротким? (Божевільний німецький полонений привів есесівців до утікачів.)

- Як змінюється навколишній світ, коли загін гітлерівців починає переслідувати Івана та Джулію? Поміркуйте, чому? Підтвердьте свою відповідь цитатами з тексту. Які художні засоби використовує автор? Косматые пряди тумана, цепляясь за поникшие росистые маки, ползли и ползли вдоль склона.» Здається, природа тужить за закоханими та їхнім почуттям.)

- Як поводилися герої перед лицем смерті? Розкрийте роль антитези в зображенні втікачів та гітлерівців. (Мужність та відчайдушний героїзм молодих людей протиставляються холодній жорстокості есесівців. Образи Івана та Джулії набувають певної епічності, стають дійсно баладними.)

- Розкрийте символічне навантаження образу провалля, на краю якого опинилися герої. (Провалля постає якуособлення смерті, що перекреслює усі надії та сподівання. Проте, навіть перед обличчям смерті герої поводяться гідно, вони не зрікаються ані свого кохання, ані своїх переконань.)

- Чому Джулія співає «Катюшу»? (Джулія співає пісню, що стала уособленням визвольної боротьби під час Другої світової війни. Дівчина демонструє, що не боїться та зневажає ворога.)

- Чому гітлерівці не застрелили утікачів, а випустили на них собак? (Бажання не просто знищити, а й принизити, змусити страждати, нагнати страх.)

- Чому Іван скинув Джулію в провалля? Про які якості героя свідчить цей вчинок? (Те, що Іван до останнього прагне врятувати  Джулію, свідчить і про велике кохання, і про мужність та професіоналізм солдата.)

- Як ви вважаєте, чому автор ніби «замикає» коло, змальовуючи останні секунди життя Івана? (Втеча героя розпочалася із двобою з вовкодавом; життя обривається в поєдинку з собаками. Для автора гітлерівці нічого спільного з людьми не мають, вони - собаки, підлі й жорстокі. )

- Розкрийте композиційне та смислове навантаження епілогу в тексті? (Лист Джулії у «…село Терешки між Двох Голубих Озер у Білорусії» не тільки підводить риску під розповіддю, а й доводить, що подвиг Івана безсмертний, що він продовжує жити в своєму синові, в коханні Джулії, в пам’яті людей: «Я хочу только сообщить, что вся моя последующая жизнь была неразрывно связана с Ним, так же как и моя скромная общественная деятельность в Союзе борьбы за мир, в издании профсоюзной газеты, наконец, в воспитании сына Джиованни, которому уже восемнадцать лет и который готовится стать журналистом. )

VІ. Підсумкова бесіда в просторі означеної теми

- Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Як реалізувалися слова письменника в тексті його повісті?

- Доведіть, що «Альпійська балада» Василя Бикова за жанром є повістю.

- Який епізод є кульмінаційним у сюжеті повісті? Обґрунтуйте свою
відповідь.

- Поміркуйте, чому героїв звуть Іван та Джулія? (Іван - милість Божа (др. євр.); Джулія - латинське ім’я, «з роду Юліїв». Імена героїв несуть високе значення духовності та бойового духу.)

- Як історія кохання посеред жахів війни розкриває високий гуманізм повісті?

- За допомогою яких художніх засобів Василь Биков створив художні світи твору? У якому співвідношенні вони знаходяться? Аргументуйте свою думку.

Створення схеми «Художні світи повісті Василя Бикова «Альпійська

  •  

Світ війни

Світ кохання

Зруйнований завод

Зустріч Івана й Джулії

  •  

Відродження змертвілої душі героя

Есесівці з собаками

Макова галявина

Спогади героїв, про те, що з ними відбувалося під час війни

Подвиг в імя кохання

Мотороші сни

Память кохання

Спроба перейти Альпи й дістатися до партизан

 

 

 

 

 

VІІ. Аргументація й виставлення оцінок

VІІІ. Домашнє завдання:

  1. Дібрати цитати до схеми «Художні світи повісті Василя Бикова «Альпійська балада».
  2. Поміркувати над питанням: «Чому твір називається «Альпійська балада»?»
  3. За бажанням: Від імені жителів села Терешки напишіть листа Джулії.

 

 

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.12.2015)
Переглядів: 4217 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: