Позакласне читання Урок №20 Тема: Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Текстуальний аналіз вірша Юлії Друніної - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Позакласне читання Урок №20 Тема: Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Текстуальний аналіз вірша Юлії Друніної

Тіхоненко С.О.

Позакласне читання

Урок №20

Тема: Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Текстуальний аналіз вірша Юлії Друніної «Зінка»

Мета: ознайомити учнів із особистістю російської поетеси Юлії Друніної; проаналізувати поезію «Зінка»; звернути увагу учнівської аудиторії на особливості художнього світу твору, головні ідеї; розвивати навички аналізу поетичного твору, роботи з художньою деталлю; сприяти вихованню гуманістичної свідомості.

Обладнання: слайд-презентація «Юлія Друніна»; відеоролик, що містить декламування поезії Юлії Друніної «Зінка»

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Що об’єднує поезії польського поета К.І. Галчинського та німецькомовного митця А. Маргул-Шпербера?

- Про що  попереджають поети людство?

- Як у творах Галчинського та Маргул-Шпербера розкривається жахливе обличчя війни?

- Як через психологічний стан ліричного героя А. Маргул-Шперберу вдалося розкрити трагедію народу?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Продовжуючи гортати гіркі сторінки віршів поетів-свідків війни, ми не можемо обійти увагою творчість талановитого поета та мужнього воїна Юлії Володимирівни Друніної.  В центрі поезії Юлії Друніної «Зінка» образ жінки-солдата, що боронить рідну землю від загарбників. Сьогодні ми поговоримо про дружбу, про мужність та високий героїзм, спробуємо дослідити художній світ твору та глибину внутрішніх переживань героїв, а також, відповісти на питання, чому так важливо завжди пам’ятати про жахіття війни.

ІV. Знайомство з постаттю поетеси

Матеріал для вчителя: Юлія Друніна народилася 1925 року в центрі Москви в сім`ї вчителя. Любила читати й не сумнівалася, що буде літератором. У 11 років почала писати вірші. Коли почалася Друга світова війна, в шістнадцятирічному віці записалася в добровільну санітарну дружину при Рокко (Районне товариство Червоного Хреста) і працювала санітаркою в шпиталі. Брала участь у будівництві оборонних споруд під Можайськом, неодноразово потрапляла під бомби, пішла на фронт як санітарка піхотного полку, двічі була поранена. Старшина медслужби Юлія Друніна воювала в Білоруському Поліссі, потім у Прибалтиці. 21 листопада 1944 отримала документ із записом «непридатний до несення військової служби». Повернулася до Москви. Друніна прийшла до Літературного інституту разом зі студентами на лекцію і залишилася. Ніхто не посмів їй відмовити. 

На початку 1945 року в журналі «Знамя» була надрукована добірка віршів Друніної, 1948 - вірші «У солдатській шинелі». Інститут закінчила тільки в 1952, кілька років пропустила через заміжжя Й народження дочки. Віршів не писала. У 1955році вийшла збірка «Розмова з серцем», далі «Вітер з фронту» (1958), «Сучасники» (1960), «Тривога» (1963) та інші. 

У 1967 побувала в Німеччині, в Західному Берліні. У 1970-і вийшли збірки «У двох вимірах», «Я родом з дитинства», «Окопна зірка», «Не буває кохання нещасливим»; у 1980-х  -  «Бабине літо», «Сонце - на літо». Автобіографічна повість Друніної «З тих вершин ...» побачила світ у 1979 році. 

Ю. Друніна трагічно пішла з життя 21 вересня 1991 в Москві.

Історія створення поезії «Зінка». Головна героїня вірша має прототипа. Це Зінаїда Самсонова, Герой Радянського Союзу, однополчанка Ю. Друніної. Під час Калинковичсько-Мозирської наступальної операції 27 січня 1944 року загинула від кулі німецького снайпера, коли намагалася винести пораненого солдата.

Бесіда:

- Як була пов’язана доля Юлії Друніної з війною?

- У чому полягає автобіографічність її віршів?

- Як склалася повоєнна доля поетеси? Чи можна стверджувати, що навіть у мирний час війна керувала життям Друніної?

V. Аналітичне дослідження поезії Юлії Друніної «Зінка»

1. Виразне читання вірша учителем або зарані підготовленим учнем

1. Бесіда на з’ясування первинного сприйняття тексту

- Які враження та почуття викликав у вас вірш?

- Які картини, образи малювала ваша читацька уява?

- Що, по-вашому, може бути центром обговорення на уроці?

2. Аналіз тексту:

- Хто головні герої поезії? (Дві подруги, Юля та Зіна, жінки-солдати на фронті.)

- Визначте художній час твору? Що допомагає його встановити?(Війна, приблизно 1943 рік)

- У якій формі створено поезію? Чому саме таку форму обирає автор? (Розповідь змінюється зверненням подруг одна до одної, проте прямого діалогу в тексті немає. Використання розмовного стилю дозволяє читачу сприймати героїнь як дуже близьких людей. Відсутність діалогу створює відчуття «розмови живих і мертвих».)

- Де «бачить» читач героїнь? Чому саме так змальовує авторка дівчат? (Під час привалу, на замерзлій землі під однією шинеллю. Автор змальовує важкі будні солдат, непоказний героїзм простих людей.)

- Про що говорить Зінка подрузі? Як в її словах розкривається характер героїні? Що головне для дівчини в житті? ( Зінка життєрадісна дівчина

  • « Знаешь, Юлька, я  против грусти»), проте війна, розлука з мамою, що є для героїні найважливою людиною в житті, з рідною домівкою, болісно вразило дівчину. Окрім того, Зінка тільки на порозі дорослого життя, на відміну від Юлії, у неї немає коханого.)

- Як художні деталі створюють картину домашнього затишку та краси рідного краю? («Дома, в яблочном захолустье, /Мама, мамка моя живет… Пахнет в хате квашней и дымом Старой кажется: каждый кустик/ Беспокойную дочку ждет…» Читач відчуває абсолютну гармонію ліричної героїні з малою батьківщиною, її безмежну любов до матері.)

- Чому в тексті з’являється образ весни? У якому співвідношенні знаходяться образ весни та сирої землі? Вони зіставлені чи протиставлені?(Весна як символ оновлення, нового життя протиставлений образу замерзлій землі, на якій сплять дівчата.)

- Як у словах героїні автор створює художнє двосвіття твору? Аргументуйте цитатами.(Війна - мирне життя; весна - зима; рідний дім – фронт.)

Створення схеми «Художні світи твору»

(починається заповнення на даному етапі уроку, впродовж уроку доповнюється)

- Чому лірична героїня називає Зінку «світлокосим солдатом»? (Даний епітет містить протиріччя, адже світлокоса дівчина уособлює ніжність, жіночність (згадаємо леді Ровену), але війна відібрала у жінки право бути ніжною та тендітною.)

- Що сталося з подругами та з «потрепанным» батальйоном? Як ви розумієте епітет «потрепанный»? (Батальйон потрапив в оточення, напевно, багато бійців загинуло, звідти й епітет.)

- Чому саме Зінка повела бійців в атаку? (Образ героїні набуває певної символізації, об’єднує усіх мужніх героїв, що віддали життя на війні заради миру.)

- Як ви розумієте образи «черная рожь», «смертные рубежи»? Що вони символізують? (Жито, що завжди вважається символом життя, стає чорним, тому що на фронті царює смерть. Люди прориваються крізь смертні кордони назустріч солдатській долі - або загинути, або вижити.)

- Як ви розумієте рядки:

  • Мы не ждали посмертной славы,

 Мы со славой хотели жить»? (Всі люди прагнуть щасливого життя та бояться смерті, проте подолати страх перед смертю є справжніми мужністю та героїзмом.)

- Чому Юлька не може змиритися зі смертю подруги? Чому знов називає її «світлокосим солдатом»? (Зінка загинула як справжній воїн на полі битви. Проте її молодість, життєрадісність та почуття справжньої дружби, що поєднували героїнь, не дають змиритися з її смертю.)

- Яке смислове навантаження має образ шинелі? (Дівчата укривалися однією шинеллю, а потім Юлька тією ж шинеллю вкрила тіло Зінки. Образ шинелі в тексті - символ солдатської дружби та спільної долі тих, хто опинився у страшному світі війни.)

- Чому Юлька говорить до мертвої подруги її ж словами? (Читач розуміє наскільки близькими були подруги, наскільки розуміли одна одну. Слова Юльки ніби замикають коло тексту, дають відчуття, що на війні таких простих «золотокосих солдатів» було багато й багато матерів чекали на своїх дітей перед вогником свічки.)

- Чому в самому кінці поезії з'являється образ ікони? (Бог не може врятувати від кривавого бенкету війни. Бідна мати, що з надією та молитвою чекає на свою єдину донечку, отримає похоронку.)

- Перегляньте відеоряд з декламацію поезії. Як реальні фото допомагають глибше осягнути трагічну глибину й гуманізм поезії?

VІ. Етап рефлексії

- Чому поезія називається «Зінка», а не «Зіна» або «Світлокосий солдат»?

- Як через образи життєрадісної дівчини Зінки, її бойової подруги та матерірозкривається трагічна доля жінки під час війни?

- Чим особисто вас зачепила доля Зінки?

- Яким чином образ Зінки пов'язаний з образами солдат Вестерплятте з поезії К. І. Галчинського «Пісня про солдатів Вестерплятте»?

- Доведіть, що розглянуті нами поетичні твори про Другу світову війну розкривають її трагізм та страшні наслідки з різних граней (на прикладі віршів К. Галчинського, А. Маргул-Шпербера, Ю. Друніної та інших відомих вам поетичних творів про цю страшну сторінку в історії людства.

- Чому нам варто вивчати твори про Другу світову війну?

VІІ. Аргументація й виставлення оцінок

VІІІ. Домашнє завдання:

  1. Вивчити напам'ять одну з опрацьованих поезій, обґрунтувати власний вибір.
  2. Письмово відповісти на питання «Як образи-символи допомагають створити криваве обличчя війни в поезії Ю. Друніної «Зінка»?» (обсяг – 12-15 речень).

За бажанням:

  1. Створити слайд-презентацію «Жіноче» обличчя війни» про жінок-воїнів Другої світової війни (з використанням історії власної родини).

 

Додаток: текст вірша Юлії Друніної «Зінка» мовою оригіналу

 

 

Юлия Друнина

Зинка

 

Мы легли у разбитой ели,

Ждем, когда же начнет светлеть.

Под шинелью вдвоем теплее

На продрогшей, сырой земле.

 

- Знаешь, Юлька, я  против грусти,

Но сегодня она не в счет.

Дома, в яблочном захолустье,

Мама, мамка моя живет.

 

У тебя есть друзья, любимый.

У меня  лишь она одна.

Пахнет в хате квашней и дымом,

За порогом бурлит весна.

 

Старой кажется: каждый кустик

Беспокойную дочку ждет

Знаешь, Юлька, я  против грусти,

Но сегодня она  не в счет.

 

Отогрелись мы еле-еле,

Вдруг приказ: «Выступать вперед!»

Снова рядом в сырой шинели

Светлокосый солдат идет.

 

 С каждым днем становилось горше.

Шли без митингов и знамен.

В окруженье попал под Оршей

Наш потрепанный батальон.

 

Зинка нас повела в атаку.

Мы пробились по черной ржи,

По воронкам и буеракам,

Через смертные рубежи.

 

Мы не ждали посмертной славы,

Мы со славой хотели жить.

Почему же в бинтах кровавых

Светлокосый солдат лежит?!.

 

Ее тело своей шинелью

Укрывала я, зубы сжав.

Белорусские хаты пели

О рязанских глухих садах.

 

Знаешь, Зинка, я  против грусти,

Но сегодня она не в счет.

Дома, в яблочном захолустье

Мама, мамка твоя живет.

 

У меня есть друзья, любимый

У нее ты была одна.

Пахнет в хате квашней и дымом,

За порогом бурлит весна.

 

И старушка в цветастом платье

У иконы свечу зажгла

Я не знаю, как написать ей,

Чтоб она тебя не ждала.

 

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.12.2015)
Переглядів: 2068 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: