Урок № 9 Про що можна довідатися із сімейного фотоальбому. Родинне дерево - Вступ до історії України 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Вступ до історії України 5 клас

Урок № 9 Про що можна довідатися із сімейного фотоальбому. Родинне дерево

Урок № 9

Про що можна довідатися із сімейного фотоальбому.
Родинне дерево

Мета: навчити розповідати про історію свого роду, використовуючи сімейний фотоальбом та родинне дерево; викликати інтерес до дослідження історії свого роду.

Тип уроку: сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Форма роботи: практичне заняття.

Обладнання: підручник, фотографії, роздавальний матеріал.

Основні поняття: фотографія, сімейний фотоальбом, родинне дерево.

Очікувані результати: учні зможуть розповідати про історію сім’ї та родинне дерево; добирати інформацію про минуле із сімейних фотографій.

Без роду нема народу.

Прислів’я

I.   Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань

Метод «Мікрофон»

Які вам відомі види історичних джерел?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом

Прочитайте епіграф до уроку, записаний на дошці. Поясніть, як ви розумієте зміст прислів’я.

Слово вчителя

Тема нашого уроку — «Про що можна довідатися із сімейного фотоальбому. Родинне дерево». На сьогоднішньому уроці ми матимемо можливість дослідити історію свого роду. Також дізнаємося про те, яку історичну інформацію можуть розповісти старі фотографії.

ІV.   Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1.   Фотографія — історичне джерело.

2.   Сімейний фотоальбом.

3.   Родинне дерево.

1.   Фотографія — історичне джерело

Загадка

Аркуші паперу, як кінострічки, вони зберігають моменти історичні. (Фотографії)

Евристична бесіда

1)  Чи можна фотографію назвати історичним джерелом? Власну думку обґрунтуйте.

2)  Яку інформацію історики можуть прочитати на фотографіях?

3)  Як ви гадаєте, чи можемо ми за допомогою фотографій дослідити історію України княжих або козацьких часів? Чому?

Формування умінь працювати з фотографіями

Методична порада. Учитель роздає учням пам’ятку «Правила роботи з фотографіями», яку вони вдома мають вклеїти в зошити. На наступному етапі учні «ланцюжком» читають в голос кожен пункт, учитель — коментує.

Правила роботи з фотографіями

1)  Які предмети та будівлі зображені на фотографії?

2)  Що роблять люди, зображені на знімку?

3)  Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.

4)  Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?

5)  З якою метою зроблено фотографію?

6)  Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?

7)  Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.

8)  На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?

Робота з фотографією

Методична порада. Учитель пропонує учням проаналізувати одну з фотографій ХІХ—ХХ ст. Один учень біля дошки виконує завдання, користуючись пам’яткою «Правила роботи з фотографіями». Решта учнів працюють самостійно.

2.   Сімейний фотоальбом

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Презентація сімейного фотоальбому

Методична порада. Кожний учень у хронологічній послідовності складає фотографії, що розповідають про історію його родини, створюючи таким чином сімейний фотоальбом. Бажано, щоб фотографії містили інформацію про різні покоління родини. Було б добре показати і широту географії роду, при цьому доцільно скористатися картою.

Учні презентують фотоальбом своєї родини, працюючи у парах або малих групах. Можливий варіант, коли презентація відбувається перед усім класом.

3.   Родинне дерево

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Варіант І

Евристична бесіда

1)  Скільки поколінь вашої родини ви знаєте?

2)  Чи знаєте ви, як звуть ваших бабусь/дідусів, прабабусь/прадідусів, прапрабабусь/пра­пра­дідусів?

3)  Якщо у вас обмаль інформації про історію родини, до кого з членів сім’ї потрібно звернутися для поповнення знань?

4)  Що необхідно зробити із метою збереження для нащадків історії роду?

5)  Що таке «родинне дерево»?

Словник

Родинне дерево — це схема походження сім’ї.

Створення родинного дерева

1)  Складіть схему-шаблон «Дерево родини…». Корінням вашого родового дерева будуть стар­ші члени родини (прабабусі, прадідусі), стовбуром — батьки, а гілками — ви і ваші брати та сестри.

2)  Дізнайтеся в батьків імена, прізвища і дати народження представників вашої родини.

3)  Доберіть із сімейного альбому фотографії членів родини.

4)  Щоб не псувати фотографії, можна зробити їхні кольорові копії. Виріжте портрети кожного з членів родини.

5)  Приклейте фотографії на відведені на родовому дереві місця.

За бажанням із дозволу батьків ви можете створити родинне дерево у вигляді комп’ютерної пре­зентації. Із цією метою звертайтеся на сайти: http://www.myheritage.com.ua/, http://uk.rodovid.org.

Варіант ІІ

Завдання

Поясніть значення українських прислів’їв і приказок про родину.

1)  З родини йде життя людини.

2)  Забудеш свій рід — усохне твій корінь.

Презентація родинного дерева

Методична порада. Учні презентують родинне дерево своєї родини, працюючи у парах або малих групах. Можливий варіант, коли презентація відбувається перед усім класом.

V.  Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Вправа «Одна хвилина»

Методична порада — див. урок № 4.

Наприклад: фотографія, родинне дерево.

Творче завдання

Складіть синквейн із поняттям «родинне дерево».

VІ.   Підсумки уроку

Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.

Основні висновки:

  • фотографії є одним із видів історичних джерел;
  • на фотознімках можна побачити вигляд будинків та міст, одяг та зачіски, предмети побуту певного історичного періоду;
  • історія кожної сім’ї є частиною історії всієї країни;
  • родинне дерево — це схема походження сім’ї.

VІІ. Домашнє завдання

1.   Підручник.

2.   Творче завдання. Складіть дерево своєї родини «Дерево роду…» (за умови, що учні не виконали завдання раніше).

2.   Пошукове завдання. Використовуючи додаткову літературу, доберіть десять прислів’їв і приказок про родину.

 

Категорія: Вступ до історії України 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 3655 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: