Урок № 26 Парки і сади. «Софіївка» в Умані та заповідник «Качанівка» на Чернігівщині - Вступ до історії України 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Вступ до історії України 5 клас

Урок № 26 Парки і сади. «Софіївка» в Умані та заповідник «Качанівка» на Чернігівщині

Урок № 26

Парки і сади. «Софіївка» в Умані
та заповідник «Качанівка» на Чернігівщині

Мета: пояснити зміст понять «парк», «сад», з’ясувати історію заснування парку «Софіївка» в Умані та заповідника «Качанівка» на Чернігівщині, навчити самостійно здобувати знання, користуючись матеріалом підручника та додатковою літературою, а також Інтернет-джерелами, розвивати ораторські здібності та творчі уміння; виховувати інтерес до вивчення історії.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок з елементами уявної екскурсії.

Обладнання: підручник, атлас, роздавальний матеріал, ілюстрації.

Основні поняття: парк, сад.

Очікувані результати: учні зможуть застосовувати поняття «парк», «сад»; розповідати на основі матеріалу підручника та додаткової літератури про історію заснування парку «Софіївка» в Умані та заповідника «Качанівка» на Чернігівщині, показувати на карті місце розташування цих пам’яток.

Сади та парки — духовні храми.

І.   Організаційний етап

II. Перевірка домашнього завдання

Бесіда

1.   Чим відрізняється вулиця від площі?

2.   Чим було зумовлено виникнення перших вулиць?

3.   Яку роль у місті відігравали площі?

Робота з ілюстраціями

(Продемонструвати зображення Хрещатика та площі Ринок.)

На яких ілюстраціях зображено київську вулицю Хрещатик, а на якій — львівську площу Ринок?

Презентація опису вулиці/площі

Учні за бажанням розповідають про вулицю, на якій мешкають, або про центральну вулицю чи площу населеного пункту. Решта учнів ставить уточнюючі запитання.

III.  Актуалізація опорних знань

Евристична бесіда

1.   Чи були ви коли-небудь у парку?

2.   Що ви там бачили?

3.   Яке б ви дали визначення поняття «парк»?

ІV.   Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Перші парки у світі були закладені ще у стародавні часи. Одним із перших парків вважають знамениті Висячі Сади Семіраміди, що розташовувалися у легендарному Вавилоні. Недарма їх називають одним із семи чудес світу.

Найстаріший парк в Україні — Єзуїтський — було засновано у другій половині XVI ст. Сьогодні він називається парк ім. І. Франка. Наприкінці ХVІІІ — на початку ХІХ ст. в Україні розквітає садово-паркове мистецтво. У цей час були створені парки, які милують своєю величною красою і сьогодні. Деякі з них було зараховано до семи чудес України.

V.  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1.   Парки і сади.

2.   «Софіївка» в Умані.

3.   Заповідник «Качанівка» на Чернігівщині.

1.   Парки і сади

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Робота з підручником

Опрацюйте відповідний матеріал підручника і випишіть у словники визначення понять «парк» та «сад».

Словник

Парк — обмежена територія з природною чи спеціально посаженою рослинністю, алеями, водоймами та скульптурами.

Сад — частина земельної ділянки, зайнята плодовими насадженнями.

Вправа «Діаграма Венна»

Намалюйте два кола, що перетинаються. У ті частини, що не перетинаються із сусідніми, випишіть: 1) характерні ознаки парку; 2) характерні ознаки саду. У спільній частині зазначте схожі ознаки парків та садів.

2.   «Софіївка» в Умані

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Слово вчителя

Потрапивши до музею живої природи під назвою «Софіївка», ви відразу переконуєтесь: тут все нагадує казку. І це справді так. За задумом архітектора, парк ілюструє окремі частини поем давньогрецького поета Гомера «Іліада» та «Одіссея». Тут, у цьому рукотворному храмі природи, який понад 200 років приваблює до себе численних відвідувачів, на вас чекають хвилюючі зустрічі з прекрасним.

Уявна екскурсія

Ролі екскурсоводів виконують учні. Розповідь супроводжується демонструванням відповідного ілюстративного матеріалу та роботою з картою.

1-й учень. Дендрологічний парк «Софіївка» розташований у північній частині міста Умань, що на Черкащині, обабіч річки Кам’янки.

2-й учень. «Софіївка» є пам’ятником світового садово-паркового мистецтва. Дендрологічним парк називається тому, що у ньому ростуть дерева і кущі. Їх налічується понад 2000 видів. У парку можна побачити дерева як місцевих, так і екзотичних порід.

3-й учень. Парк «Софіївка» заснований наприкінці ХVІІІ ст. власником міста Умані — магнатом Станіславом Потоцьким, та названий на честь його коханої дружини Софії Вітт-Потоцької.

4-й учень. Парк «Софіївка» будували талановиті майстри-кріпаки, яких зганяли з навколішніх сіл. Вони вручну копали стави та підземну річку, будували гранітні гроти та водоспади, насипали оглядові майданчики та острів на Верхньому ставі, прокладали алеї та вирівнювали схили. У будівельних роботах щодня було задіяно понад 800 осіб.

5-й учень. Російський мандрівник І. Долгорукий, відвідавши парк на початку ХІХ ст., писав: «Якщо ви хочете мати правдиве поняття про те, що звичайно називають земним раєм, прийдіть у Софіївку і подивуйтесь у ній генію творчому. Там природа і мистецтво, поєднуючи всі сили свої, створили пречудову картину. Ніщо не може зрівнятися з тим, що тут бачиш: все зачаровує, захоплює».

6-й учень. Головна алея, від якої ми розпочинаємо нашу екскурсію, привела нас до павільйону Флори.

Флора — римська богиня квітів, юності і весни. На її честь весною святкували так звані Флоралії, під час яких відбувалися веселі ігри. Люди прикрашали себе квітами, жінки одягали яскраві сукні та вінки, співали, танцювали на честь богині квітів, вітали прихід весни.

Павільйон Флори виглядає велично і водночас вишукано та граціозно завдяки своїм точним архітектурним формам, високим струнким колонам й ажурному барельєфу, що зображає листя і грона винограду.

7-й учень. Йдемо далі. У центрі на Верхній алеї розташована статуя одному із найшанованіших богів Греції Гермесу. Гермес — покровитель ремесел, мистецтва, торгівлі. Його називали мудрим, щасливим, миротворцем. Він охоче допомагав людям, був посередником між богами та людьми.

8-й учень. Продовжуємо нашу екскурсію парком «Софіївка». Перед нами відкривається одне з найбільш мальовничих місць центральної частини парку — Єлисейські поля.

У міфах стародавніх греків Єлисейські поля — це прекрасні луки, оточені густим лісом різноманітних дерев, які легкою тінню покривають співрозмовників, коли вони відпочивають на ложі з квітів. Солов’ї та інші співучі пташки пурхають над ними і, ніби снігом, обсипають їх квітами, зібраними на сусідніх луках.

Колись у парку вздовж алеї по Єлисейських полях виставляли з оранжереї в діжках та горщиках рослини лимонів, апельсинів, кипариси та азалії.

9-й учень. Ідучи повз Критський лабіринт одразу за тополями можемо побачити Афінську школу. Тут представлена композиція із гранітних брил. Придивіться уважно, і ви побачите, що величезні камені викладені ніби рядами і нагадують столи і лавки для учнів.

10-й учень. Окрасою парку є китайська альтанка. Вона зроблена повністю з дерева і пофарбована в різні кольори. Тут, далеко від гомінкої багатолюдної центральної частини парку, можна відпочити, помріяти, милуючись Великим водоспадом і Площею зборів.

Китайська альтанка із заходу прикрита ажурним гіллям модрини, а трохи збоку красується старий дуб, якому близько 400 років, — німий свідок багатьох подій, що відбувалися в цих місцях. Народні перекази розповідають, що саме під цим дубом зустрічалися легендарні герої селянського повстання 1768 р. Максим Залізняк та Іван Гонта.

11-й учень. Наша екскурсія добігла кінця. На завершення пропоную здійснити подорож на човні підземною річкою Ахеронт. Тут, у глибокій тиші, в приємній свіжості та прохолоді ви швидко відновите сили.

Узагальнення вчителя

Одне із семи чудес України, дендрологічний парк «Софіївку», щорічно відвідують близько півмільйона людей як з України, так і із закордоння.

Ознайомлення з парком «Софіївка» залишає в пам’яті кожного відвідувача незабутні враження про цей видатний витвір садово-паркового мистецтва. Тож маю надію, що після уявної екскурсії, здійсненої на уроці, у вас виникне бажання особисто відвідати парк «Софіївка».

Дидактична гра «Прес-конференція»

Учні-екскурсанти ставлять уточнюючі запитання учням-екскурсоводам.

3.   Заповідник «Качанівка» на Чернігівщині

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Слово вчителя

Заповідник «Качанівка» — один із найбільших і найяскравіших взірців палацової архітектури, суголосний найкращим традиціям світового палацово-паркового мистецтва. Ця окраса України розташована на південному сході Чернігівщини в Ічнянському районі, на берегах чарівної річки Смош.

Уявна екскурсія

Ролі екскурсоводів виконують учні. Розповіді супроводжуються демонструванням відповідного ілюстративного матеріалу та роботою з картою.

1-й учень.

Привіт, Качанівко, привіт!
З весною тебе, люба, із весною.
Із’їздив за життя я цілий світ,
Але завжди я був лише з тобою.

            (Олександр Ахмет)

2-й учень. Палац у Качанівці був збудований наприкінці ХVІІІ ст. як одна із резиденцій генерал-губернатора України графа П. Рум’янцева-Задунайського. Невдовзі було розбито великий парк. Згодом маєток декілька разів змінював господарів. У ХІХ ст. протягом 70 років садиба у Качанівці належала родині Тарновських.

3-й учень. Качанівський парк є одним із найбільших пейзажних садів в Україні і Європі. Та не в розмірах його унікальність, а в тому, що він увібрав у себе все найкраще, чим багате світове паркове мистецтво і українська природа. У розмаїтті кольорів і пахощів, у кришталевій чистоті джерел, у дзеркальній гладі великих і малих ставків зачаровує парк своєю неповторною красою. Тут збереглись паркові мости, овіяні легендами гірки Кохання і Вірності, «Романтичні» руїни на березі Великого ставу, які є унікальною пам’яткою садово-паркового мистецтва XVIII ст. У парку росте понад 50 порід дерев і 30 видів кущів.

4-й учень.

Стоїть палац — прекрасної садиби домінанта.
Колись Він щедрістю і розкішшю вражав,
До творчості усім давав наснагу
І вчене «птаство» тут збирав.

                                  (Таїсія Жигалкіна)

5-й учень. Качанівка відігравала виключну роль у творчості багатьох відомих митців ХІХ ст. Так, упродовж 1830-х рр. у садибі проводив літні канікули талановитий художник, учень Академії мистецтв Василь Штернберг. Саме в Качанівці він написав свої кращі твори.

6-й учень.

Альтанка — Глінки — диво — витвір,
Рікою музика тече...

                       (Любов Карпенко)

Улітку 1838 р. в Качанівці плідно працював над оперою «Руслан і Людмила» композитор Михайло Глінка. Тут він писав пісні, романси, а також кантату на честь Г. Тарновського «Гімн господарю». Деякі твори вперше виконувались саме в Качанівці у супроводі місцевого кріпосного оркестру, яким диригував сам маестро.

7-й учень. Знаменно, що Тарас Шевченко у травні 1843 р., під час своєї першої подорожі по Україні, їхав із Петербурга прямим призначенням у Качанівку, куди перед тим переслав свою кращу картину «Катерина». У садибному парку збереглась галявина, де під віковим дубом поет спілкувався з місцевими селянами і кріпосними музикантами.

8-й учень.

Качанівським вечором дуб величавий
Спинився розхристаний посеред гаю.
Тихесенький вітер повіяв над ставом,
Десь пісню Тарас з кріпаками співає.
У звуках тих чути і муки і горе,
Сваволю сатрапів, панів збиткування.
Та вщухла жалоба — і рвуться угору
Хорали любові, жаги та буяння.

                    (Микола Московка)

9-й учень. Свого розквіту «Качанівка» досягла у період господарювання Василя Тарновського-молодшого. Він був істинним меценатом і патріотом України, затятим колекціонером українських старожитностей. Саме Василь Васильович перетворив садибу на справжню архітектурно-художню перлину, яка і сьогодні вражає відвідувачів своєю величчю і чарівністю.

10-й учень. Колекціонуванням В. Тарновський захопився ще в студентські роки. Основу його унікального зібрання складали козацькі реліквії і безцінна шевченкіана.

Серед раритетів колекції були шабля Богдана Хмельницького, особисті речі Івана Мазепи, Павла Полуботка та Кирила Розумовського, козацькі клейноди, гетьманські універсали, портрети багатьох відомих діячів козацького руху.

11-й учень. Інтерес до колекції В. Тарновського привів у Качанівку в 1880 р. художника Іллю Рєпіна для продовження роботи над знаменитою картиною «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Протягом майже всього літа художник із натхненням замальовував козацькі реліквії, писав портрети господарів садиби, пейзажі, захоплено працював над картиною «Вечорниці».

Узагальнення вчителя

Наша історико-поетична мандрівка добігла кінця. Запрошую вас відвідати заповідник «Качанівка» та на власні очі побачити палац, павільйон Глінки, Георгіївську церкву та, звичайно, помилуватися парком.

Дидактична гра «Прес-конференція»

Учні-екскурсанти ставлять уточнюючі запитання учням-екскурсоводам.

VІ.   Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Робота з епіграфом

Прочитайте епіграф до уроку, записаний на дошці. Поясніть, як ви розумієте його зміст.

Творче завдання

Учні об’єднуються у групи по чотири особи. Потрібно за допомогою художніх засобів (малюнок, графіка) на аркуші формату А4 відобразити ключові моменти теми, що вивчалася. Групи по черзі біля дошки презентують виконані роботи. У презентації беруть участь усі члени групи, які працювали над малюнком.

VІІ. Підсумки уроку

Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.

Основні висновки:

     парк — обмежена територія з природною чи спеціально посаженою рослинністю, алеями, водоймами та скульптурами;

     сад — частина земельної ділянки, зайнята плодовими насадженнями;

     дендрологічний парк «Софіївка» розташований у північній частині міста Умань Черкаської області. Він заснований наприкінці ХVІІІ ст. власником міста Умані — магнатом С. Потоцьким, та названий на честь його дружини Софії;

     заповідник «Качанівка» розташований в Ічнянському районі Чернігівщини. Його було засновано наприкінці ХVІІІ ст. Свого розквіту «Качанівка» досягла у період господарювання В. Тарновського-молодшого.

VІІІ.   Домашнє завдання

1.   Підручник.

2.   Творче завдання. Уявіть, що ви — мандрівник ХІХ ст., який подорожує: 1) парком «Софіївка» в Умані; 2) заповідником «Качанівка» на Чернігівщині (на вибір). Складіть розповідь про побачене.

3.   Об’єднати учнів у малі групи і запропонувати кожній підготувати карту історичних пам’яток краю. Робота оцінюватиметься за такими критеріями:

1)  Зовнішній вигляд.

2)  Легенда карти.

3)  Історична достовірність інформації.

4)  Внесок у роботу кожного члена групи.

5)  Презентація карти перед однокласниками.

 

Категорія: Вступ до історії України 5 клас | Додав: uthitel (31.12.2013)
Переглядів: 5359 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: