Урок 16. І СЛАВА, І ВОЛЯ, АБО УКРАЇНСЬКЕ КОЗАЦТВО В БИТВАХ І ПОХОДАХ - Вступ до історії України 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Вступ до історії України 5 клас

Урок 16. І СЛАВА, І ВОЛЯ, АБО УКРАЇНСЬКЕ КОЗАЦТВО В БИТВАХ І ПОХОДАХ

Урок 16. І СЛАВА, І ВОЛЯ,  АБО УКРАЇНСЬКЕ КОЗАЦТВО В БИТВАХ І ПОХОДАХ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть: установлювати хронологічну тривалість і послідовність подій Козацької доби; знаходити на карті території, пов'язані з історією козацтва; розповідати про історичну подію та історичних діячів доби козацтва; виокремлюва­ти в тексті головне й другорядне, складати простий план тексту підручника; склада­ти запитання щодо перебігу історичної події.

Обладнання: історична карта, портрети історичних діячів, картки з текстовими і ві­зуальними джерелами.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових навичок.

ХІД уроку

 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Що ви знаєте про українське козацтво?

2. Хто такі козаки?

3. Що ви знаєте (читали, чули) про козаків?

4. Чи є зараз козаки?

5. Чи перебувають козаки на службі в сучасному війську?

Ні. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Оголошення теми та мети уроку.

Учитель. Ми розпочинаємо подорож до південних степів України, щоб з'ясувати, які події відбувались там наприкінці XV ст., як жили, воювали і бо­ролись козаки.

«Вони високі на зріст, кремезні, вправні, щедрі, не цікавляться збагачен­ням, ревниві до своєї волі й зовсім не придатні носити ярмо. Вони не знають утоми, вперті й хоробрі, але трохи схильні до пиятики. Вони вміють воювати, полювати звіра, ловити рибу й знають усі ремесла, потрібні в житті...» (Жан-Бенуа Шерер. «Літопис Малоросії або Історія козаків-запорожців та козаків України, або Малоросії»)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Виникнення українського козацтва

Робота з термінами

У ході розповіді учитель пояснює значення термінів та назв: козак, Дике поле, Кримське ханство, татари, уходники, Запорозька Січ,, гетьман.

Робота з картою

Учитель показує на карті, а діти, відповідно, знаходять в атласі:

1) територію Дикого поля;

2) територію Кримського ханства;

3) місце розташування першої Січі.

Завдання

Діти за допомогою учителя з'ясовують причини виникнення козацтва та Запорозької Січі.

Орієнтовні відповіді

1. Наявність вільних незаселених земель, які освоювали уходники.

2. Гноблення українського народу з боку польської знаті, що спричинило ма­сові втечі і пошук віддалених територій.

3. Проблеми Польської держави, пов'язані із захистом південних кордонів   від татарських набігів.

Робота з візуальними джерелами  Учитель пропонує учням розглянути ілюстрації на картках і виконати завдання.

1. Описати зовнішній вигляд козака.

2. Описати портрет Дмитра Вишневецького.

3. Порівняти зовнішній вигляд козаків та ремісників, селян і заможних людей.

Українське козацтво в битвах та походах

* Робота з підручником

Прочитати текст підручника на С. 115—116 і скласти план до нього.

СХЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ЗА ПЛАНОМ

1. Учні самостійно читають запропонований розділ і розглядають ілюстрації.

2. Кожен учень ділить розділ на частини й складає простий план.

3. Окремі зразки планів учні зачитують або декілька одночасно записують на дошці.

4. Запропоновані варіанти обговорюють, акцентується увага на найбільш вдалих пунктах плану.

5. Складається загальний план.

6. Складання коротких розповідей і переказ згідно з планом.

Щоб діти виконали це завдання, варто заздалегідь підготувати учням «під­казки» , які б допомогли прискорити відтворення змісту розділу за планом. Наприклад. Порядок денний козацької ради ;

1. З ким воювали? '

2. Куди ходи лив морські походи?

3. Із ким укладали мирні угоди?

Учитель розповідає про Б. Хмельницького і Національно-визвольну ві­йну, після чого учні надають відповідь на запитання: «Чому Національно-визвольну війну під проводом Богдана Хмельницького вважають найбільш ви­значною подією Козацької доби?

Робота з картою

Розгляньте карту у підручнику на С. 117 і дайте відповіді на запитання 1-4 до неї на С. 116.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Хто такі уходники?

2. Хто міг стати козаком? ,   

4. Скільки років тому виникла перша Січ?

5. У якому столітті проживав Дмитро Вишневецький?

6. Поясніть, що таке бунчук, булава, гербова печатка, корогва.

7. Хто, проти кого і за що воював у середині XVII ст. в Україні?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати матеріал підручника на С. 113-122.

2. Дати відповіді на запитання 1-3 на С. 122.

Категорія: Вступ до історії України 5 клас | Додав: uthitel (08.12.2013)
Переглядів: 1677 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: