Урок № 10 Які назви в моєму рідному місті (селі) нагадують про минуле - Вступ до історії України 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Вступ до історії України 5 клас

Урок № 10 Які назви в моєму рідному місті (селі) нагадують про минуле

Урок № 10

Які назви в моєму рідному місті (селі) нагадують про минуле

Мета: навчити використовувати набуті на попередніх уроках теоретичні знання для дослідження історії краю; використовувати експонати шкільного краєзнавчого музею як джерело вивчення історії рідного краю; викликати інтерес до дослідження історичного минулого краю.

Тип уроку: сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Форма роботи: практичне заняття.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.

Основні поняття: рідний край.

Очікувані результати: учні зможуть отримати початкові навички із дослідження історії рідного краю; наводити приклади історичних назв своєї місцевості, із яких можна довідатися про давні часи; використовувати експонати шкільного краєзнавчого музею як джерело вивчення історії краю.

Блаженна людина, що любить свій край.

І. Огієнко

I.   Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань

Завдання

Поясніть зміст поняття «рідний край».

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом

Прочитайте епіграф до уроку, записаний на дошці. Поясніть, як ви розумієте зміст слів церковного діяча Івана Огієнка.

Слово вчителя

У кожної людини є мала Батьківщина. Це те маленьке село чи велике місто, де людина народилася, де минули її дитячі роки, де вона живе. Історія малої Батьківщини, нашого краю, є частиною нашої великої Батьківщини — України. Дослідження історичного минулого краю є не лише цікавим та захоплюючим, а й важливим.

На сьогоднішньому уроці ми матимемо можливість дослідити історію свого краю. Ми з’ясуємо походження історичних назв своєї місцевості, із яких можна довідатися про давні часи.

Поетична хвилинка

Доречно буде почати розгляд теми із читання поезії про рідний край.

Наш рідний край
Щоб довелося мандрувати —
Піти по рідній всій землі:
У кожне місто завітати,
У кожнім побувать селі, ―

То навіть би за сотню років
Цього б не встигли ми зробить:
Простори в нас такі широкі,
А міст і сіл — що не злічить!

                   М. Познанська

ІV.   Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1.   Історико-географічні назви краю.

2.   Моя рідна вулиця.

Урок пропонується проводити в шкільному краєзнавчому музеї.

1.   Історико-географічні назви краю

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Дослідження історико-географічних назв краю

Методична порада. Учитель знайомить учнів із метою створення та роботою шкільного краєзнавчого музею.

Учні під керівництвом учителя об’єднуються у малі групи. Кожна група отримує однакове завдання — дослідити походження історико-географічних назв краю.

Під час виконання завдання учні мають використовувати експонати та інформацію, наявну в краєзнавчому музеї навчального закладу, додаткову літературу з теми, а також пам’ятку «Правила дослідження назви населеного пункту».

Правила дослідження назви населеного пункту

1)  Вкажіть назву населеного пункту.

2)  Знайдіть його розташування на карті України.

3)  У якому році/столітті було засновано місто/село?

4)  Від якого слова походить назва населеного пункту?

5)  Чи змінювалася назва населеного пункту? Коли це відбулося, із якими причинами пов’я­зано?

6)  Чи змінювався статус населеного пункту? Із чим це було пов’язано?

Презентація результатів дослідження

Кожна група представляє результати своїх досліджень.

Творче завдання

Уявіть, що оголошено конкурс на кращу назву населеного пункту, у якому ви проживаєте. Яку б назву ви запропонували? Власну думку обґрунтуйте.

2.   Моя рідна вулиця

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Загадка

Крокуєш — попереду лежить,
Озирнешся — додому біжить.

                             (Вулиця)

Дослідження назви вулиці

Методична порада. Учитель організовує роботу учнів із дослідження назви вулиці, на якій вони проживають. Під час виконання завдання доречно використати як зразок пам’ятку «Правила дослідження назви населеного пункту».

Презентація результатів дослідження

Учні вибірково представляють результати своїх досліджень.

Творче завдання

Уявіть, що оголошено конкурс на кращу назву вулиці, на якій ви проживаєте. Яку б назву ви запропонували? Власну думку обґрунтуйте.

Робота з контурною картою

Складіть карту свого населеного пункту, на якій за допомогою умовних позначок зазначте:

1)  вулицю, на якій ви проживаєте, та будинок;

2)  вулицю, на якій розташовується школа, а також сам навчальний заклад;

3)  місце розташування та назви пам’ятників та музеїв;

4)  назви річок, озер;

5)  територію та назви парків/територію лісу.

V.  Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Учні діляться враженнями від уроку, проведеного в шкільному краєзнавчому музеї, розповідають, що нового вони дізналися про історію краю.

VІ.   Підсумки уроку

Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.

VІІ. Домашнє завдання

1.   Підручник.

2.   Творче завдання. Напишіть твір на тему «Мій край — моя гордість».

 

Категорія: Вступ до історії України 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 5504 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: