Узагальнення з тем "Великі географічні відкриття. Людина ранньої Нової доби. Реформація і Контрреформація " - Всесвітня історія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Всесвітня історія 8 клас

Узагальнення з тем "Великі географічні відкриття. Людина ранньої Нової доби. Реформація і Контрреформація "
Інтегрований урок історії та географії
Тема: Історія Великих географічних відкриттів.
Мета: розширити й поглибити знання учнів про епоху Великих географічних відкриттів;ознайомити учнів з особливостями політичного та економічного розвитку країн світу епохи Великих географічних відкриттів, навчити локалізувати в просторі і часі періоди та події великих географічних відкриттів, розвивати цілісне уявлення про причини, перебіг та наслідки великих географічних відкриттів, творчі здібності учнів та навички самостійної дослідницької роботи, вміння застосовувати знання на практиці, творчо мислити, працювати в команді; формувати просторову, хронологічну, інформаційну, комунікативну, лексичну,саморозвитку, логічну та аксіологічну компетентності в учнів через різні види діяльності на уроці, виховувати взаємоповагу, толерантне ставлення учнів одне до одного,пізнавальний інтерес до історії та географії.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань
Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.
Використані прийоми та методи: міні-проекти у формі електронних презентацій, групова робота , метод діалогу.
Обладнання: фізична карта світу,схеми, портрети мандрівників, маршрутні картки, фішки, завдання для вікторини,мультимедійний проектор,мультимедійні презентації, постери учнів.
Хід уроку
І. ОПУ
Вчитель історії :
В школі справу хоч яку,
Починаємо по дзвінку
Тож хвилини не втрачаємо
Все що знаємо згадаємо.
Сподіваюся, що ви вже готові до уроку.
Пропоную вам не пасивно спостерігати,
А активно на уроці працювати.
Та гарні бали заробляти.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності, повідомлення теми,мети та завдань уроку.
Вчитель географії :
Гей нові Колумби й Магеллани
Напнемо вітрила наших мрій.
Кличуть нас у мандри океани.
Бухту спокою облизує прибій.
Хто сказав, що все уже відкрито?
Нащо ж ви народжені тоді ?
Як нам помістити у корито
Наші сподівання молоді.
Вчитель історії:
Мабуть, ви вже зрозуміли, що тема уроку буде Великі географічні відкриття.Тож вирушаймо у подорож. Але для того щоб відправитися нам потрібно сісти на кораблі,які нас чекають. Але на кожному судні члени команди отримують платню за подорож. Тому і ви будете отримувати монети за кожну правильну відповідь. Тож вирушаймо.
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
1.Міні - проект учня "Причини та передумови Великих географічних відкриттів"
Вчитель географії :У кожної історичної події є свої причини і передумови, про причини і передумови Великих географічних відкриттів нам доповість Ковтун Максим,який працював над міні-проектом.
Доповідь учня.
Тези міні – проекту «Причини та передумови Великих географічних відкриттів»
Слайд 2 - Великі географічні відкриття — це період в історії людства, що розпочався у другій половині XV століття і тривав до середини XVІІ століття, коли європейцями були відкриті невідомі раніше моря, океани, материки, здійснені кругосвітні подорожі, що докорінно змінило уявлення людини про Землю.
Слайд 3 – Однією з історичних передумов початку епохи Великих географічних відкриттів стала «Книга» великого венеціанського мандрівника ХІІІ ст. Марко Поло,в якій він писав у спогадах про свою подорож до Індії: “Золота, скажу вам, у них дуже багато і не вивозять його звідти... Сказати по правді, палац там великий і вкритий чистим золотом... Ще скажу вам, що підлоги в покоях, а їх там багато, вкрито чистим золотом у два пальця завтовшки, і зали, і вікна оздоблені золотими прикрасами”.
Слайд 4 - Історичні причини Великих географічних відкриттів :1.Прагнення поповнити запаси золота і срібла, яких не вистачало в Європі, для карбування монет. 2. Захоплення турками в 1453 році Константинополя,пошуки нового шляху до Індії в обхід турецьких володінь. 3.Прагнення європейців позбутися посередників у торгівлі з країнами сходу. 4. Прагнення збіднілих дворяни Іспанії і Португалії знайти нові землі, де можна було розбагатіти.
Слайд 5 – Але для початку епохи Великих географічних відкриттів склалися певні передумови. В цей період утверджується ідея ,що Земля має форму кулі. Навіть в 1492 році була створена перша куляста модель нашої планети ,яка мала назву «Земне яблуко». Перший глобус створив німецький вчений і мореплавець Мартін Бехайм, який довгий час знаходився на службі у португальців і займався пошуками східного шляху до Індії вздовж західного узбережжя Африки. На кулі діаметром 54 см Бехайм зобразив поверхню Землі відповідно до карти Птолемея, давньогрецького вченого, якою європейці користувалися 14 століть. Про відкриття Колумба,який відправився шукати Індію у тому ж 1492 році,Бехайм ще не знав. Тому Південнна і Північна Америка відсутні,але є острів Бразил, який дасть назву цілій країні створеній португальцямі у Південній Америці пізніше. На глобусі Бехайма немає вказівок широти та довготи,але екватор, меридіани,тропіки,зображення знаків зодіаку. На ньому зустрічаються ті ж самі географічні помилки,що і на карті Паоло Тосканеллі,якою користувався Колумб,коли розраховував західний шлях до «Індії» ,а помилково дістався Багамських островів.
Слайд 6 – Відбулось вдосконалення приладів для орієнтування в просторі. Тривалий час європейці не зважувались на далекі плавання у відкритому морі. Не маючи досконалих карт і морських приладів, мандрівники звичайно ходили в морях, що омивали Європу. Місцезнаходження корабля визначали тільки в ясну погоду за розміщенням зірок. Виходити у відкрите море стало безпечніше після того, як у моряків з'явився компас.
Перші ужили його китайці за дві тисячі років до н.е і використовували для визначення напрямку у пустелях; в ХІІІ-XIV ст. він був удосконалений і поширився по всій Європі, проте обладнання його залишалось дуже простим – магнітна стрілка, прикріплена до пробки і поміщена у посуд з водою. Було винайдено також прилад - астролябію для визначення місцезнаходження корабля.
Слайд 7 – Цікавими були такі прилади як: Паличка Леві – середньовічний інструмент для визначення широти місця розташування .У 1342 математиком Леві Бен Гершон вперше був описаний прилад, згодом названий «Паличка Леві». Звана також «арбалет», вона була простим, але хитромудрим пристроєм, за допомогою якого можна вимірювати відносну висоту сонця в зеніті по відношенню до лінії горизонту. Використання цього приладу і математичних таблиць давало змогу визначати широту з точністю до 1-2 градусів. Вночі визначали висоту зірок і широту місцевості за допомогою квадранта. А для вимірювання часу слугував пісочний годинник.
Слайд 8 – Крім приладів для орієнтування мореплавцям необхідні були карти. У 14 ст.виникають перші карти - портолани високоточні навігаційні морські карти. Для карти-портолана характерні так звані «лінії румбів» — мережа перехрещених прямих ліній, що вказують на напрямок. Лінії виходять з так званих «компасних роз». Карта зазвичай не орієнтована за сторонами світу.
Розвитку картографії і не тільки дуже посприяв португальський принц Генріх, якого прозвали Генріхом Мореплавцем, хоча сам він нікуди не плавав. У 1418 р. Генріх заснував Географічний дослідницький інститут, де навчали географії. Саме його стараннями були спущені на воду перші каравели.
Слайд 9 – саме старі капітани школи Генріха Мореплавця давали перші уроки молодому нікому невідомому італійському матросу і картографу Христофору Коломбо. Колумб був знайомий з античними теоріями кулястості Землі, а також картою Птолемея, яка вказувала помилково невеликі розміри Земної кулі,тому він замислювався про можливість попасти до Індії,рухаючись не на схід,а на захід. Ряд істориків вважає, що його ідея отримала підтримку відомого італійського фізика Паоло Тосканеллі. Дотримуючись думки про кулястість Землі, Тосканеллі склав карту світу, забезпечивши її міркуваннями про можливості досягти Індії, пливучи на захід. Коли до нього прийшов лист від скромного італійського картографа Колумба, Тосканеллі люб'язно послав йому копію своєї карти. На ній Китай та Індія були зображені приблизно там, де насправді розташовується Америка. Тосканеллі невірно обчислив окружність Землі, зменшивши її, і завдяки його неточності Індія здавалася спокусливо близькою до західного узбережжя Європи. Якщо бувають в історії великі помилки, то помилка Тосканеллі за своїми наслідками була саме такою. Вона зміцнила Колумба в намірі першим досягти Індії, пливучи західним шляхом.
Слайд 10 – У XV ст. було створено швидкохідний легкий вітрильник - каравелу. Це були рухливі, місткі і міцні судна. Вони мали три щогли з прямими й косими вітрилами й могли рухатися в потрійному напрямі не тільки при ходовому, а й при боковому і навіть зустрічному вітрі. На каравелах можна було вирушити в далекі морські подорожі. В розмовній мові такі кораблі стали називатися «каравелами» від італійського cara bella («гарна форма»). Вибираючи судно для своєї експедиції, Колумб свідомо віддав перевагу каравелам. «Санта-Марія» мала водотоннажність близько 130 тон. Висота грота-щогли становила 28 м.
Для оборони від ворогів і захоплення нових земель європейці почали використовувати порох і вогнепальну зброю,що надавало їм військову перевагу і більшу впевненість у власній безпеці.
Проаналізувавши все вище сказане, можемо зробити висновок про те,що на початку 15 століття склалися всі передумови для початку Великих географічних відкриттів,а,судячи з політичних і економічних причин, ця епоха не могла не розпочатися.
2. Конкурс "Дефіле"
Вчитель історії :Як же виглядали люди в епоху Великих географічних відкриттів? Наші учні зараз продемонструють.
ІV. Повторення й аналіз основних фактів, подій, явищ
Вчитель географії:Отже ми готові до подорожі,її розпочинає перша експедиція.
3.Відео - питання
Вчитель історії: За маршрутом якого мореплавця вона проходила взнаємо з відео-питання. (Відео – питання про Ф.Магеллана)
4. Конкурс - звітів про подорож
Фернанд Магеллан
Учень 1.Ми здійснимо мандрівку по маршруту експедиції Фернана Магеллана. Це подорож з Європи до Європи. Представляємо учнівську творчу групу.
Учень2. Америку уже давно відкрили.
А запитань було багато.
Один моряк , зібравши кошти й сили
До подорожі готувавсь завзято. (Демонструє портрет Магеллана)
Учень 3.(У ході розповіді учень показує об’єкти за картою) Це був Фернан Магеллан, що народився в Португалії у 1490 році. Все своє життя був мореплавцем . У 1519 році флотилія з 5 кораблів, під його командуванням відплила від Піренейського півострова через Атлантичний океан до берегів Америки. Магеллан вірив , що в Південній Америці існує протока , через яку можна вийти в інший океан. Пройшов Магеллан цю протоку. І назвали її Магеллановою.
Учень 2.Усяк було. Хтось вже розчарувався.
Вузька протока. Вийшли в океан,
Який " Південним морем " називався .
На " Тихий " змінить назву Магеллан.
Учень 4. На нашому постері відображена природа островів Тихого океану. Це Малукські острови , які за часів Магеллана називалися Пряними. Поряд розташовані інші острови – Філіппінські , на яких обірвалося життя Фернандо Магеллана. Він загинув втрутившись в міжусобну боротьбу місцевих князьків .
Учень 1. Після смерті Магеллана на кораблі почався розлад. Залишився один корабель .Корабель " Вікторія " обігнувши Африку, у вересні 1522 року ввійшов у іспанську гавань. На рідну землю зійшло 18 моряків з 265, що відправилися в мандрівку .
Вчитель географії:Ми пригадали подорож Фернана Магеллана,а зараз пропонуємо відправитися до географічного об’єкту, назву якого за словами географа А. Гумбольдта слід вважати «пам’ятником людської несправедливості». Як ви вже здогадалися – це Америка. Звіт про експедицію до Америки підготувала друга група.(Виступ учнів з проектом)
Христофор Колумб
Учень 1.1492 р. Три каравели Колумба відправилися від берегів Іспанії ( робота з картою ) . Відкритий океан лякав моряків – адже так далеко вони ще не плавали. Декілька неділь продовжувалася подорож по океану, вже почав назрівати бунт на кораблі. Раптом з корабля " Санта Марія " прокричали " Земля ! Бачу Землю ! " . Колумб одягнув на лати червоне вбрання і з королівським прапором у руках зійшов на берег Нового Світу. Це був острів Уотлінг з групи Багамських островів. Місцеві жителі називали його Гуанахілі , а Колумб назвав Сан-Сальвадором . Так була відкрита Америка.
Під час своїх чотирьох подорожей до Америки Колумб виявив течію з Сходу на Захід та виявив море без берегів – Саргасове. Вперше стала відома ширина Атлантичного океану та вперше європейці відвідали острови Центральної Америки.
Вчитель географії :Незнаючи можна сказати , що ми зустрілися з парадоксом, чому відкрита Колумбом нова земля була названа Америкою, а не Колумбією. Розповідь учнів.
Учень 2.Америка отримала назву на честь Амеріго Веспуччі. Народився А. Веспуччі у 1451 р. в Італії. Був мореплавцем та географом.
А. Веспуччі брав участь в експедиціях до берегів Америки на початку ХVІ ст. і був переконаний , що земля , відкрита Колумбом , не Азія, а невідома велика ділянка суші – " Новий світ ". Він виклав свої здогадки в листах, які відправив до Італії. В 1506 р. у Франції видали географічний атлас з картою Північної частини Південної Америки. Автор карт назвав цю частину світу " Землею Америго " . В наступні роки картографи поширили цю назву на центральну , а згодом і на Північну Америку.
Вчитель історії :Надаємо слово учням – дослідникам , що мандрували маршрутом " Васко де Гами "
Васко де Гама.
Учень 1.Васко де Гама – португальський мореплавець , якому не давали спокою лаври Колумба. Він весь час хотів довести, що землі відкриті іспанським мореплавцем – це не Індія. За допомогою підтримки португальського короля Васко де Гама у 1497 р. розпочав нову експедицію .Його кораблі були пристосовані до тривалого плавання , забезпечені найкращими картами і приладами. Досягнення В. де Гами було належним чином оцінено королем і в 1524 р. за заслуги його було призначено віце-королем Індії.
V. Творче перенесення знань,умінь та навичок учнів у нові ситуації
5.Вікторина
Вчитель географії : А тепер ми пропонуємо перевірити наскільки детально ви вичили матеріал теми. Проведемо вікторину.
Запитання до вікторини:
1)Цю точку Африки Бартоломео Діаш на пам’ять про пережиті випробування назвав мисом Бур,а як її перейменував король Жуан ІІ.(На мис Доброї Надії)
2)Про нього говорили,що він першовідкривач без відкриття. Про кого? (Про Колумба)
3)Після повернення з другої подорожі до Америки жовті обличчя супутників Колумба були пародією на нього. На що?( На золото)
4)«Коли кораблі відважного дослідника ввійшли в море, то бурі пасма водоростей настільки ускладнювали рух суден,що плавання в цих водах затягнулося на цілих три тижні». Про яке море Атлантичного океану говориться в уривку? Хто першим відкрив його? ( Саргасове море. Отримало назву від поширених у ньому саргасових водоростей. «Саргасум» у перекладі з іспанської – виноград. Було відкрите під час першої подорожі Колумба в 1492р.)
5)Христофор Колумб,пливучи до Америки,рухався в західному напрямку. У жовтні 1492 р. він побачив птахів,які летіли в південно-західному напрямі і зробив висновок. Який? (Що птахи летять на сушу,і тому треба змінити напрямок).
6)Під час третього плавання Колумба до берегів Америки його кораблі вдало перейшли через океан і зупинилися біля острова,на якому дуже виділялися своєю висотою три гори. Колумб назвав його іменем Трійці. Як саме? (Острів Тринідад)
7)25 вересня 1513р. загін іспанців із 67 осіб підійшов до того місця,звідки,піднявшись на гору,можна було,за словами місцевих жителів, побачити « неозоре море». Як виявилося пізніше,цей загін став першовідкривачем чого? (… Тихого океану)
8)18 жовтня 1520р. флот Магеллана у Південній Америці обігнув великий мис ,за яким почався вузький прохід. Магеллан дав наказ зачерпнути води. Для чого? (Щоб визначити,солона вода чи прісна,і в такий спосіб зробити висновок, що це: протока чи річка,тобто чи вдалося знайти протоку між Атлантичним й Тихим океанами)
9)У 1522р. капітан корабля,який повернувся з навколосвітнього плавання,очолюваного Магелланом,був нагороджений гербом,на якому була зображена Земля і напис: « Ти перший мене…» Закінчить його. (…обігнув)
10) Європейські купці спочатку говорили про нього як про східну іграшку для розваг,а пізніше він прийшов до них на службу. Назвіть його?( Компас)
11)В XV ст. один із морських приладів для визначення географічних координат називали «посохом Іакова». Який саме? (Астролябія)
12) В епоху Великих географічних відкриттів на випадок шторму в океані моряки мали порожні бочки на каравелах. Як їх використовували? (Під час шторму їх наповнювали водою,щоб зробити корабель більш стійким).
6. Конкурс « Чорний ящик»
Вчитель історії: Стародавні майя знали декілька сортів цієї рослини. А коли європейці побачили її, то ось що сказали: "На полях росли якісь дивні рослини висотою більше 1 метра, плоди з чистого золота,а листя із чистого срібла" - (кукурудза)
7. Конкурс «Склади карту»
Вчитель географії: кожна з команд отримує карту одного з мандрівників, але є одна проблема, вона трішки перемішалася. Вам потрібно за 1 хвилину її зібрати.
VI. Узагальненння та систематизація знань.
8. Дискусія "Я так думаю"
Я так думаю, що наслідками епохи Великих географічних відкриттів були …
VII. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
VIIІ. Домашнє завдання
Категорія: Всесвітня історія 8 клас | Додав: арішка (02.06.2016) | Автор: Дзяба Ірина Леонідівна E
Переглядів: 632 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: