Урок № 3 Завоювання Нового Світу - Всесвітня історія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Всесвітня історія 8 клас

Урок № 3 Завоювання Нового Світу

Урок № 3

Завоювання Нового Світу

Мета: сформувати в учнів уявлення про Новий Світ та життя людини в ньому; створити умови для розуміння причин виникнення та розвитку колоній; розглянути наслідки Великих географічних відкриттів; установити зв’язок між Великими географічними відкриттями та змінами в політичному й економічному житті Європи; схарактеризувати вплив Великих географічних відкриттів на розвиток науки й техніки; розвивати вміння порівнювати Новий і Старий Світ та висловлювати власну думку щодо походів конкістадорів.

Обладнання: підручник, карта світу, Європи, Америки, Африки.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття та назви: індіанці, конкістадори, Америка, Новий Світ, Колумбія, Бразилія, Вест-Індія, Латинська Америка, колонія, «революція цін».

Основні дати та події: 1519—1521 рр. — підкорення ацтеків, 1531—1532 рр. — завоювання іспанцями Перу.

Історичні постаті:  Ернан Кортес, Монтесума, Франсіско Пісарро, Амеріго Веспуччі.

Очікувані результати: учні навчаться: називати час походів конкістадорів; показувати на карті напрямки походів конкістадорів, нові торговельні шляхи, центри світової торгівлі; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни; характеризувати вплив Великих географічних відкриттів на розвиток науки і техніки та наслідки Великих географічних відкриттів; наводити приклади життя людей у колоніях; порівнювати Новий і Старий Світ; висловлювати власну думку щодо походів конкістадорів.

I.    Організаційний момент

II.   Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

Організувати бесіду за темою «Відкриття європейців».

III. Вивчення нового матеріалу

План

1.   Доколумбові цивілізації Америки.

2.   Конкістадори в Новому Світі.

1)  Підкорення ацтеків.

2)  Завоювання інків.

3.   Перші колонії.

4.   Наслідки Великих географічних відкриттів. Нова картина світу.

1.   Доколумбові цивілізації Америки

Варіант 1

Розповідь учителя

(Див. матеріал уроку № 2.)

Варіант 2

Повідомлення учнів

Учні виступають із повідомленнями за темами «Майя», «Ацтеки», «Інки». Інформацію повідомлень учитель разом з учнями заносить до порівняльної таблиці (її зразок наведено в уроці № 2).

2.   Конкістадори в Новому Світі

Розповідь учителя (супроводжується демонстрацією територій на карті та бесідою)

Відкриття Америки започаткувало освоєння нових земель. Цей період отримав назву Конкіста, або Конквіста (ісп. conquista — завоювання, захоплення) — завоювання Центральної і Південної Америки (кінець ХV — перша половина ХVІ ст.)

Запитання

Поміркуйте, чому назва завойовників Америки походить саме з іспанської мови. (Першою країною, яка почала підкорювати Америку, стала саме Іспанія.)

Розповідь учителя (продовження)

У 1495 р. правителі Іспанії видали указ, яким дозволяли всім бажаючим споряджати експедиції до Нового Світу для пошуків золота. Дві третини знайденого золота вони повинні були віддавати до королівської скарбниці. Тоді до Америки вирушили тисячі шукачів багатства — селяни й ремісники, ідальго (дворяни) й монахи, студенти й найманці. Хроніст того часу зазначав, що з Іспанії виїхало стільки людей, що в деяких містах не залишилося чоловіків.

Спочатку іспанці захопили острови, а пізніше невеличкі загони, озброєні вогнепальною зброєю, почали підкорювати континент. У 1508 р. був захоплений острів Пуерто-Рико, у 1509 р. іспанці підкорили Ямайку, а через рік почалося завоювання Куби. У 1511 р. іспанці з’явилися в Панамі, а в 1513 р. — відкрили Тихий океан. Того самого року Хуан Понсе де Леон виявляє родовища золота на півострові, який він назвав Флоридою. Але найбільш результативними стали походи Ернана Кортеса і Франсіско Пісарро.

Варіант 1

Розповідь учителя

1)  Підкорення ацтеків

У 1519 р. загін іспанців (близько 500 солдатів, півтора десятка вершників та декілька гармат) висадився на мексиканському березі. Ернан Кортес, який очолював експедицію, наказав спалити кораблі, щоб не повертатися назад. Тубільці сприйняли європейців за посланців бога Кецалькоатля. Вершники в обладунках, вогнепальна зброя наводили жах на індіанців. Загін Кортеса просувався до столиці держави ацтеків Теночтітлана, поповнюючись воїнами з підкорених ацтеками племен. Правитель ацтеків Монтесума ІІ впустив загін іспанців до міста для переговорів, але вони підступно захопили його та привласнили величезні багатства палацу правителя. У місті піднялося повстання, і Кортес, втративши частину загону та скарбів, утік. Зібравши новий загін, він повернувся і взяв місто в облогу. 70 днів тривала облога, але нестача їжі, хвороби та гарматний вогонь зробили свою справу — місто було захоплене і зруйноване. На його руїнах було побудоване нове місто — Мехіко. Держава ацтеків припинила своє існування. На території Мексики іспанці заснували колонію «Нова Іспанія» (перший губернатор Е. Кортес). Але золота ацтеків вони так і не отримали — останній правитель сховав більшу частину коштовностей, які досі не знайдені.

2)  Завоювання інків

У 1531 р. Франсіско Пісарро із нечисленним загоном (близько 200 солдатів) вирушив підкорювати імперію інків. Скориставшись міжплемінними усобицями, іспанці швидко просувалися імперією. Під час зустрічі з правителем інків Атауальпою він підступно захопив його в полон. Побачивши, що іспанці надзвичайно цінують золото, Великий Інка запропонував за себе викуп. Провівши рукою лінію на рівні свого зросту в кімнаті, де його тримали, Атауальпа запропонував заповнити кімнату золотом на рівні цієї лінії. З усієї імперії почали доставляти золото та срібло. Зібравши близько 6 тонн коштовного металу, іспанці стратили Великого Інку. Ще 40 років іспанці підкорювали імперію інків. Землі інків увійшли до складу провінції «Нова Гранада».

Варіант 2

Метод «Навчаючи — вчуся»

Методика проведення: учні об’єднуються в пари і, використовуючи матеріал підручника, готують повідомлення про підкорення інків (один учень із пари) та ацтеків (другий учень). Після підготовки учні обмінюються інформацією.

Потім учитель з учнями узагальнює інформацію у вигляді таблиці на дошці.

Зразок заповненої таблиці

Завоювання Мексики та Перу

Ацтеки

Інки

1519—1521 рр. — експедиція на чолі з Ернаном Кортесом

1531—1532 рр. — експедиція на чолі з Франсіско Пісарро

1519 р. — іспанський загін (400 осіб) захопив столицю ацтекської держави Теночтітлан завдяки тому, що племена, підкорені ацтеками, підтримали іспанців. Було знайдено багато золота. Землі ацтеків стали колонією «Нова Іспанія», Е. Кортес — першим губернатором

Загін (200 осіб) захопив державу інків (полонили імператора інків Атауальпу та вимагали за нього викуп — кімнату золота). Землі інків увійшли до складу провінції «Нова Гранада»

 

3.   Перші колонії

Запитання

Чи відомо вам про колоніальні імперії з історії античності та Середніх віків?

(Вислухавши відповіді учнів, учитель нагадує про існування античних імперій та зазначає, що в Новий час колоніальні імперії переходять на новий рівень розвитку.)

Розповідь учителя

Захоплення земель в Америці розпочалося відразу після її відкриття іспанцями. Спочатку вони будували фортеці на островах, а пізніше почали підкорювати континент. І до Іспанії хлинув потік золота та срібла. Від середини ХVІ ст. іспанці почали розробляти копальні, і невдовзі половина видобутку коштовних металів велася у Новому Світі. До Іспанії було вивезено близько 180 тонн золота та 16 тис. тонн срібла. Усі завойовані землі були оголошені власністю іспанської корони. До колоній вирушило багато шукачів пригод. Іспанська колоніальна імперія простяглася на тисячі кілометрів. Усі землі були об’єднані у два віце-королівства — Нова Гранада та Нова Іспанія. Населення нещадно експлуатувалося — індіанці працювали в копальнях, будували фортеці та палаци, працювали на плантаціях. Гноблення, епідемії та голод привели до масового вимирання індіанців. І тоді до Америки почали завозити темношкіре населення Африки. Торгівля з Новим Світом була виключно в руках іспанців. Потік коштовностей з Америки привернув увагу й інших авантюристів — в Атлантичному океані з’явилися пірати (багато з яких підтримувалися західними державами — Англією, Францією, Голландією та іншими).

Схожа ситуація спостерігалася і в португальських володіннях. Разом із тим Португалії не вистачало ресурсів для захоплення земель. Португальці будували фортеці та порти в ключових місцях Африки, Індії та Індонезії, де розміщали гарнізони та торговельні факторії. Португальський флот повністю контролював морські торговельні шляхи, витіснивши арабів з Індійського океану. Скуповуючи за безцінь прянощі та обмежуючи кількість товару, португальці перепродавали їх у Європі, отримуючи понад 800 % прибутку.

Додатковий матеріал

У 1573 р. король Філіпп II своїм указом заборонив в офіційних документах використовувати слово «конкіста». Іспанія оголосила «пасифікацію», тобто мирну колонізацію завойованих територій, хоч на практиці військове захоплення територій продовжувалося разом із мирним освоєнням. Як правило, за рахунок приватних коштів, із дозволу корони, невелика група іспанців організовувала експедицію. Її керівник ставав усевладним правителем завойованої території, але потім ця територія переходила у власність держави. На захоплених територіях будувалися поселення-фортеці, де влаштовувалися переселенці з Іспанії. Потім починався пошук золота й срібла, розподіл землі та індіанців. Представників інших держав у колонії не допускали. Винятком став торговий дім Вельзерів із німецьких земель, який за грошову компенсацію хазяйнував на узбережжі Венесуели за часів Карла V.

Робота в групах

Учитель об’єднує учнів у дві групи і пропонує, використовуючи відповідний матеріал підручника й атлас, підготувати інформацію про колоніальні імперії, які виникли в результаті відкриття Америки та шляху навколо Африки: Португалія (І група), Іспанія (ІІ група). Після цього учні оформлюють результати роботи на дошці.

Зразок відповіді

Колоніальні імперії

Португалія

Іспанія

Захоплювали зручні бухти вздовж Африки та будували власні порти.

Винищили арабську морську торгівлю.

Володіли островом Цейлон.

Контролювали виходи з Червоного моря та Перської затоки.

Примусили індійських правителів торгувати прянощами тільки з португальцями.

Засновували поселення-факторії в Індії.

Обмежили ввезення прянощів до Європи.

Отримували прибуток у 800 %

Підкорили Америку.

Будували фортеці та засновували поселення.

Створювали плантації цукрової тростини.

Організовували видобуток золота та срібла.

Колонії поділялися на два віце-королівства — Нову Іспанію та Нову Гранаду.

Перетворювали індіанців на рабів.

Почали завозити негрів-рабів з Африки.

Вивезли близько 180 тонн золота та 16 тис. тонн срібла

 

Розповідь учителя

Суперечка між Іспанією та Португалією щодо колоніальних володінь могла перерости у війну, тому що домовленістю між країнами, при посередництві Папи Римського, усі відкриті території були поділені по меридіану біля островів Зеленого Мису — на західну частину, яка відходила Іспанії, та східну, яку отримала Португалія (1494 р. — Тордесільяський договір).

Додатковий матеріал

Активну діяльність у колоніях розгорнула католицька церква, особливо її чернечі ордени. На початку XVII ст. в Новій Іспанії орденам належала третина всіх споруд та земельних угідь (400 монастирів і понад 5 тис. ченців). У 1789 р. францисканці мали під своїм керівництвом в Іспанській Америці й на Філіппінах 241 монастир, 139 парафій і 163 місії. Загалом на початку XIX ст. в колоніях налічувалося від 30 до 40 тис. церковнослужителів і близько 4 тис. монастирів.

У 1568 р. в Перу з’явилися представники ще одного католицького ордену — Товариства Ісуса. Єзуїти просувалися вперед: Нова Іспанія (1572 р.), Парагвай (1586 р.), Нова Гранада (1590 р.), Чилі (1592 р.). Створені ними наприкінці XVII ст. на півдні Парагваю місії розташувалися на 200 тис. км2 і об’єднували понад 150 тис. індіанців. Орден єзуїтів сконцентрував у своїх руках величезні багатства, кинувши виклик колоніальній владі й самій іспанській короні. Так, у 1767 р. під опікою єзуїтів перебувало понад 700 тис. індіанців, а майно ордену оцінювалося на понад 70 млн песо сріблом.

4.   Наслідки Великих географічних відкриттів. Нова картина світу

Варіант 1

Випереджальне завдання (Робота з таблицею)

Під час розповіді вчителя заповніть таблицю. (Зразок заповненої таблиці наведено у варіанті 2.)

Розповідь учителя

Великі географічні відкриття мали величезні наслідки не тільки для Європи, а й для всього світу. У результаті відкриттів нових земель та їх захоплення виникають колоніальні імперії. Разом із тим багато держав залишалися незадоволені результатами поділу світу, що в майбутньому призвело до війн за перерозподіл колоній, і ці війни тривали до середині ХХ ст. Величезна кількість коштовних металів із колоній призвела до «революції цін», яка спричинила підвищення цін, розорення багатьох людей. Зростання вартості товарів викликало зміни в сільському господарстві, тому що власники почали переорієнтовувати власні господарства на отримання максимального прибутку. Збільшення попиту на товари ремісників сприяло перетворенням в організації праці, результатом стала поява мануфактур. Новий Світ подарував Європі зміни в раціоні харчування — з’явилися нові види продуктів: кукурудза, какао, томати, які суттєво збільшили кількість їжі у Європі, а поява картоплі допомогла уникнути голоду. Суттєві зміни відбулися у торгівлі — змінилися торговельні шляхи (якщо раніше торгівля велася у «внутрішньому» Середземному морі, то зараз торговельні шляхи вийшли на океанській простір) і лідери торгівлі (на зміну Ганзі та Венеції приходять Нідерланди та Англія зі своїми торговельними центрами в Антверпені, Амстердамі та Лондоні). Відбулися перетворення й у світогляді людей — відкриття нових земель, навколосвітні подорожі показали людині іншу картину світу. Новим кроком стало і технічне забезпечення розвитку світового господарства — нові кораблі та інструменти, нова зброя і знаряддя. Великі географічні відкриття привели і до суттєвих етнографічних змін — знищення корінного населення Америки, масове завезення темношкірих рабів з Африки змінили склад населення Америки.

Варіант 2

Метод «Ажурна пилка»

Учитель об’єднує учнів у сім груп і пропонує кожній групі, використовуючи матеріал підручника, підготувати коротке повідомлення про один із наслідків Великих географічних відкриттів: економічні (І група), торговельні (ІІ група), географічні (ІІІ група), політичні (IV група), побутові (V група), технічні (VI група), етнографічні (VII група). Після цього один представник від кожної групи переходить до сусідньої (за годинниковою стрілкою), групи обмінюються підготовленою інформацією, а потім переходять до наступної групи. Повернувшись до своїх груп, учні колективно узагальнюють матеріал.

Зразок відповіді

Наслідки Великих географічних відкриттів

Галузь

Наслідки

Економіка

Знецінення грошей унаслідок надходження великої кількості коштовних металів — «революція цін»

Торгівля

Виникнення та розвиток світової торгівлі, у якій головну роль відіграє Європа

Географія

Зміна уявлень про будову світу та його розміри, зміни у світоглядах

Політика

Початок колоніальних війн, у які були втягнені майже всі держави

Побут

Зміни раціону харчування — нові продукти з Америки

Техніка

Технічні винаходи в мореплавстві та суміжних науках

Етнографія

Знищення індіанського населення та ввезення темношкірих людей до Америки

 

IV. Узагальнення та систематизація знань

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядкові номери, які позначають імена особистостей, назви або дати.

1) Ацтеки, 2) 1519—1521 рр., 3) 1531—1532 рр., 4) Теночтітлан, 5) інки, 6) Куско, 7) Перу, 8) Монтесума, 9) Мексика, 10) Атауальпа.

Зразок заповненої таблиці

Ернан Кортес

Франсіско Пісарро

1, 2, 4, 8, 9

3, 5, 6, 7, 10

 

Робота з картою

Покажіть на карті:

1)   колоніальні імперії Іспанії та Португалії;

2)  походи експедицій Е. Кортеса та Ф. Пісарро;

3)  лінію розподілу територій між Іспанією та Португалією.

Робота з документом

Прочитайте уривок із праці «Історія Індій» Бартоломе де лас Касаса і дайте відповіді на запитання.

Єдина і справжня причина того, чому іспанці розорили і знищили безліч ні в чому не винних людей, — це прагнення захопити їхнє золото. Іспанці хотіли за короткий час збагатитися їхніми скарбами. <…> Вони йшли з хрестом у руці та з ненаситною жадобою золота в серці.

<…> У них немає жодного майбутнього, крім неминучої смерті <…>, вони стали тікати в ліси і гори, намагаючись там сховатися... Таке становище було спричинено тим, що іспанці в той час намагались якомога скоріше добувати золото і дуже спішно проводили всі необхідні для цього роботи. <…> Це тягло за собою виснаження і загибель індіанців, які звикли працювати мало, бо родюча земля не вимагала майже ніякої роботи і давала їм продукти харчування. <…> За шість-вісім місяців, поки група індіанців видобувала золото в копальнях <…>, помирала чверть, а то й третина робітників.

Переконавшись, що ведеться до загибелі всіх індіанців <…>, і не переймаючись при цьому нічим іншим, окрім свого збагачення, яке хотіли зробити ще більшим, іспанці вирішили, що було б непогано <…> привезти сюди замість померлих мешканців цих островів якомога більше рабів з інших місць.

1.   Чому іспанці так поводилися з індіанцями?

2.   Чому було вирішено завозити рабів з інших місць, адже були корінні жителі — індіанці?

V.   Підсумки уроку

Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.

Висновки

Великі географічні відкриття змінили світ як в економічному і політичному, так і в побутовому плані. Результатом стало виникнення нових імперій і величезні економічні кризи, зміна світоглядів і нові технічні відкриття, нові війни і ринки для світової торгівлі, що перебувала в стадії становлення.

VI. Домашнє завдання

1.   Опрацюйте § 2 підручника.

2.   Індивідуальне завдання. Складіть кросворд за вивченим матеріалом.

 



Категорія: Всесвітня історія 8 клас | Додав: uthitel (03.12.2013)
Переглядів: 3950 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: