Урок № 23 Франція - Всесвітня історія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Всесвітня історія 8 клас

Урок № 23 Франція

Урок № 23

Франція

Мета: сформувати в учнів уявлення про життя у Франції за часів Людовіка XIV; створити умови для розуміння характерних рис абсолютної монархії у Франції; розглянути політичні, економічні та соціальні наслідки політики меркантилізму; установити зв’язок між розвитком абсолютної монархії та кризами у Французькій державі; схарактеризувати життя Людовіка XIV; розвивати вміння порівнювати абсолютну та парламентську монархію і висловлювати власну думку щодо особистої ролі монарха в житті держави.

Обладнання: підручник, карта світу, Європи, Франції XVII ст., контурні карти.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття та назви: «король-сонце», інтендант, меркантилізм, війна за іспанську спадщину.

Основні дати та події: 1638—1715 рр. — роки життя Людовіка XIV.

Історичні постаті: Людовік XIV, Ж. Б. Кольбер, Анна Австрійська, Дж. Мазаріні.

Очікувані результати: учні навчаться: називати дати, пов’язані із періодом життя Людовіка XIV; показувати на карті кордони Франції, напрямки походів і місця основних битв, торговельні шляхи та міста; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни; характеризувати життя Людовіка XIV; наводити приклади життя при дворі «короля-сонця»; порівнювати абсолютну та парламентську монархію; висловлювати власну думку щодо особистої ролі монарха у житті держави.           

I.    Організаційний момент

II.   Актуалізація опорних знань і вмінь

Перевірка творчого домашнього завдання

Учні виступають з описом уявного відвідування ткацької фабрики періоду промислової революції в Англії.

Завдання

1.   Сформулюйте передумови, причини та наслідки промислової революції в Англії.

2.   Поясніть, як вплинули на промисловий переворот в Англії створення ткацької машини, паровоза та використання водяного колеса на фабриці.

III. Вивчення нового матеріалу

План

1.   Абсолютизм за Людовіка XIV.

2.   Двір «короля-сонця».

3.   Жан Батіст Кольбер.

1.   Абсолютизм за Людовіка XIV

Варіант 1

Випереджальне завдання

Під час розповіді вчителя складіть тезовий конспект. (Зразок відповіді наведено у варіанті 2.)

Розповідь учителя

Франція в другій половині XVII ст. стала однією з найсильніших держав Європи. Після смерті Людовіка XIII королем Франції став його п’ятирічний син Людовік XIV (1643—1715 рр.), за часів правління якого в державі було завершено формування абсолютної монархії.

За малолітнього короля державою правила його мати — королева-регентша Анна Австрійська, а фактичним правителем був її фаворит — перший міністр, кардинал Джуліо Мазаріні. Кардинал продовжив політику свого наступника Рішельє, спрямовану на зміцнення королівської влади. За Мазаріні було успішно завершено Тридцятилітню війну і Франція домоглася панівного становища в Європі. За його підтримки була заснована Королівська академія живопису і скульптури.

Внутрішня політика кардинала Мазаріні була непопулярною в країні. Тридцятилітня війна і війна з Іспанією потребували величезних фінансових витрат, тому були запроваджені нові податки, що і викликало заворушення по всій державі. Цей рух дістав назву Фронда (фр. La fronde — «праща»: за допомогою пращі в ці часи били вікна в будинках прибічників Мазаріні). Проти Мазаріні об’єдналися паризька буржуазія з дворянами на чолі з «принцами крові» Конде. У Парижі спалахнуло повстання, королева із сином та Мазаріні залишили місто. Але Паризький парламент, наляканий силою виступів, домовившись із Мазаріні, припинив опір. Проте «принци крові», підтримані іспанцями, продовжили боротьбу. Війна тривала до 1653 р. і завершилася перемогою королівського двору. У Франції остаточно затвердився абсолютизм.

Після смерті Мазаріні король Людовік ХІV ліквідував посаду першого міністра і почав управляти державою самостійно. У цьому йому допомагали чиновники: так, Ж. Б. Кольбер упорядкував економіку країни, Ф. М. де Лувуа — армію. Сам Людовік ХІV приділяв увагу всім деталям державного управління, щодня працюючи з важливими документами. Основною опорою короля залишалося дворянство, багато представників якого служили в армії і внаслідок частих війн отримували великі прибутки. Інші дворяни отримували посади, які добре оплачувалися.

Уся влада в державі належала королю. Маючи сильну армію, Людовік ХІV не турбувався про заворушення в країні, жорстоко придушуючи їх. Судова влада теж повністю залежала від короля, а незадоволені без суду та слідства зникали у в’язницях, найбільшою з яких була Бастилія у Парижі.

Церква також потрапила в залежність від короля. Нантський едикт був скасований, і почалося переслідування протестантів. Тисячі французів, рятуючись від переслідувань, виїхали з країни, що завдало удару економіці країни. Францію залишили близько 200 тис. людей, які вивезли не тільки кошти, а й уміння — було втрачено багато таємниць виробництва.

Франція вела агресивну зовнішню політику. Більшість періоду правління Людовіка ХІV держава провела у війнах. Війна 1667—1668 рр. проти Іспанії привела до завоювання Іспанських Нідерландів. Натомість війна 1672—1678 рр. з Голландією завершилася поразкою для Франції. У 1688—1697 рр. Франція воювала з коаліцією європейських держав — Іспанією, Англією, Австрією та Голландією, але війна не принесла успіху Людовіку ХІV. Тим часом економіка країни вже не витримувала навантаження. Проте в 1701 р. розпочалася війна за іспанську спадщину, між Великою Британією, Австрією, Нідерландами, Португалією і Данією проти Франції, Іспанії та Баварії. Війна завершилася в 1714 р. підписанням Утрехтського миру, — Філіппу V Бурбону, онуку Людовіка XІ, була залишена Іспанія з її заморськими колоніями за умови відмови від прав на французький престол. Австрійські Габсбурги одержали володіння в Нідерландах та Італії.

Ведення війн та утримання королівського двору потребували великих коштів, які збиралися з населення (дворяни та духовенство податків не сплачували). Наприкінці правління Людовіка ХІV Франція була економічно розореною.

Варіант 2

Складання тез

Використовуючи матеріал підручника, складіть тезовий конспект про правління Людовіка XIV.

(Після підготовки відбувається вибіркова перевірка виконання завдання: один учень починає розповідь, через деякий час учитель зупиняє його та пропонує наступному учневі продовжити.)

Зразок відповіді

Правління Людовіка XIV

•        Роки життя: 1638—1715 рр.

•        Став королем у п’ять років, регентшею була його мати — Анна Австрійська.

•        До 1661 р. країною практично керував кардинал Дж. Мазаріні.

•        1648—1652 рр. — громадянська війна — Фронда.

•        1660 р. — одружився з іспанською інфантою Марією-Терезою.

•        1661 р. — після смерті Дж. Мазаріні почав керувати самостійно, ліквідувавши посаду прем’єр-міністра.

•        Королівський двір перенесено з Парижа в збудований у Версалі палац.

•        Ретельно добирав виконавців: Ж. Б. Кольбер упорядкував економіку країни, Ф. М. де Лувуа — армію.

•        Приділяв увагу усім деталям державного управління.

•        Вів кілька невдалих воєн (1667—1668, 1672—1678, 1688—1697 рр.) проти різних європейських альянсів, у складі яких завжди перебували Англія та Нідерланди.

•        1701—1714 рр. — війна за іспанську спадщину між Великою Британією, Австрією, Нідерландами, Португалією й Данією проти Франції, Іспанії та Баварії. Війна закінчилася підписанням Утрехтського миру, — Філіппу V Бурбону, онуку Людовіка XІ, була залишена Іспанія з її заморськими колоніями за умови відмови від прав на французький престол. Австрійські Габсбурги одержали володіння в Нідерландах та Італії.

•        Ведення війн та утримання королівського двору потребували великих коштів, які збиралися з населення (дворяни та духовенство податків не сплачували).

•        Наприкінці правління Людовіка XIV Франція була економічно розореною; 14) 1685 р. — скасування Нантського едикту та початок переслідування гугенотів — близько 200 тис. осіб залишили Францію, що завдало удару економіці країни.

•        Його називали «королем-сонцем»; є автором вислову «Держава — це я!».

•        Епоха Людовіка XIV остаточно припинила міжусобні війни та завершила формування держави.

Варіант 3

Робота з таблицею

Використовуючи відповідний матеріал підручника, схарактеризуйте внутрішню та зовнішню політику Людовіка XIV.

(Після завершення роботи учні узагальнюють результати на дошці у вигляді таблиці.)

Варіант 1

Розповідь учителя

Символом французького абсолютизму став двір короля Людовіка ХІV.

Королівська резиденція була перенесена за 18 км від Парижа до Версаля, де був зведений величезний палац, будівництво якого тривало близько 50 років, а перепланування та переоформлення відбувалося постійно. Палацовий комплекс складався з 1800 кімнат і розміщувався серед величезного парку з фонтанами.

Ансамбль Версаля, побудований у стилі класицизму, став символом ідеї абсолютизму. Двір короля став єдиним центром життя королівства. Усі кімнати вражають своєю розкішшю, кожна з них має свою символіку. Тільки для оздоблення Дзеркальної галереї було використано 576 дзеркал.

Уважаючи, що життя монарха повинно бути публічним, Людовік ХІV перетворив його на спектакль. Сотні людей супроводжували короля цілодобово, виконуючи незначні ролі — подати хустинку, келих, допомогти одягнути сорочку тощо. Було створено культ короля.

Версаль став центром політичного та громадського життя Франції, але його утримання потребувало величезних витрат, які й стали однією з причин економічного краху держави.

Варіант 2

Повідомлення учнів

Учні виступають із повідомленнями про двір Людовіка ХІV.

Цікавий факт

Усі фінансові документи — рахунки та відомості, — пов’язані з будівництвом Версальського палацового комплексу, збереглися до наших днів. Загальні витрати на його створення склали 25 725 836 ліврів (1 лівр відповідав 409 г срібла), що в цілому становило 10 500 т срібла. Станом на лютий 2012 р. 1 кг срібла в Україні коштував близько 10 000 грн. Разом із тим визначити сучасну вартість Версальського палацового комплексу практично неможливо.

3.   Жан Батіст Кольбер

Варіант 1

Випереджальне завдання

Під час розповіді вчителя складіть тезовий конспект. (Зразок відповіді наведено у варіанті 3.)

Розповідь учителя

Успіхи в економіці за часів Людовіка XIV були пов’язані з діяльністю міністра фінансів Жана Батіста Кольбера. Він мав широкий кругозір, звик ставити перед собою високі цілі, але водночас був упертим і суворим. На посаді міністра фінансів Кольбер жорстоко боровся зі зловживаннями і різними засобами наповнював державну скарбницю — відмова повертати частину позик, викуп землю за безцінь, знищення дворянських титулів (які давали можливість не сплачувати податки), що були придбані за останні 30 років.

Ж. Б. Кольбер сприяв розвитку торгівлі — були скасовані внутрішні митниці, створювалися торговельні компанії, запроваджувалися високі ввізні мита. Також приділяв увагу промисловості — зводилися нові фабрики, запрошувалися іноземні спеціалісти. Були побудовані нові дороги, які утримувалися державним коштом.

Міністр фінансів вплинув на розвиток французького флоту — ввів матроську повинність, збільшив кількість військових кораблів до 300, видав інструкцію для флоту.

Кольбер сприяв розвитку мистецтв і наук. Він заснував Академію наук і Академію пластичних мистецтв і музики. На кошти держави споряджалися експедиції учених, особливо натуралістів. Була поповнена королівська бібліотека, ботанічний сад.

Разом із тим дії Кольбера були спрямовані тільки на забезпечення держави. Практично були позбавлені влади губернатори з вищої знаті й урізані права парламенту.

Варіант 2

Повідомлення учнів

Учні виступають із повідомленнями про Ж. Б. Кольбера.

Варіант 3

Складання тез

Використовуючи матеріал підручника, складіть тезовий конспект про державну діяльність Ж. Б. Кольбера.

Зразок відповіді

Жан Батіст Кольбер

•        Французький державний діяч.

•        Був головним інтендантом королівських споруд, витончених мистецтв і фабрик; першим звернув увагу на зловживання у фінансових справах. Особлива судова палата розслідувала ці зловживання і карала винних без щонайменшої поблажливості.

•        Протекціоніст, прихильник системи заступництва і контролю за промисловістю і торгівлею з боку держави.

•        Удосконалив французький військовий флот, — увів матроську повинність, збільшив кількість військових кораблів до 300, видав інструкцію для флоту.

IV. Узагальнення та систематизація знань

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, порівнявши Францію часів Людовіка ХІІІ та Людовіка XIV.

Робота з документом

Проаналізуйте історичний матеріал і дайте відповіді на запитання.

Людовік XIV запровадив на своєму дворі суворий етикет. Усе було врегульоване церемоніальними приписами. Коли король вставав із ліжка, перед ним з’являлася ціла юрба двірських, причому кожний із них мав окреме доручення. Потім до короля виходила його родина, щоб побажати йому доброго дня, далі — надвірні лікарі й хірурги, пізніше — перший маршал двору, служба, що доглядала за королівським гардеробом, стрижії та годинникарі. Перший камердинер поливав королю руки спиртом. Потім подавали йому кропильницю, король брав свячену воду, хрестився й відчитував молитву. Пізніше прибирали володаря в шлафрок і пантофлі, і він сідав на фотель. Тоді проходили перед королем його секретарі, лектори, інтенданти. Офіцери гвардії наближувалися, щоб його одягати. Потім вітали короля різні двірські урядовці, а за ними з’являлися кардинали, єпископи, амбасадори, князі, вищі офіцери. Пізніше мала право ввійти вся шляхта й решта офіцерів у порядку рангів. У цей час король одягався, а різні двірські достойники подавали йому різні частини гардеробу. Так, наприклад, сорочки міг торкатися тільки князь крові. Такі церемонії були обов’язковими під час сніданків, обідів, аудієнцій і тоді, коли король ішов на спочинок. Людовік XIV видав докладні приписи, у яких зазначалося, хто до якого рангу належить і яке місце має посідати при дворі. Аристократичні роди зобов’язувалися відвідувати Версаль. Король слідкував за дотриманням цього звичаю, оскільки вважав це доказом вірності підданих.

1.   Навіщо король запроваджував правила?

2.   Як придворні ставилися до таких правил?

3.   Із якою метою Людовік ХІV перетворив своє життя на суцільний спектакль, який спостерігали його піддані?

4.   Про що свідчить створена ним система правил?

Робота з контурною картою

На відповідній контурній карті позначте:

1)  столицю Франції;

2)  держави, із якими воювала Франція за часів Людовіка ХІV;

3)  територію, яку захопила Франція в Іспанських Нідерландах.

V.   Підсумки уроку

Висновки

За часів Людовіка ХІV абсолютна монархія досягла свого розквіту. Незважаючи на великі досягнення в економіці, наприкінці життя Людовіка ХІV Франція перебувала в стані економічної кризи, яку спричинили постійні війни та величезні витрати на утримання королівського двору.

Франція стала класичним прикладом європейської абсолютної монархії, тобто повної влади королів, які мало уваги приділяли економіці, політиці, релігії, натомість правили залежно від особистих примх, іноді стаючи маріонетками власних придворних.

VI. Домашнє завдання

1.   Опрацюйте матеріал підручника: 1. § 19; 2. § 19; 3. § 20; 4. § 21.

2.   Творче завдання. Напишіть твір про уявне відвідування балу Людовіка XIV.

3.   Індивідуальні випереджальні завдання. Підготуйте повідомлення про одного з діячів Просвітництва: Вольтера, Ж. Ж. Руссо, Д. Дідро та інших.

 

span�Q*pn�& p & lang=UK>Війна з парламентом, страчений у 1649 р.

Д  Прийняття «Судебника»

 

Відповідь: 1В, 2Г, 3Б, 4А.

2.   Установіть хронологічну послідовність подій.

А  «Славна революція»

Б  Правління «Довгого» парламенту

В  «Пуританська революція»

Г  Правління «Короткого» парламенту

Відповідь: Г, Б, В, А.

Робота з контурною картою

На відповідній контурній карті позначте:

1)  території Англії, Шотландії та Ірландії;

2)  столицю Англії;

3)  графства, які підтримували Карла І, і графства, що підтримували парламент.

Робота з документом

Прочитайте уривок із «Білля про права» і дайте відповіді на запитання.

Духовні й світські лорди та громади <…> заявляють для відновлення і підтвердження своїх стародавніх прав і вольностей таке:

1.   Що зазіхання на владу призупиняти закони або виконання законів королівським велінням, без згоди парламенту, є протизаконним.

2.   Що зазіхання на владу для вилучення із законів або виконання законів королівським велінням так, як ця влада привласнювалась і застосовувалась нещодавно, є протизаконним. <…>

4.   Що стягнення поборів на користь і в розпорядження корони у відповідності, нібито, з прерогативою, без згоди парламенту або за більш тривалий час, або іншим порядком, ніж встановлено парламентом, є протизаконними.

5.   Що звернення з клопотанням до короля є правом підданих, і будь-яке затримання і переслідування за такі клопотання є протизаконним.

6.   Що набір і утримання армії у межах королівства у мирний час, окрім як за згодою парламенту, суперечить закону. <…>

8.   Що вибори органів парламенту мають бути вільними.

9.   Що свобода слова, дискутування і всього того, що відбувається у парламенті, не може дати привід для переслідування або бути предметом розгляду у якомусь суді або місці, окрім парламенту. <…>

11. Що присяжні мають вносити до списків і залучатися по черзі належним чином, і присяжні, що вирішують долю людини у справах про зраду, мають бути вільними землевласниками. <…>

13. І що з метою запобігання різним зловживанням і для покращення, зміцнення і дотримання законів парламент має скликатися досить часто...

1.  Поясніть зміст одного з пунктів «Білля про права».

2.  Наведіть цитати, у яких зазначено, що саме заборонялося королю.

3.  Які з положень «Білля про права» актуальні й у наші дні? Чому?

V.   Підсумки уроку

Висновки

•        Падіння монархії в Англії за часів Карла І було спричинене нездатністю короля та його оточення йти на компроміс.

•        Англійська революція стала однією з найвизначніших подій в історії людства XVII ст. Вона мала значний вплив не лише на розвиток Англії, а й на процес становлення всієї європейської цивілізації.

VI. Домашнє завдання

1.   Опрацюйте матеріал підручника: 1. § 17; 2. § 17; 3. § 18; 4. § 19—20 (С. 154—164).

2.   Творче завдання. Напишіть репортаж із засідання англійського парламенту.

 


Категорія: Всесвітня історія 8 клас | Додав: uthitel (20.01.2014)
Переглядів: 3324 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: