Урок № 3 Практичне заняття «Відлік часу в історії стародавнього світу» Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про безперервність історичног - Всесвітня історія 6 клас (Нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Всесвітня історія 6 клас (Нова програма)

Урок № 3 Практичне заняття «Відлік часу в історії стародавнього світу» Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про безперервність історичног

Урок № 3

Практичне заняття «Відлік часу в історії стародавнього світу»

Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про безперервність історичного часу і його членування на окремі періоди; ознайомити учнів з іншими системами літочислення та лічбою часу до Різдва Христового; сформувати вміння обчислювати часові відрізки з переходом через еру.

Обладнання: підручник, атлас, роздавальний матеріал.

Основні терміни і поняття: зворотний час в історії, лінія часу, наша ера.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Очікувані результати: учні зможуть: називати системи літочислення; здійснювати відлік років у історії; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «зворотний час в історії»; обчислювати часові відрізки з переходом через еру.

I.   Організаційний момент

II. Актуалізація знань і вмінь учнів

Прийом «Евристична бесіда»

1.   Яка роль часу в історії?

2.   Чому важливо знати послідовність подій в історії?

III.  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Завдання

1.   Поміркуйте, чому історію називають «наукою про людей у просторі й часі».

2.   Поясніть, як заняття людей, їхні житла, одяг, харчування, навіть традиції і звичаї пов’язані з тим, у якій місцевості, в якому просторі вони жили.

3.   Пригадайте, які одиниці вимірювання часу вам відомі.

4.   Розгляньте лінію часу і розкажіть, як рахують роки в межах століття і тисячоліття.

(Учні креслять на дошці лінію часу та разом з учителем указують на ній позначку «0» та 2014 р.)

5.   Позначте на лінії часу такі події:

1)  1792 р. до н. е. ― початок правління Хаммурапі;

2)  3000 р. до н. е. ― виникнення єдиної Єгипетської держави;

3)  753 р. до н. е. ― легендарна дата заснування міста Рим;

4)  490 р. до н. е. ― Марафонська битва в Греції;

5)  476 р. н. е. ― падіння Західної Римської імперії;

6)  988 р. н. е. ― хрещення Русі;

7)  1648 р. н. е. ― початок Національно-визвольної війни;

8)  1941 р. н. е. ― початок Великої Вітчизняної війни;

9)  1991 р. н. е. ― проголошення незалежності України.

6.   Учитель пояснює співвідношення років зі століттям та тисячоліттям (див. табл.) на перших трьох прикладах. Далі вчитель називає дати, а учні ― відповідне століття та тисячоліття.

Співвідношення років зі століттям та тисячоліттям

Роки

Століття

Тисячоліття

2100—2001 рр. до н. е.

ХХІ ст. до н. е.

ІІІ тис. до н. е.

2000—1901 рр. до н. е.

ХХ ст. до н. е.

ІІ тис. до н. е.

1900—1801 рр. до н. е.

ХІХ ст. до н. е.

ІІ тис. до н. е.

1100—1001 рр. до н. е.

ХІ ст. до н. е.

ІІ тис. до н. е.

1000—901 рр. до н. е.

Х ст. до н. е.

І тис. до н. е.

900―801 рр. до н. е.

ІХ ст. до н. е.

І тис. до н. е.

700—601 рр. до н. е.

VII ст. до н. е.

І тис. до н. е.

600—501 рр. до н. е.

VI ст. до н. е.

І тис. до н. е.

200―101 рр. до н. е.

ІІ ст. до н. е.

І тис. до н. е.

100―1 рр. до н. е.

І ст. до н. е.

І тис. до н. е.

 

7.   Учитель пояснює, що в історії століття позначають римськими цифрами, демонструє зразок написання перших 12-ти римських цифр, а далі продовжують учні та роблять відповідні записи в зошит.

8.   Визначте, у якому тисячолітті або столітті відбулися наведені події.

1)  У 1270 р. до н. е. завершилося будівництво Стоунхеджа. (ІІ тис. до н. е.)

2)  У 3100 р. до н. е. виникла Єгипетська держава. (IV тис. до н. е.)

3)  У 333 р. до н. е. армія Александра Македонського розбила перську армію біля міста Ісс. (І тис. до н. е.)

4)  У 49 р. до н. е. Гай Юлій Цезар перейшов річку Рубікон, і розпочалася громадянська війна. (І тис. до н. е.)

9.   Розташуйте дати у хронологічній послідовності: І тис. до н. е.; ІІІ ст. н. е.; ІІІ тис. до н. е.; ХІІІ ст. н. е.; 1 млн років тому.

Задачі

Учитель ілюструє умови задач графічно, позначаючи на лінії часу необхідні дати.

1.   Задачі на встановлення тривалості подій та віддаленості подій одна від одної в межах до нашої ери.

1)  Скільки років тривала перша Пунічна війна?

2)  У 776 р. до н. е. почались Олімпійські ігри в Греції. Датою заснування міста Рим уважається 753 р. до н. е. Яка подія відбулася раніше і на скільки?

2.   Задачі на встановлення дати події за віддаленістю від іншої події.

 Пунічна війна тривала 23 роки. У якому році закінчилася війна, якщо вона розпочалася у 264 р. до н. е.?

3.   Задачі на встановлення віддаленості події від зазначеної дати (з переходом через еру).

1)  Під час захоплення Ніневії у 612 р. до н. е. згорів палац царя Ашшурбаніпала. Скільки років пролежали неторканими книжки з бібліотеки царя, якщо залишки палацу було розкопано в 1854 р.?

2)  У 444 р. до н. е. Перікл розпочав запровадження реформ в Афінах. Скільки років минуло від тієї події?

4.   Задачі на встановлення дати події у нашій ері за віддаленістю її від іншої події (з переходом через еру).

У якому році святкували 2000-річчя заснування міста Рим?

5.   Задачі на встановлення дати події, що відбулася до нашої ери, за віддаленістю її від сьогодення (або від певної дати).

1)  У якому році відбулася Марафонська битва ― перша перемога греків над персами, якщо відомо, що у 2011 р. відзначали її річницю (минуло 2500 років)?

6.   Задачі, які об’єднують у собі різні типи стандартних задач із хронології.

Писемність у Єгипті виникла близько 3300 р. до н. е. Останні записи давніми єгипетськими ієрогліфами датуються 394 р. до н. е. Скільки років користувались єгиптяни старовинною писемністю? Скільки років єгипетській писемності?

7.   Пошукові задачі на кілька дій із переходом з одного літочислення на інше.

1)  Греки вели відлік часу від перших Олімпійських ігор (776 р. до н. е.). У якому році, за грецьким літочисленням, розпочалася перша Пунічна війна?

2)  Римляни вели своє літочислення від 753 р. до н. е. — дати заснування міста Рим. У якому році, за римським літочисленням, було вбито Юлія Цезаря?

IV.   Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Робота в групах

Учитель об’єднує учнів у три групи (за кількістю рядів парт у класі) і роздає кожній картку із задачами, які вони мають розв’язати.

Картка для першої групи

1.   У 410 р. готи розгромили Рим. Скільки років тому відбулася ця подія?

2.   Падіння Ассирії відбулося у 612 р. до н. е. У 539 р. до н. е. під ударами персів загинув Вавилон. Яка подія була раніше? У яких роках цим подіям виповнилося 2000 років?

Картка для другої групи

1.   У 395 р. Римська імперія була поділена на Східну і Західну. Скільки років тому відбулася ця подія?

2.   У 221 р. до н. е. правитель царства Цінь переміг супротивників і об’єднав увесь Китай під своєю владою. У якому році цій події виповниться 2500 років?

Картка для третьої групи

1.   У 453 р. загинув король гунів Аттіла. Скільки років тому відбулася ця подія?

2.   У 334 р. до н. е. Александр Македонський розпочав свій похід проти Дарія ІІІ. У якому році цій події виповниться 2500 років?

V.  Домашнє завдання

1.   Опрацюйте відповідний матеріал підручника.

2.   Складіть хронологічну задачу.

 

Категорія: Всесвітня історія 6 клас (Нова програма) | Додав: uthitel (14.10.2016)
Переглядів: 78 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: