Уроки № 62–63 Складне синтаксичне ціле (ССЦ), його ознаки. Засоби зв’язку в ССЦ. Абзац - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Уроки № 62–63 Складне синтаксичне ціле (ССЦ), його ознаки. Засоби зв’язку в ССЦ. Абзац

Уроки № 62–63

Складне синтаксичне ціле (ССЦ), його ознаки. Засоби зв’язку в ССЦ. Абзац

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про будову складного синтаксичного цілого (ССЦ), або надфразової єдності; навчати послідовно, чітко, логічно й стилістично довершено будувати висловлювання; розвивати культуру мовлення; формувати комунікативну компетентність

Очікувані результати: учні знаходять складне синтаксичне ціле в тексті; визначають його істотні ознаки, види й засоби міжфразного зв’язку, розподіл тексту на мікротеми.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроків: комбіновані.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Бесіда.

— Що ми називаємо текстом?

— Назвіть основні ознаки тексту.

— Чим речення відрізняється від тексту?

— Що є темою та головною думкою тексту?

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте подані уривки, порівняйте їх, зробіть висновки.

1.   Літературна мова — головний двигун культури народу. Українська мова — душа української нації! Мову ревниво оберігають мовознавці — невтомні творці граматики й словників. Ти постаєш у ясній обнові, як пісня, линеш рідне слово.

2.   Могутність мови — це духовна могутність народу. Народ дає мові силу й красу. Він сам у піснях творить зразки неперевершеної поезії, а його генії й таланти високо підносять авторитет рідного слова.

Стихію повноводної ріки не можна спинити. Українська мова вирувала у великих поворотах історії, вона відбила в собі грандіозні соціальні зрушення, збагатилася численною лексикою й зворотами, стала довершеним інструментом і поетичної, й філософської, і наукової, й інженерно-технічної сучасної думки. Геніальний син російського народу М. Г. Чернишевський писав про долю української мови: «Не якихось там двісті або триста років, а бозна-скільки віків говоритимуть українською мовою люди, що живуть на Дніпрі і далі на захід».

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Складне синтаксичне ціле (ССЦ).

2)   Частини надфразової єдності.

3)   Ознаки міжфразових зв’язків у ССЦ.

4)   Абзац.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

2.   Творче завдання.

Складіть невелике висловлювання про красу природи рідного краю.

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VІ. Підсумок уроків

1.   Заключна бесіда.

— Що називається складним синтаксичним цілим?

— Як називаються речення, що містять найважливішу інформацію?

— Яка роль інших речень у тексті?

— Назвіть суттєву ознаку ССЦ.

— З яких частин складається ССЦ?

— Яким типами зв’язку поєднуються речення в ССЦ?

— Чи можна ототожнювати абзац із ССЦ?

2.   «Усміхнімось!»

Поясніть, чому подані висловлювання з учнівських творів потрапили в рубрику «Усміхнімось!».

Найбільш прикутим до землі є український народ, бо в Україні багато чорнозему. Кохання зробило з Мавки людину. Найчіткіше сліди наших предків відбилися в літературі. Тож дай нам бог терпіння прочитати поезії цих видатних поетів! Одним з головних героїв «Чорної ради» є священнослужбовець Шрам.

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (05.05.2014)
Переглядів: 2271 | Рейтинг: 2.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: