Уроки № 57–58 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний твір-роздум на суспільну тему в публіцистичному стилі - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Уроки № 57–58 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний твір-роздум на суспільну тему в публіцистичному стилі

Уроки № 57–58

Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний твір-роздум на суспільну тему
в публіцистичному стилі

Мета: перевірити вміння учнів писати твори на суспільну тему в публіцистичному стилі, удосконалювати навички добирати й систематизувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлювання, будувати логічно правильне й композиційно завершене висловлювання

Очікувані результати: учні складають твори на суспільну тему в публіцистичному стилі, добирають і систематизують матеріал на основі різних джерел; висловлюють особисту позицію щодо обговорюваної теми; додержуються норм української літературної мови.

Обладнання: дидактичний матеріал

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Проблемне питання.

— Яка роль людини в суспільстві? Вмотивуйте свою відповідь.

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Назвіть відомі вам стилі мовлення, сфери їх вживання.

— Які існують типи мовлення? Назвіть відмінності між основ­ними типами мовлення.

— Розкажіть про особливості твору-роздуму як типу мовлення.

— Яке лексичне значення слова суспільний?

— Назвіть основні ознаки публіцистичного стилю та мовні засоби, які в ньому використовуються.

§ ІІІ. Основний зміст роботи

1.   Слово вчителя.

(Учитель розповідає про мовний стиль і побудову твору-роздуму.)

2.   Практична робота.

Прочитайте. Які проблеми із життя суспільства висвітлено в уривку? Чи є вони актуальними? Який це тип мовлення? Назвіть ознаки публіцистичного стилю.

Так, це до тебе, саме до тебе це слово! Це від тебе залежить зараз, чи перерветься золота нитка тисячоліть, а чи оживе і заграє на сонці! Це від тебе, саме від тебе залежить, чи джерело рідної мови замулиться в твоїй душі, а чи пружно і вільно дихатиме! Океаном дихатиме!

Тільки рідне слово, виплекане твоїм родом і народом, має таємничу здатність тримати людину у повноті її історичного і духовного буття. Тільки від порога рідної мови ти можеш виходити на широкі магістралі світу. А безмір світовий і космічний не дасться тобі в руки, коли ти будеш безбатченком.

(І. Драч)

3.   Опрацювання пам’яток «Найпоширеніші недоліки, які трап­ляються в усному й писемному мовленні», «Як писати твір».

(Див. уроки № 31–32.)

4.   Ознайомлення учнів із темами творів.

«Екологічні проблеми ХХІ століття».

«Чим я можу бути корисним моїй Україні?»

«Чи актуальна в наш час ідея “сродної праці” Г. С. Сковороди?»

«Значення рідної мови в житті і розвитку суспільства».

«Моє розуміння суверенітету України й національної гідності українців».

5.   Ознайомлення зі зразком твору.

Зразок учнівського твору

Я вірю в майбутнє моєї країни...

Ми, молоде покоління, живемо в надзвичайний час. Усі мали надію, як тільки Україна стане самостійною, то буде краще. Але багато проблем впало на нашу молоду державу. Економіка не завжди стабільна, не всім вистачає робочих місць. Люди втрачають віру в краще майбутнє. Як тільки небезпечно — втратити останню надію. Сподівання на кращі зміни в житті поки що не здійснились.

Для певних життєвих зрушень ми й самі дещо зробили: прийняли Закон про мови, маємо свою Конституцію, армію, демократичну й незалежну державу, очікуємо на Євро-2012.

Але головне, ми маємо — робочі руки й неабиякий розум, що дасть змогу почути про нас у світі. А для цього ми всі повинні самовіддано розбудовувати нашу державу.

Готуючись до цього твору, я прочитав багато статей про наш народ, його проблеми й сподівання. У моєму віці важко зрозуміти, що з нами відбувається і як прийти до того, щоб ми поважали й розуміли один одного, щоб мали змогу підтримувати належний життєвий рівень. Попереду ще багато проблем, які треба негайно вирішувати, кожен повинен робити свою справу віддано й сумлінно.

Я сподіваюсь на кращі часи нашого народу й впевнений у цьому­.

(Учень 9-Б класу Ісламов Богдан)

6.   Робота учнів у чернетках, редагування творів.

7.   Написання твору в зошитах.

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроків

Заключна бесіда.

— Які з поданих тем зацікавили найбільше? Чому?

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (05.05.2014)
Переглядів: 3264 | Рейтинг: 2.5/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: