Уроки № 27–28 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний стислий переказ розповідного тексту - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Уроки № 27–28 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний стислий переказ розповідного тексту

Уроки № 27–28

Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний стислий переказ розповідного тексту

Мета: розвивати культуру писемного мовлення; формувати навички стисло переказувати текст; удосконалювати рівень сформованості в учнів умінь і навичок переказувати тексти за самостійно складеним планом

Очікувані результати: учні стисло переказують текст, підпорядковуючи висловлювання темі та основній думці; оцінюють текст з погляду його змісту, форми, мовного оформлення та авторського задуму.

Обладнання: текст для переказу

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми будемо працювати над стислим переказом тексту.

Дана робота є актуальною, оскільки стисле переказування є підготовчим етапом до конструювання, складання анотацій, тез, рефератів, підготовки відповідей на іспитах.

§ ІІ. Основний зміст роботи

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Зв’язність тексту.

Зв’язність тексту обумовлена тим, що кожне наступне речення додає до того, що вже відомо з попередніх речень, якусь нову інформацію. За рахунок цього й розвивається думка.

2)   «Дане» і «Нове».

У тексті ми виділяємо «дане» і «нове». «Дане» — це вже «відоме» або відносно «відоме» з попереднього речення. «Нове» — це нова інформація, додана наступним реченням.

2.   Читання тексту для переказу вчителем.

Людина повинна бути інтелігентною!

Людина повинна бути інтелігентною! А якщо її професія не потребує інтелігентності? А якщо ця людина не змогла здобути освіту: так уже склались обставини? А якщо ота інтелігентність зробила її «білою вороною» серед співробітників, друзів, рідних і може стати на заваді зближенню з іншими людьми?

Ні, ні і ні! Інтелігентність потрібна за будь-яких обставин. Вона потрібна вам і тим, хто вас оточує.

Це дуже і дуже важливо, насамперед для того, щоб жити щасливо і довго: саме так — довго! Адже інтелігентність тотожна моральному здоров’ю, а здоров’я необхідне для того, щоб жити довго — не лише фізично, а й розумово. В одній древній книзі сказано: «Шануй батька свого і матір свою, і довголітнім будеш на землі». Це стосується, і всього народу, і окремої людини. Це дуже мудро.

Але спершу давайте визначимо, що ж таке інтелігентність, а вже потім — чому вона пов’язана із заповіддю довголіття.

Багато хто вважає, що інтелігентна людина — це людина начитана, високоосвічена (і освіта її переважно гуманітарна), багато подорожує, знає кілька мов.

Проте можна все це мати і не бути інтелігентом, а можна нічого із цього не мати і бути все ж таки внутрішньо інтелігентною людиною. Позбавте справді інтелігентну людину пам’яті. Хай вона забуде все на світі, не знатиме класиків літератури, не пам’ятатиме найкращих творів мистецтва... Якщо вона зможе пройнятися красою природи, зрозуміти характер і індивідуальність іншої людини, а зрозумівши, допоможе їй не проявити брутальності, байдужості, зловтіхи, заздрості й гідно оцінить її — ось це і буде справжній, істинний інтелігент.

Інтелігентність полягає не тільки в знаннях, а й у здатності зрозуміти ближнього. Вона виявляється в тисячі й тисячі дрібниць: в умінні чемно сперечатись, скромно поводитись за столом, в умінні непомітно (саме непомітно) допомогти іншому, берегти природу, не смітити навколо себе — не смітити недопалками чи лайкою, поганими ідеями (це теж сміття, та ще яке!)...

Інтелігентність — це здатність до розуміння, до сприйняття, це терпиме ставлення до світу і до людей.

Інтелігентність потрібно в собі розвивати, тренувати, тренувати душевні сили, як тренують і фізичні. А тренування можливе і необхідне за будь-яких умов.

Що тренування фізичних сил сприяє довголіттю — це зрозуміло. Значно менше ми розуміємо, що для довголіття необхідне і тренування духовних та душевних сил.

Справа в тому, що злоблива і зла реакція на оточуюче, грубість і нерозуміння тих, хто нас оточує,— це ознака душевної і духовної слабкості, людської нездатності жити... Естетично несприйнятлива людина — теж нещасна людина. Особа, яка не вміє зрозуміти іншу людину, котра приписує їй тільки лихі наміри та завжди ображається на інших,— ця людина збіднює своє життя і дуже заважає жити іншим. Душевна слабкість веде до фізичної слабості. Я не лікар, але я в цьому цілком переконаний. Багаторічний досвід мене в цьому переконав. Привітність і доброта роблять людину не лише фізично здоровою, а й зовнішньо красивою. Так, саме красивою.

(450 сл.)                                                                                                               (За Д. Лихачовим)

 

3.   Лексична робота.

1)   З’ясування значення незрозумілих слів, ужитих у тексті.

2)   Запис по пам’яті окремих слів і словосполучень.

4.   Бесіда.

— Визначте тему та головну думку тексту.

— З’ясуйте стильові ознаки.

5.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

6.   Самостійна робота учнів над складанням плану.

7.   Робота в чернетках, редагування переказів.

8.   Написання переказу в зошитах.

§ ІІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ IV. Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроках я довідався (довідалась)...

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (11.12.2013)
Переглядів: 4772 | Рейтинг: 4.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: