Уроки № 20–21 Розділові знаки між частинами складносурядного речення - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Уроки № 20–21 Розділові знаки між частинами складносурядного речення

Уроки № 20–21

Розділові знаки між частинами складносурядного речення

Мета: поглибити й закріпити навички правильного вживання розділових знаків у ССР; сформувати поняття про особливості структури ССР зі спільним другорядним членом

Очікувані результати: учні правильно ставлять розділові знаки між частинами складносурядного речення й обґрунтовують їх; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені пра­вила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроків: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Опитування-інтерв’ю.

(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)

— Що ви очікуєте від вивчення даної теми? Що нового хочете дізнатися?

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Словниковий диктант.

Розшитий, розхитати, розчинити, розірвати, возвеличувати, безформений, безтактність, черезплічник, міжміський, міжпланетні, надвечір’я, піддати, обшити, спитати, обсаджувати, зшитий, зсохся, зім’яв, східці.

2.   Перевірка домашнього завдання.

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Кома в ССР.

Кома в ССР ставиться якщо частини ССР з’єднані сполучниками і(й), та, також, а, але, проте, однак, зате, не то, або, чи, і ... і, ні ... ні, ані ... ані, то ... то, не то ... не то, чи то ... чи то та інші: Гроза минула, і пахучі квіти усі в краплинах. (М. Рильський); Ні вітерець не війне, ні хмарка не збіжиться. (Марко Вовчок)

Кома в ССР не ставиться:

а)   якщо обидві частини ССР — прості питальні речення й з’єднані вони сполучником і(й): Коли ви збираєтесь у відрядження й куди саме ви їдете?

б)   якщо обидві частини ССР — прості спонукальні речення й між ними стоїть сполучник і(й): Нехай квітне наша Україна і буде мир на всій Землі.

в)   якщо дві окличні частини з’єднані сполучником і(й): Яке високе блакитне небо висне у нас над головою і які чудові пісні дзвенять нині по всій нашій землі! (І. Цюпа)

г)   якщо обидві частини є називними реченнями, з’єднаними сполучником і(й): Дзвінка тиша й цупкий мороз.

д)   якщо обидві частини ССР є безособовими реченнями й з’єднані вони сполучником і(й). Такі частини повинні бути повністю однорідними за значенням: Немає снігу і немає морозів.

е)   між двома сурядними частинами, з’єднаними сполучниками і(й), та(і), якщо вони мають спільну підрядну частину: Коли він торкався смичком до струн скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика. (В. Собко)

2)   Крапка з комою в ССР.

Крапка з комою ставиться якщо частини ССР, з’єднані сполучниками а, але, проте, все ж, однак (зрідка сполучниками і, та), дуже поширені, або мають у собі розділові знаки, або далекі за змістом: Свіжість хмелить, од неї солодко в роті, у зволожених очах, у душі; і здається, десь у твоєму єстві шовком шелестить і пахне весняна травичка. (Є. Гуцало)

3)   Тире в ССР.

Тире ставиться якщо частини ССР, з’єднані сполучниками і(й), та(і), та й, а, виражають швидку або несподівану зміну подій або різке протиставлення, висновок чи наслідок дії першого речення: Орач торкнеться до керма руками — і нива дзвонить темним сріблом скиб. (М. Стельмах)

Зверніть увагу! Найчастіше тире в ССР ставиться перед сполучником і.

3.   Тренувальна вправа.

Запишіть, визначте смислові зв’язки між частинами у ССР. Перебудуйте таким чином, щоб утворити просте речення з однорідними членами, підкресліть їх.

З-за обрію насунули чорні хмари, і враз на небі не стало сонця. (Причинно-наслідкові зв’язки. З-за обрію насунули хмари і враз сховали сонце.)

Дівчина співала тихо, та голос її звучав чарівно, зворушливо. (Протиставлення. Дівчина співала тихо, але чарівно, зворушливо.)

День був ясний, сонячний, проте ще віяло прохолодою. (Протиставлення. День був ясний, сонячний, проте прохолодний.)

Яблуневий сад був невеликий, але дерева стояли густо. (Зіставлення. Яблуневий сад був невеликий, але густий.)

4.   Колективна робота.

Складіть речення з єднальним сполучником, використавши слова сьогодні, в колективі як спільний член речення. Зробіть висновки щодо постановки розділових знаків у подібних реченнях.

5.   Робота біля дошки й у зошитах.

Користуючись схемами, закінчіть речення, поставте розділові знаки.

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, поясніть постановку розділових знаків, визначте смислові зв’язки.

Плюскотіла в темряві доспіла ярина, і на високій могилі, як побратими, урочисто застигли два полукіпки. (М. Стельмах) Моя квітка сповнила пахощами всю мою планету, а я не вмів тішитися нею. (А. де Сент-Екзюпері) Ворухнулось жорстке листя соняшників, і серце, стискаючись, тугіше забилося в грудях удовиці. (М. Стельмах) Два вершники натягли поводки, й коні пішли по траві... (С. Скляренко) Перед образами горіла лампа і коливались голуби та писанки на нитках, приліплених воском до стелі. (І. Нечуй-Левицький) І війна ніби зникла, і чудесним став світ. (О. Гончар) Скроні вже срібні, а сам ще стрункий, свіжий, смаглюватий, і від того сивина на скронях віддає ще більше. (О. Гончар)

 

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть текст, ставлячи, де треба, коми, поясніть їх уживання. Підкресліть граматичні основи речень.

Понад обрієм небо блідо-синє а трохи вище застигла обважніла карта хмар перемежована потрісканими стежками просвітків.

І не чорні хмари і не сині. А є у них барви і дух чорнозему та блакиті і не співучі вони а тривожні. І так відтінять чи шматок левади з чашами осокорів чи пожовклу вулицю чи самотню хату що серце стиснеться і пам’ять довше триматиме той обрис ніж якийсь малюнок бурхливої весни або обважнілого літа.

(За М. Стельмахом)

3.   Творче моделювання.

Складіть і запишіть ССР, використавши наведені слова в ролі підметів простих речень. Визначте смислові зв’язки між частинами, поясніть постановку розділових знаків.

Радість, щастя. Київ, Львів. Вітер, дощ. Сміх, плач. Ранок, роса. Дорога, думки. Друзі, однокласники.

4.   Диктант-переклад.

Вода

Никто не таится так, как вода, и только сердце человека иногда затаивается в глубине и оттуда вдруг осветится, как заря на большой тихой воде. Затаивается сердце человека — и оттого свет.

(М. Пришвин)

5.   Творче завдання.

Продовжте складносурядні речення й запишіть народні прислі­в’я та приказки.

Гора з горою не зійдеться, а чоловік з чоловіком... Чужа біда перед очима, а своя стоїть... Хто діло робить, а він гав... Сталь гартується в огні, а людина ... Один панує, а сотня ... Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що ...

6.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроків

Заключна бесіда.

— Розкажіть про вживання розділових знаків у ССР.

— У чому полягають особливості структури ССР зі спільним другорядним членом?

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (11.12.2013)
Переглядів: 2874 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: