Уроки № 17–18 Складносурядне речення (ССР), його будова і засоби зв’язку в ньому.Смислові зв’язки між простими реченнями в складносурядному - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Уроки № 17–18 Складносурядне речення (ССР), його будова і засоби зв’язку в ньому.Смислові зв’язки між простими реченнями в складносурядному

Уроки № 17–18

Складносурядне речення (ССР), його будова і засоби зв’язку в ньому.
Смислові зв’язки між простими реченнями в складносурядному

Мета: ознайомити учнів з будовою ССР, навчити визначати їх групи за сполучниками, смислові зв’язки між складовими частинами, розвивати зв’язки мовлення, логічне мислення

Очікувані результати: учні знаходять у тексті складносурядні речення; визначають види складних речень (сполучникові й безсполучникові), засоби зв’язку між частинами речення в складному, межі частин у складному реченні, кількість граматичних основ у ньому.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроків: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Спостереження над мовним матеріалом.

1)   Прочитайте речення й поясніть, у яких випадках сполучники з’єднують прості речення в складносурядному, а у яких — поєднують однорідні члени речення.

Палають полум’ям багряним каштани, клени, явори, і спроквола повзуть тумани з Дніпра, по кручах, догори. (Л. Дмитерко) Осипається листя, жмуться і горбляться берези. (М. Стельмах) Радюк мовчав і думав, а Ольга почала показувать йому свій гарненький новенький альбом. (І. Нечуй-Левицький) Там клен зелений схиливсь до тину, і мати рідна щось пише сину. (А. Малишко) Мешкає тут Френк, бджоляр і рибалка. (О. Гончар)

2)   Зробіть висновок про будову й засоби зв’язку в ССР.

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Робота з текстом.

Виразно прочитайте речення, записане на дошці.

І дебрь — пустиня неполита,
Зцілющою водою влита,
Прокинеться; і потечуть
Веселі ріки, а озера
Кругом гаями поростуть,
Веселим птаством оживуть.

(Т. Шевченко)

— Визначте, зі скількох простих речень утворене це складне речення?

— За допомогою чого вони пов’язані між собою?

— Чи залежать вони одне від одного?

— Поясніть постановку розділових знаків (крапку з комою пояснює вчитель).

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

2.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Складносурядне речення (ССР).

Складносурядним називається речення, що складається з двох і більше простих речень, незалежних одне від одного.

Прості речення з’єднуються в ССР за змістом, за допомогою інтонації або сполучників сурядності (єднальних, протиставних, розділових).

Наприклад: Реве Дніпро, й лани широкополі медами пахнуть, колосом шумлять. (А. Малишко).

2)   Різновиди складносурядних єднальних речень:

а)   приєднувальні речення зі сполучниками та й, ще й, притому, причому, також, а й: Вона настирливо з тобою говорила, та й їй далась нелегко та розмова. (Леся Українка);

б)  підсилювальні речення зі сполучниками не тільки..., а й...; як..., так і... : На шкільний вечір прийшли не тільки учні, а й їхні батьки. (А. Жеваго);

в)  пояснювальні зі сполучниками тобто, а саме: Молодь жваво обговорювала питання, тобто їй теж не було байдуже до справ дорослих. (А. Жеваго).

3.   Опрацювання таблиці «Смислові зв’язки в ССР».

Смислові зв’язки в ССР

Тип

Смислові зв’язки

Сполучники

Приклади

1. Єднальне

а) одночасність

і(й), та, ні ... ні

За обрій падають комети, гнуться білі очерети, і грози співають.

б) послідовність

і(й), та

Хтось шарпнув за двері, і вони відчинились навстіж.

в) причинно-наслідкові

і(й)

Дихнув вітерець — і ожив стародавній той город.

2. Протиставне

а) протиставлення

але, та, проте, зате, однак

Чорні хмари нависли над полем, однак дощу не було.

б) зіставлення

а

На клумбах горіли маки, а ранні левкої ще тільки розпускались.

3. Розділове

а) перелік фактів, що взаємно виключаються

або, чи

Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила. (Леся Українка)

б) перелік фактів, що чергуються

то ... то, не то ... не то

То сонце прогляне з-за хмари, то знову насяде туман.

 

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення. Підкресліть сполучники сурядності й визначте, до якої групи вони належать. Складіть схеми поданих речень.

Сонечко встає, і в росі трава. (А. Малишко) У тихім щебеті, в росі ясніє гай, і день встає в своїй красі, налитий сяйва вкрай. (В. Сосюра) Вже червоніють помідори, і ходить осінь по траві. (М. Рильський) Місяць підіймається вище, і краплі, зриваючись з дерев, мерехтять самоцвітами. (М. Стельмах)

5.   Тренувальна вправа.

Прочитайте, визначте граматичні основи кожного з речень. Доведіть, що вони є ССР. Поясніть смислові зв’язки між частинами ССР.

Верби сплакували листям, і золоті сльози гнало за водою. (Г. Тютюнник) Батько ніколи досі не чув такої гри, але музика була йому дивно знайома. (О. Донченко) Життя не має ціни, а воля дорожча за життя. (О. Воля) П’янкий соковитий дух ішов від живої розпареної землі; а високо над вигоном уже перелітали на північ ключами птиці. (О. Гончар)

6.   Самостійна робота.

Спишіть, визначте, якими сполучниками сурядності поєднуються між собою частини ССР. Підкресліть граматичні основи.

Чи вітер крізь свище, чи тоскно хтось наспівує поблизу. (О. Гончар) Шелестить тільки очерет, та іноді десь із боку зашарудить болотний щур. (Остап Вишня) Зайців даремно цілий день я стежив, зате в душі — рожево-білий сніг на давні бурі і на муки ліг. (М. Рильський) Наче вчора бігав я до школи і садив ці вишеньки малі, а тепер гудуть над ними бджоли. (В. Симоненко) Вже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка. (В. Симоненко)

7.   Пояснювальний диктант із додатковим завданням.

Запишіть речення. Підкресліть сполучники, визначте, до якої групи за значенням належить кожен із них.

Нимидора впала на лаву і вже не плакала, а тільки стогнала... (І. Нечуй-Левицький) І імператор, і всі члени його родини задовольнили свою цікавість. (С. Скляренко) Павло спідлоба подивився на дивні ряди білих та чорних планочок, але не встиг ще збагнути, для чого вони. (С. Тельнюк) Колос, викупаний сонцем, вклоняється ниві, то темніючи, то просвітлюючись. (М. Стельмах)

8.   Диктант-переклад.

На заре

Заря сгорает на небе, и ты сам, конечно, сгораешь в заре, и тысячи голосов на заре соединяются вместе, чтобы прославить жизнь и сгореть. Но один голосок, или скорее шепоток, не очень согласен гореть вместе со всеми.

Ты, мой друг, не слушай этого злого шепота, радуйся жизни, благодари за нее и сгорай, как и я, вместе со всею зарей!

(М. Пришвин)

 

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Творче завдання.

Закінчіть речення, утворивши ССР з єднальними або протиставними сполучниками.

У замітці йшлося про нього... У хаті було чисто, затишно, тепло... Тривожно так мені... Сіло сонце... Хмаринки щезають із неба... На степах далеких спадають роси...

2.   Тренувальна вправа.

Спишіть речення, вставляючи замість крапок сполучники сурядності. Поясніть уживання коми. Визначте групу сполучників.

Слова ласкаві, ... думки лукаві. ... рибку з’їсти, ... на дно сісти. ... сядь та плач, ... стоячи реви. Чого собі не зичиш, ... другому не бажай. Буде каяття, ... не буде вороття.

Довідка: зате, або-або, чи-чи, і, та (але).

3.   Творче моделювання.

Складіть речення за поданими схемами.

4.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроків

Заключна бесіда.

— Розкажіть про складносурядне речення, його будову й засоби зв’язку в ньому. Відповідь проілюструйте прикладами.

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (11.12.2013)
Переглядів: 3023 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1  
У таблиці наведені для прикладу речення не мають авторів. Це - нелогічно. Тим більше, що одну авторку - Лесю Українку - вказано. Мені, приміром, цікаво, хто автор речень у таблиці. І дітям було б не зайве.

Ім`я *:
Email *:
Код *: