Уроки № 10–11 Діалог. Розділові знаки при діалозі - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Уроки № 10–11 Діалог. Розділові знаки при діалозі

Уроки № 10–11

Діалог. Розділові знаки при діалозі

Мета: поглибити й удосконалити знання учнів про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу; формувати навички вживання розділових знаків при діалозі; збагачувати словниковий запас учнів

Очікувані результати: учні знаходять речення з репліками діалогу; визначають їх особливості, виражальні можливості; правильно ставлять розділові знаки при діалозі й обґрунтовують їх; оцінюють роль звертань і діалогів у художніх творах; складають висловлювання, використовуючи речення з діалогом.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроків: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Знання про діалог необхідні мені для того, щоб...

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Робота з картками.

Картка № 1

Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

А ти бачив, як наша Майола бігла раптом, ніби щось згадавши, вигукнув старий Лихобор. (В. Собко) Він правий рушаючи, подумав про бійця Черниш Життя в нього ще як струмок чисте. (О. Гончар) Сідай отут подав стілець Шевченко Сідай не ворушись. Я напишу сьогодні портрет Айри Олдріджа. (С. Скляренко)

 

Картка № 2

Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

Хлопчик запитав Куди зникає вночі сонце (П. Панч) Пролунала команда Рівняйсь (П. Панч) Учитель не може бути тільки добреньким і простодушним доводив Сухомлинський. (І. Цюпа)

 

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

2.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Діалог.

Діалог (гр. dialogos — «розмова двох») — форма мови, розмова двох або декількох осіб. Для діалогів характерна стислість висловлювань. Діалогічна мова записується з виділенням кожної репліки в абзац.

Коли пряму мову передають у формі діалогу, тоді кожну репліку починають із нового рядка, перед нею ставлять тире й не вживають лапок. Інші розділові знаки ставляться, як при прямій мові.

Двері відчинив господар будинку, від чого Олекса на якусь мить навіть розгубився. Та оволодів собою:

— Дозвольте, професоре, я до Вас.

— Прошу, будь ласка, заходьте,— промовив Дмитро Іванович.— Здається, знайоме обличчя. А от не пригадую. (За І. Шаповалом)

2)   Розділові знаки при діалозі.

Якщо репліки записуються одна за одною в рядок, то кожна репліка береться в лапки, а між репліками ставиться тире (усі інші розділові знаки — як при прямій мові). Перед кожною реплікою (у тому числі й перед першою) можна також ставити тире, тоді кожну парну репліку слід брати в лапки:

— А в тебе земля ще де є? — «Ні, нема».— А хата є? — «Є». (Панас Мирний)

3.   Робота з текстом.

Прочитайте діалоги. З’ясуйте, скільки осіб бере участь у розмові. Ще раз прочитайте діалоги за особами. Зверніть увагу на вживання розділових знаків.

1)   — Давайте швидше, тьотю Олю...

— Чого тобі припекло?

— Чуєте: клацають.

— Я не чую… Де?

— За спиною.

(О. Гончар)

2) Одного відповідального працівника районного масштабу запитали:

— Петре Петровичу! Чи читали ви постанову уряду про заходи по ліквідації порушень статуту сільськогосподарської артілі в колгоспах?

— А як же! Звісно, читав! — одмовив Петро Петрович.

(Остап Вишня)

4.   Самостійна робота.

Перепишіть текст, оформивши його як діалогічну мову і розставляючи розділові знаки. Прочитайте виразно.

Кажуть, ви вже одержали призначення? звернувся до Інни архео­лог після мовчанки. Так, незабаром з училищем розпрощаюсь. Берете курс на Кураївку. Кличе вас берег любові... Звідки ви це знаєте? здивовано запитала дівчина. Багато що про вас знаю. Цікавлюсь. Це лише ви не хотіли помічати моїх зацікавлень зітхнув він. Аж дивно чути. Нічого дивного. Люди шукають скарби. Та не завжди шукають їх там, де вони лежать. А вони, може, під тобою.

(О. Гончар)

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

2.   Творча робота в парах.

Побудуйте діалоги із застосуванням етикетних висловів, прочитайте їх з відповідною інтонацією.

1)   Розмова з товаришем (подругою) під час повернення додому після переглянутої вистави чи концерту.

2)   Телефонна розмова з другом (подругою) після канікул.

3)   Розмова з учителем під час консультації.

3.   Самостійна робота.

Перепишіть текст, замінивши пряму мову на діалог.

Квилить, гойдаючись на вітрі, світлячок: «Якби ж то народивсь я зіркою ясною, я б вічно палахтів над пітьмою земною!» А зірка подає сріблистий голосок: «Якби я місяцем була серед зірок!» А місяць гірко так зітхає з-за хмарок: «Чому не сонце я, що міццю осяйною весь світ наснажує — від моря й до квіток?»

(З Інтернет-ресурсів)

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Пряма мова відрізняється від діалогу тим, що...

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (08.12.2013)
Переглядів: 6163 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: