Урок № 9 Пряма та непряма мова. Розділові знаки при прямій мові - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 9 Пряма та непряма мова. Розділові знаки при прямій мові

Урок № 9

Пряма та непряма мова. Розділові знаки при прямій мові

Мета: закріпити та систематизувати знання учнів про пряму та непряму мову; формувати й удосконалювати вміння й навички правильного вживання розділових знаків при прямій мові, знаходити слова автора й пряму мову, будувати речення з непрямою мовою

Очікувані результати: учні розрізняють слова автора й пряму мову в реченні з прямою мовою; правильно інтонують речення з прямою мовою; ставлять та обґрунтовують розділові знаки при прямій мові; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені правила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Гра «Знайди помилку».

Подумайте, у чому помилився Сергійко?

Матуся вдома питає сина: «Сергійко, що таке пряма мова?»

Сергійко впевнено відповідає їй: «Це коли говорять усе прямо, нічого не приховуючи».

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Доповніть речення прямою мовою та запишіть, ставлячи потрібні розділові знаки.

Учитель увійшов у клас і сказав... Учні теж привітались, а потім учитель спитав... ...відповів дев’ятикласник Андрій.

3.   Бесіда.

— У чому полягає різниця між прямою мовою та непрямою?

— Як ставляться розділові знаки в реченні з прямою мовою після слів автора? Наведіть приклад.

— Чим пояснити те, що в реченнях із прямою мовою досить часто вживаються звертання?

§ ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

2.   Гра «Редактор».

Усуньте помилки, допущені при заміні прямої мови непрямою. Обґрунтуйте свою правку.

Керівник попросив новенького, що ти розкажи мені трохи про себе. Пасажир запитав у провідника, чи скоро ви подасте мені чай. Вчителька суворо сказала дітям, що тепер ходімо в теплицю і там пересадимо квіти. Майстер весело звернувся до будівельників, що тепер берімося до діла. Микола, розглядаючи в сутінках засмагле цегляно-червоне обличчя бронебійника, сказав, що ловко ти останній танк підбив.

3.   Пунктуаційний тренінг.

Перепишіть, розставляючи потрібні розділові знаки при прямій мові.

Подальший шлях мій і моїх військ оголошувати не стану урочисто диктував генерал. (О. Гончар) Для нас це місце святе заговорив по хвилі Лебединець Отже товариші приймаємо рішення завтра оборюємо скіфські кургани і обсаджуємо деревами. (І. Цюпа) В повітряному бою сказав він головне дихання вам зрозуміло? Правильно взятий ритм льоту завжди дає перемогу. (Ю. Яновський)

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Замініть речення з прямою мовою реченнями з непрямою. Поясніть постановку розділових знаків. У речення якого виду ви трансформували подані?

«До булави треба голови!» — казали запорожці. «Учиться наполегливо,— часто повторяв нам учитель,— без знань людина безкрила і безсила.

5.   Творче моделювання.

Складіть два речення з прямою мовою таким чином, щоб в одному слові автора стояли перед прямою мовою, а в другому — після неї (накресліть їх схеми), і два речення з непрямою мовою.

6.   Самостійна робота.

Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначте, чи всі правила постановки розділових знаків із вивченої нами теми можна проілюструвати поданими реченнями.

Можете виїздити по рибу звернувся до рибалок пілот і показуючи на Петимка сказав Він вам розкаже де і що. (М. Трублаїні) Даремно вийшли в море буркнув Семен того й гляди шторм зірветься (Ю. Збанацький) Я знаю одного поета що склав собі афоризм Гарна рифма — погибель для ідеї і треба сказати він вірно тримається свого афоризму. (Леся Українка) Потім дівчина каже Час мені додому — хазяйка з зіллям дожида (Марко Вовчок)

7.   Творче завдання.

Складіть речення на різні правила вживання розділових знаків при прямій мові. Запишіть їх.

§ ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогоднішній урок був для мене корисним, тому що...

 

�ls�� � pan lang=UK>Троє сусідів-хлопчаків часто розважались, катаючись на ліфті. Дорослі не раз попереджали їх про небезпеку. Часто намагався зупинити їх старенький сліпий сусід, спускаючись сходами з вівчаркою-поводирем.

...

Хлопчик був врятований. Сусіди ублагали лікувати пса, який кинувся на допомогу хлопцеві.

5.   Робота в чернетках, редагування творів.

6.   Написання твору-оповідання.

§ ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V. Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я навчився (навчилась)...

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (08.12.2013)
Переглядів: 2800 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: