Урок № 70 Мовні аспекти вивчення речення - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 70 Мовні аспекти вивчення речення

Урок № 70

Мовні аспекти вивчення речення

Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про речення; удосконалювати вміння аналізувати речення; розвивати пунктуаційну грамотність

Очікувані результати: учні аналізують і систематизують вивчене в шкільному курсі про речення; розрізняють вивчені пунктуаційні правила; будують складні речення з різними видами зв’язку.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Запитання учням.

— Чим відрізняється слово від речення? Наведіть приклади.

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Запитання та завдання учням.

— Що вивчає синтаксис?

— Що таке речення?

— Які бувають речення за метою висловлювання, інтонацією, наявністю головних і другорядних членів речення, будовою?

— Чим можуть ускладнюватись прості речення? Наведіть приклади з домашньої роботи.

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

2.   Диктант з додатковим завданням.

Запишіть речення під диктовку, поясніть уживання розділових знаків, підкресліть головні та другорядні члени речення. Поясніть вивчені орфограми у виділених словах.

На тому боці Григорій взяв праворуч, понад Дніпром, і стежкою попрямував до міста, лишивши зліва заставу й шлях, забитий возами, кіньми і людьми. (В. Шевчук) Жвава, прудконога, вона встигала бути скрізь, білкою проносилась сюди й туди по двору, метляючи світлими, як льон, косичками, шумлячи на бігу своєю рясною спідничкою та фартушком. (О. Гончар) Ліс іще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів. (М. Коцюбинський) Все довкола засипав сніг: гори, яри, ліси, Дніпро — все покрилося білою пеленою. (Є. Єнджеєвич) На синіх долонях вечора синім смутком горбатився старий вітряк і в благанні простягав завмерлі руки чи то до неба, чи то до людей: звикши до праці, до гурту, він німотно карався без них, і тихі сльози скапували з його крил, що вбрали в себе дух борошна, дух степу, материнки, усіх чотирьох бродів і чотирьох вітрів. (М. Стельмах) Незабаром до Меланії забігли дівчата,— напевне, її подруги. (О. Гончар) Сяйнуло сонце — й земля заграла блискітками, завирувала пахощами, все потяглося вгору. (В. Шевчук) Приляж на мить — і чудо вродить ніч. (В. Василашко) І сталось диво: ранком голубим на теплій грядці зацвіли красолі. (Г. Світлична)

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Самостійна робота.

Складіть речення з прямою мовою.

4.   Творча робота в парах.

Складіть діалоги на тему шкільного життя.

5.   Робота біля дошки й у зошитах.

Подані слова та словосполучення поставте у форму кличного відмінка, введіть їх у самостійно складене речення.

Україна, чумак, жнець, Олексій, Ілля, матуся, син, Андрій Петрович, шановна Ольга Олександрівна.

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

2.   Творче завдання.

Прочитайте, поширте речення так, щоб у них можна було поставити на письмі коми, крапки з комою, тире або двокрапку. Перероблені речення запишіть.

За Дніпром світало. На темному небі стояли зорі. (С. Скляренко) Оркестр скінчив грати. (М. Трублаїні) Люблю я слухати у полі пісні дівочі на зорі. (В. Сосюра) Садок тішиться підсиненим туманцем дозрілих слив. (Є. Гуцало) Година для праці настала. (Леся Українка) Горизонт починав мене вабити непереможно. (Леся Українка) Після полудня спека почала спадати. (Панас Мирний)

3.   Синтаксичний практикум.

Виконайте повний синтаксичний розбір поданих речень.

Стоять спокійно дерева безлисті, вирізьблюючи чорні силуети на синім тлі спустошених небес. (П. Филипович) Вітер. Осінь глибока. (О. Довженко) В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі. (Ю. Мушкетик)

4.   Творче завдання.

Спробуйте скласти декілька мовних задач-жартів, в основі яких — різна пунктуація — різні значення.

Зразок. Їх учнів нагородили цінними подарунками.— Їх, учнів, нагородили цінними подарунками.

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Складіть кросворд, ключем якого є слово мовознавство.

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (05.05.2014)
Переглядів: 1037 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: