Урок № 69 Слово як предмет вивчення - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 69 Слово як предмет вивчення

Урок № 69

Слово як предмет вивчення

Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про слово; удосконалювати вміння аналізувати мовні поняття та явища; розвивати орфографічну грамотність, спостережливість

Очікувані результати: учні аналізують і систематизують вивчені в шкільному курсі мовні поняття й правила; виділяють у них подібне й узагальнюють його; здійснюють самоконтроль за результатами навчальних досягнень.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, тлумачні словники

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемне питання.

— Які почуття викликають у вас наведені рядки поезії Т. Г. Шевченка?

Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється — ожива,
Як їх почує!

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Запитання та завдання учням.

— У яких розділах мовознавства вивчається слово?

— Складіть схему «Слово як об’єкт вивчення».

2.   Робота в групах.

Прочитайте речення, проаналізуйте виділені слова з точки зору лексикології, морфології, будови, словотвору, орфографії та фонетики.

(Кожна група аналізує окреме слово.)

Слово — наймогутніше знаряддя, що уможливлює перегук поколінь, збирає перлини думки, мистецтва і добра в духовну скарбницю людства. (За І. Вихованцем)

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Слово — універсальна одиниця мовлення.

2)   Одиниці мовлення.

3)   Лексичне значення слова.

2.   Тренувальна вправа.

Спишіть, вставляючи пропущені букви, апостроф, розкриваючи дужки. З’ясуйте лексичне значення виділених слів, у разі потреби зверніться до тлумачного словника.

І вже поч..наєш.. не час цінувать, а мить. (Б. Олійник) Так будь же славен, доки білий світ, закам..янілий у (не)похитній тверді, єдиний із усії ладо..ький добрий лід,— що ніс через вогонь жит..я супроти смерті! (Б. Олійник) Мисливська і загальнолюдська мораль засуджує вчинки тих, хто порушує закони нашого суспіл..ства. (В. Бондаренко) Сонечко — в панамці, у брилі, в пілотці, небо вихорошуєт..ся у ясній соро..ці. (І. Драч) (Що)року ран..ьою в..сною з(під) землі з..являлося з..лене пагін..я, за кілька ночей воно виростало вище приз..би, привітно заглядало у вікна. (І. Цюпа) (В)низу широкою долиною, поміж з..лено(синіх), яскраво(з..лених) і ясно(лимон..их) кучугур крислатих ро..квітлих верб, верболозу та густого лозняка, в..юнилась, сліпуче іскрила в сонячних променях і рябіла на мілких перекатах (Ч,ч)орна (Б,б)ережанка. (В. Козаченко) По цих (не)пролазних кущах, певно, (ні)коли (не)ступала людська нога. (М. Коцюбинський) Час летит.., як чарівний кінь: (переді)мною його чорна ро..віяна грива, і я ледве(ледве) утримуюсь на ньому. (В. Земляк) Кость Горобенко йшов і (по)дитячому виставляв під сонце (не)покриту голову. (П. Куліш)

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Від поданих слів за допомогою суфікса -ськ- утворіть прикметники чоловічого роду в називному відмінку; поясніть правопис слів.

Гаага, Воронеж, узбек, чех, Прага, ткач, брат, студент, Волга, француз, Кривий Ріг, Гадяч, баск, кравець.

4.   Тестове завдання.

Укажіть рядок, у якому з’ясовується лексичне значення слова візерунок:

А   Малюнок із різних ліній, кольорів, тіней; мереживо.

Б    Зображення предмета на площині, зроблене олівцем, пером, фарбами.

В   Складне переплетення чого-небудь (дій, процесів).

Г    Довга паличка, якою що-небудь указують, показують.

Відповідь: А.

5.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Цей урок був для мене корисним, тому що...

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (05.05.2014)
Переглядів: 1260 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: