Урок № 65 Актуальне членування: «дане» й «нове» - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 65 Актуальне членування: «дане» й «нове»

Урок № 65

Актуальне членування: «дане» й «нове»

Мета: удосконалювати вміння учнів членувати речення в тексті на «дане» й «нове»; розвивати культуру усного та писемного мовлення

Очікувані результати: учні розподіляють текст на мікротеми; уміють членувати речення в тексті на «дане» й «нове»; співвідносять ССЦ з абзацом; оцінюють виражальні можливості ССЦ різних типів і стилів.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Запитання учням.

— Які ви знаєте типи мовлення?

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Актуальне членування.

2)   «Відоме» і «нове» в реченнях.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Бесіда.

— Що є основними елементами актуального членування ре­чення?

— Що ми називаємо «відомим», або «даним», і «новим»?

— Чому таке членування називають актуальним?

4.   Робота з текстом.

У поданому тексті визначте «дане» й «нове». До якого типу мовлення він належить? Виконайте морфологічний розбір виділених слів.

Хліб

Раніше в Україні на щодень пекли житній хліб. Вчиняли його на заквасці, місили у дерев’яній діжі. Випікання хліба мало свої правила, було, по суті, цілим обрядом. Порожню діжу, прикриту рушником, ставили на покуті. Хліб у кожній хаті обов’язково лежав на столі, а біля нього стояла сіль.

У неділю і свята із житнього або пшеничного борошна пекли пампушки, пиріжки з сиром, маком, картоплею, капустою, ягодами, з прісного тіста випікали коржі та млинці.

Їжею і окрасою був хліб на різних святах та обрядах. І тепер жодне весілля не обходиться без короваю, а до нього випікають ще шишки, калачі, дивні, лежні.

Із хлібом ідуть на родини, поминальний обід.

Обрядовим є хліб і в новорічні свята. Обов’язково печуть пироги, їх подають колядникам, щедрівникам, несуть разом з кутею родичам.

З хлібом на вишитому рушнику ішли навесні оглядати поле, сіяти, жати. Випікали й балабушки, які годилося давати худобі та класти у засіки із зерном, щоб накликати кращий урожай.

Із хлібом-сіллю ми нині зустрічаємо і проводжаємо гостей...

(За Л. Орел)

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота в групах.

Складіть ССЦ за поданим початком.

Наші предки любили прикрашати своє житло: розписували вибілені стіни й печі, різьбили ложки, малювали ікони, вишивали сорочки, рушники...

2.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

3.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення. Поясніть, чи можна вважати їх реченнями описового характеру (чи можна з подібних речень скласти опис предмета). У кожному з речень позначте «відоме» і «нове».

Рушник — лляний, вишитий, квітчастий. (Із журналу) Зозуля — птаха сіробока, якась іржаста, і якась руда. (Є. Гуцало) Ягоди бузини яскраво-червоні, соковиті, проте неприємні на смак і на запах. (З підручника) Я пам’ятаю ці барвінки навесні. Вони блакитні, буйні, небоокі. (І. Драч)

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я зрозумів (зрозуміла), що «дане» — це..., а «нове» — це...

 

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (05.05.2014)
Переглядів: 1494 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: