Урок № 60 Синонімія сполучникових і безсполучникових складних речень - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 60 Синонімія сполучникових і безсполучникових складних речень

Урок № 60

Синонімія сполучникових і безсполучникових складних речень

Мета: удосконалити вміння учнів аналізувати й порівнювати виражальні можливості складних речень із різними видами зв’язку й синонімічних їм конструкцій; розвивати вміння спостерігати за мовними явищами, робити висновки

Очікувані результати: учні аналізують і зіставляють виражальні можливості складних речень із різними видами зв’язку й синонімічних конструкцій; будують складні речення з різними видами зв’язку.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Що ви знаєте про синоніми? На вашу думку, чи можна вважати синонімічними подані речення?

Здобудеш освіту — побачиш більше світу.— Якщо здобудеш освіту, то побачиш більше світу. (Нар. творч.)

Серпик місяця набрав ясноти, й зорі побільшали та спустилися нижче.— Серпик місяця набрав ясноти, зорі побільшали та спустилися нижче. (За Ю. Мушкетиком)

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, поставивши розділові знаки, накресліть їх схеми.

Є прадавні скарби що намертво лежать у землі є живі скарби що йдуть по землі від покоління до покоління огортаючи глибинним чаром людську душу.

Погортайте сторінки сивих віків і вам відкриється багато поетичних таємниць і ви почуєте голоси творців імена яких так розгубила історія що вже навряд чи знайдемо багатьох сіячів чия поетична нива ставши народною квітує й сьогодні.

(М. Стельмах)

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Синонімія сполучникових і безсполучникових складних речень.

2)   Синонімічні складні речення.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Творче завдання.

Спробуйте замінити сполучникові складні речення на безсполучникові й навпаки. Чи можлива така заміна? Зробіть вис­новки.

Сонце було вже високо, а в молодій сосні між рядами блищала росяна павутина. (Гр. Тютюнник) Ніч укривала ще землю, але вгорі східна частина неба посвітліла вже, передвіщаючи близький світанок. (А. Головко) Оглянувся — Галайди немає. (Т. Шевченко) Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий. (О. Десняк) Собі ж я заспокійливо кажу: за битого дають аж двох небитих. (А. Малишко) Сіли перепочити й раптом помітили: хтось до них іде. (В. Канівець) В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі. (Ю. Мушкетик)

5.   Самостійна робота.

Складіть чотири БСР відповідно до зроблених висновків, виконайте взаємозаміну сполучникових і безсполучникових речень.

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

2.   Тестові завдання.

Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв’язку.

А   Десь воркувала горлиця, десь вистукував собі здобич дятел, в лагіднім промені, наче дитина в купелі, по небі пливла хмаринка. (Леся Українка)

Б    Першими європейськими народами, які стали застосовувати абеткове письмо, були греки, етруски, а після них римляни і споріднені з ними племена на цьому півострові, в сучасній Італії. (А. Білецький)

В   В Ішках жило чимало білорусів, і мова тут була не то українська, не то білоруська, ще й польської хтось заніс. (З. Кучерява)

Г    Степ буяв та сміявся цілі дні круг мене, немов і йому було тільки дев’ятнадцять літ, немов ніколи на йому не проливалось ні крові, ні поту, ні сліз. (В. Винниченко)

Відповідь: В.

3.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Виражальні можливості складних синтаксичних конструкцій полягають у тому...

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (05.05.2014)
Переглядів: 1194 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: