Урок № 56 Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 56 Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Урок № 56

Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про складні синтаксичні конструкції, у яких одні частини речення пов’язані сполучниковим, а інші — безсполучниковим зв’язком; розвивати пунктуаційну грамотність, логічне мислення, зорову та слухову пам’ять; збагачувати словниковий запас

Очікувані результати: знаходять у тексті складне речення з різними видами зв’язку; визначають його основні ознаки та структуру; правильно розставляють у них розділові знаки й обґрунтовують їх; знаходять і виправляють помилки на вивчені правила; розрізняють вивчені пунктуаційні правила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Завдання учням.

— Розкажіть про складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком.

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку.

2)   Різновиди складних синтаксичних конструкцій.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Диктант-переклад із додатковим завданням.

Запишіть текст українською мовою. Поясніть уживання розділових знаків.

Как упоителен, как роскошен летний день в Малороссии! Как томительно жарки те часы, когда полдень блещет в тишине и зное и голубой неизмеримый океан, сладострастным куполом нагнувшийся над землею, кажется, заснул... в поле ни речи. Все как будто умерло; вверху только, в небесной глубине, дрожит жаворонок, и серебряные песни летят по воздушным ступеням на влюбленную землю, да изредка крик чайки или звонкий голос перепела отдается в степи. Лениво и бездумно, будто гуляющие без цели, стоят подоблачные дубы, и ослепительные удары солнечных лучей зажигают целые живописные массы листьев, накидывая на другие темную, как ночь, тень, по которой только при сильном ветре прыщет золото.

(Н. Гоголь)

Довідка. Упоительный — захопливий. Роскошный — розкішний. Сладострастный — любострасний. Ослепительный — сліпучий. Прыщет — прискає.

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.

З поданих речень утворіть складні з різними видами зв’язку.

Розтанув сніг. Гаї привітні шумлять над маревом ланів. Пелюстки свої блакитні під сонцем пролісок розкрив. (За В. Сосюрою)

У вечорах, що встали як вітрила, простелено шляхів зелений біг. Природи гнеться соковита сила, і пахне хлібом батьківський поріг. (За А. Малишком)

Стояла груша. Зеленів лісочок. Стояло небо, дивне і сумне. У груші був тоненький голосочок, вона в дитинство кликала мене. (За Л. Костенко)

Цей ліс живий. У нього добрі очі. Шумлять вітри у нього в голові. Старезні пні, кошлаті поторочі, літопис тиші пишуть у траві. (За Л. Костенко)

До міста було ще далеко. Коні підбилися, а попереду лежали піски. Їхати потомленими кіньми проти ночі було незручно. (За О. Кониським)

Жито посіяно сівалкою. Йдучи стежкою, я не зводжу очей з міжрядь. Вони під зеленим дашком своїм біжать кудись у сутінь буйного травостою. (За І. Сенченком)

2.   Пояснювальний диктант.

Уставте, де треба, пропущені розділові знаки, підкресліть граматичні основи. Поясніть постановку розділових знаків.

Яків повів коней навпростець було чутно як тріщав у них під копитами сушняк. (А. Шиян) Ніна спочатку думала про Якова Македона що привернув її увагу та згодом сильніші спогади витіснили його образ перед очима постали і люди інші і події що їх довіку не забути. (А. Шиян) Постановник не осипав Ярославу компліментами він після роботи тільки потиснув їй руку але цей мовчазний потиск руки був для неї дорожчий за слова. (О. Гончар) Мовчала ніч усі мовчали і соловейко задрімав на небі зірочки блищали за гаєм місяць виглядав. (Л. Глібов)

3.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я навчився (навчилась)...

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (05.05.2014)
Переглядів: 705 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: