Урок № 55 Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 55 Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Урок № 55

Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Мета: ознайомити учнів із поняттям про складні синтаксичні конструкції, у яких одні частини речення пов’язані сполучниковим, а інші — безсполучниковим зв’язком; розвивати пунктуаційну грамотність учнів, логічне мислення, зорову й слухову пам’ять

Очікувані результати: учні розуміють поняття про складні синтаксичні конструкції, у яких одні частини речення пов’язані сполучниковим, а інші — безсполучниковим зв’язком; правильно розставляють у реченнях розділові знаки й обґрунтовують їх.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемне завдання.

Запишіть речення, підкресліть граматичні основи, порівняйте тип зв’язку в них, зробіть висновки.

Років чотири тому його поранив мисливець, і звір на все життя і запам’ятав, що зустріч з людиною приносить страшну небезпеку. (О. Донченко) Сама не вірила, що може так карати, але знала: це остання надія на порятунок. (П. Загребельний)

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

Частини складного речення можуть об’єднуватись по-різному:

— за допомогою сполучників сурядності:

— за допомогою сполучників підрядності або сполучних слів;

— без сполучників.

Таке поєднання частин утворює складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком.

Наприклад: Мені розповіли, що того літа в сусідньому селі під час грози блискавка підпалила хату, на якій багато років жили лелеки, і господар хати майже з вогню виніс дітей і дружину. Він же, лелека, рятуючи себе, відразу полетів геть од пожежі; забувши про свою родину; на виручку прилетіли інші лелеки, але вже було пізно — мати з двома маленькими нелітками загинула у вогні. (В. Земляк)

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Поясніть уживання розділових знаків.

Юхрим таки доскочив свого: спочатку став працювати у волості податковим збірником і, хоча люди прозвали його волосним здирщиком, все одно якось вискочив у повіт і працює там аж фінінспектором. (М. Стельмах) Заздрю птахам через те, що у них щовесни починається мовби нове життя: приходить нова любов, нові турботи і радощі, діти, а восени всі розлітаються. (П. Гуріненко) Забриніли бруньки, на вишнях заяснішали дальні далі, і в гаю крізь траву торішню спалахнули свічки конвалій. (В. Соколов) Тільки сонце ясне промінить, тільки простір дзвенить кришталево, тільки тихий морозець тріщить, і в мовчанні застигли дерева. (В. Грінчак) Та знаю: у талих потоках і мій починається шлях, що піде землею в широких і щирих, як серце піснях. (М. Упеник) Попереду йшов пастух зі смолоскипом і освітлював шлях коням, що тягли віз; з обох боків воза йшли опришки, готові підтримати його, щоб не перевернувся на нев’їждженій та кам’янистій дорозі. (В. Гжицький) За день води убуло: на тому місці, де вони стояли зранку, залишилася тільки гривка сухих очеретяних сопілок, розбубнявілих сучків і порожніх равликів. (Гр. Тютюнник) Вони їхали по автостраді, що починалася від Видубецького монастиря й вела вбік Пирогова, до окружного шосе; київське небо, блякле й ніби підфарбоване аніліновими барвниками, залишилось позаду. (Ю. Щербак) Душно й солодко пахне в низовому бабиному садку тернів цвіт, гудуть у ньому бджоли з теплого, підсонячного боку та оси, що налітають сюди з лісу попастися. (Гр. Тютюнник) І вітер сурмив, і грім рокотав, коли я у світ вступив. (О. Пархоменко) А тут гонець тривожну вість приніс, що Київ у облозі, що вже Щека, можливо, й смерть чекає недалека, а попід Києвом горить правічний ліс. (Л. Забашта) Угорі просвистіли крилами чирята, у броді скинулась риба, потім гарно озвалося весло, і ранок почав розгортати туман. (М. Стельмах)

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.

Установіть відповідність між реченнями та поданими схемами.

1    [ ], [ ], [ ], (бо).

2    [ ], (щоб): [ ].

3    [ ], [ ], [а].

4    [ ]; [ ], (щоб)...

5    (Де), [ ], [і ].

6    [ ]: [ ], [а ].

7    [ ]: [ ], (ніби).

8    [ ], [ ], [і ] — [ ].

9    [ ], [ ]; (хоч), [та].

10  [ ]: [ ], (що)?

11  [ ], [і ], [ ].

12  (Як), [ ]: [ ] [й ].

А   Арсен м’яко ступав по листю, відчуваючи свою причетність до лісу; берези ніби кликали його, щоб побачив, усвідомив, осмислив і трепетність срібнониті, і невагомість листяного плину, і увесь ліс... (Г. Книш)

Б    Гори ослизли, мохи набрякли вологою, ліси перестали бути сховищем від негоди, бо дощ у лісі — подвійний дощ. (В. Гжицький)

В   Жито вже викинуло колос і змінило барву стебел та листків: до зеленавості влилася сивина, ніби його хтось попелом притрусив. (М. Малиновська)

Г    Як виходив на мороз з-під даху, то здалось: іду Чумацьким Шляхом, зорям сію-посіваю щиро й озиваються в одсвіт сузір’я. (В. Грабовський)

Д   Реве-гуде негодонька, негодоньки не боюся; хоч на мене пригодонька, та з нею не журюся. (Леся Українка)

Е   Сонечко встає, і в росі трава, біля школи в нас зацвітають віти. (А. Малишко)

Ж  Багато не треба, щоб твердо знати: людина — найвищий вимір краси. (С. Жуковський)

И   Річка набрякла туманом, півні скльовували зорі з неба, а на Беєвій горі на північ тікали тіні. (Г. Тютюнник)

К   Хто смів сказать мені: не руш скарбів, що осінь нагромадила? (І. Муратов)

Л   З вияру поглянь угору: ген синіє рань, а тут ще ніч. (Л. Ковальчук)

М  Схилилося колосся, поруділа трава, і над озером примовк ліс — достигала природа. (Б. Харчук)

Н   Де впав Павлюк, там виріс Остряниця, і всі кайдани розірвав Богдан. (Л. Костенко)

 

Відповідь: 1Б, 2Ж, 3И, 4А, 5Н, 6Л, 7В, 8М, 9Д, 10К, 11Е, 12Г.

2.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, уставте коми. Поясніть їх правопис. З’ясуйте характер відношень між частинами речення в складному.

Очі — ти а я — твій чистий промінь квітка ж ти а я — твоя бджола. (В. Коломієць) Сосна на стежку глицю сипле скрипить береза на вітрах й проміння, райдужно розквітле, біжить вперед по стовбурах. (М. Ткач) Не згорнула ще, не склала крил зима й ще весною за сосною й не веснить загорнулось все в кожухи — спить. (П. Усенко)

3.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я навчився (навчилась)...

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (03.05.2014)
Переглядів: 2889 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: