Урок № 54 Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 54 Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком

Урок № 54

Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком

Мета: закріпити та узагальнити вивчене учнями про складні речення із сурядним і підрядним зв’язком; розвивати пунктуаційну грамотність, культуру мовлення

Очікувані результати: учні знаходять і виправляють помилки на вивчені правила; розрізняють вивчені пунктуаційні правила; правильно ставлять розділові знаки в реченнях із сурядним і підрядним зв’язком.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемне завдання.

Прочитайте речення, визначте тип зв’язку в ньому, перебудуйте його так, щоб утворилось речення з підрядним і сурядним зв’язком. Зробіть висновки про структуру складних речень із сурядним і підрядним зв’язком.

Знову і ближче ревнула грозовая хмара, і цілая зграя хижих вітрів закрутилась, завила, штовхнула під боки соннії хвилі. (Дніпрова Чайка)

(Знову і ближче ревнула грозовая хмара, і цілая зграя хижих вітрів закрутилась, завила, штовхнула під боки хвилі, що спали.)

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

Розділові знаки в багатокомпонентних реченнях ставляться за загальними правилами їх уживання в ССР і СПР.

2.   Робота з текстом.

Перепишіть текст, підкресліть граматичні основи речень. Якими засобами пов’язані між собою частини складних речень? Укажіть сурядний і підрядний зв’язок. Виконайте морфологічний розбір виділених слів.

Літо

Як тільки весна десь у житечку-пшениці розминеться із літом, у нас достигають суниці, достигають уночі, при зорях, і тому стають схожими на росу, що випала з зірок.

Я люблю ту пору, коли сунички засвічують своє цвітіння. Цвітуть так, наче самі дивуються, як спромоглися на такий беззахисно-чистий цвіт. А згодом над ними по-дитячому нахиляють голівки зволожені туманом ягоди. І хоч невелика ця ягода, а весь ліс і всяк, хто ходить у ньому, пахне суницею. Я тепер лягаю і встаю, накупаний цими пахощами.

Я люблю, як ти розкриваєш свої вії, прижурений літній цвіт, я люблю, як ти довірливо дивишся на мене очима волошки й озиваєшся косою в лузі, перепілкою в полі.

А як хочеться спати в тобі, у твоєму солодкому тумані, у твоїх зорях!..

Ти встаєш, сурмонячись, позіхаючи, прикладаючи кулаки до очей, а у вухо, де ще причаївся сон, крізь сон, крізь туман добирається сумовите кування. Вже не перший ранок печалиться зозуля, що от-от на сивому колосі жита загубить свій голос.

Літо тихо з полів зайшло в село, постояло біля кожного тину, городу та й взялося до свого ділечка, щоб усе росло, родило.

(За М. Стельмахом)

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

  • IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Вибіркове списування.

Випишіть складні речення із сурядним і підрядним зв’язком, складіть до кожного з них схему.

Я так боявся, що її покучерявить бурхлива злива, але колоски стояли рівно й гарно, тихо видихаючи сизувату імлу, наче поле вкривалося на ніч чимось м’яким і невагомим. (В. Думанський) Перекидаючись з запорожцями з одного краю України до другого, Сірко завжди мав на думці, що одвічні й найлютіші вороги України були бусурмани, і через те ніколи не спускав з очей татарської орди. (Ф. Роговий) Його гармата вивернулась майже сторч, і край її був розщеплений, як дерево. (Ю. Яновський) І от вона закінчилася, проклята, не нами накликана, не нами розв’язана, і помчали на схід ешелони, що везли вже не поранених, а здорових синів, чоловіків, батьків. (А. Дімаров) Все минуле десь ховалось в якомусь тумані, і будучність ласкаво й привітно всміхалася, як всміхався мій візник до високих і пишних хлібів. (В. Винниченко) Вогонь був таким, що в повітрі снаряди стрічалися з снарядами, міни з мінами, гранати з гранатами. (М. Стельмах) З комишевої затоки випливла качка з каченятами, і вони шульпотіли собі та перекахкувались, живлячись, чим дарувала природа... (За Г. Тютюнником) Ми в світ прийшли успадкувати славу, діла, і думи, й чесні мозолі, батьків велику полум’яну славу, що захистила правду на землі. (І. Нехода) Може, тим без пісні я не можу працювати, жити навіть дня, що округ земля моя хороша, а на ній — моя рідня! (М. Стельмах)

 

2.   Творче завдання.

Напишіть твір-мініатюру «Весна в моєму місті (селі)», уживаючи складні речення із сурядним і підрядним зв’язком.

3.   Самостійна робота.

Розставте, де необхідно, розділові знаки. Підкресліть головні та другорядні члени останнього речення.

Яків повів коней навпростець і було чутно як тріщав у них під копитами сушняк. (А. Шиян) Хлопці «натискували» сильніше і санчата, здавалося уже не ковзали а літали по колу з такою шаленою швидкістю що в Софії рябіло в очах крутилася голова але вона й узнаки не давала що їй хоч трошечки страшно. (А. Шиян) У гущавину бору долітали з міста передзвони і можливо, не один звір, напоровшись, слухав одноманітне гудіння й мчав потім, сполоханий, у такі хащі де давно не ступала людська нога! (А. Шиян)

4.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найскладнішим на уроці для мене було...

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (03.05.2014)
Переглядів: 1720 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: