Урок № 53 Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 53 Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком

Урок № 53
Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком
Мета: ознайомити учнів із поняттям про складні синтаксичні конструкції, у яких частини пов’язані сурядним і підрядним зв’язком, удосконалювати вміння й навички розрізняти такі речення в тексті; формувати логічне мислення
Очікувані результати: учні знаходять у тексті складне речення із сурядним і підрядним зв’язком; визначають основні ознаки й структуру; правильно розставляють розділові зна-ки й обґрунтовують їх.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Проблемне питання.
— Чи було б вам цікаво читати твори, у яких використано лише речення з одним видом зв’язку?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда.
— Який зв’язок називається сурядним, а який — підрядним? Наведіть приклади.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
(Учитель розповідає про речення з обома видами зв’язку.)
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Пояснювальний диктант.
За лісом широкі поля лагідно й поволі спускалися вниз, і віз усе котився вузькою невиїж-дженою дорогою, що бігла кривулькою-озиминою до села. (М. Коцюбинський) Я знов при-гадую весну свою хлоп’ячу, що квітла у вітрах в донецькій далині, і вчителя свого лице я бачу, і п’є душа моя слова його ясні. (В. Сосюра) Маємо жити, звичайно, не хлібом єдиним, та довелось мені бачить в чаду і золі, як за одну зачерствілу на камінь хлібину згодні віддати все золото на землі. (Б. Олійник) Сонце ще не пробивалося сюди, а під сірою скелею, що нависла над водою, разом з кажанами ховалися сутінки. (Б. Харчук) Вечірній вітер зеленим віттям колисав, а дівчатам здавалося, що це Ладо головою хитає... (Б. Лепкий) Знову ледве мріють лебеді у полі, а навколо білий холод і зима, і, як мати, стала за селом тополя, що чекає сина, а його нема. (Є. Гуцало) Це той час, коли спека спадає, і степ лежить тихий, повитий млою. (О. Гончар) Синява неба була така густа, що стіна соснового бору вдалині здавалася геть темно-волошковою, і хати ледь біліли крізь той голубий морок. (М. Малиновська) Вертаюся у степ, де пахне материнка і марево, немов ріка, біжить здаля. (С. Жуковський) Вишні були й там, де він працював до цього, на півдні області, в Срібнянському районі, але не такі й не стільки. (Ю. Мушкетик) На мить гомін стих, і стало чути, як десь лунає тиха мелодія. (Ю. Мушкетик) Це підносило настрій, додавало сил, і він бадьоро їм відписував, потішаючи надіями, яким ніколи не здійснитися. (І. Гришин-Грищук)
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Творче моделювання.
Складіть речення за схемами.
[ ], і [ ], (що).
[ ], а [ ], (якого).
[, (що), ], і [ ].
2. Робота з текстом.
Прочитайте текст, випишіть із нього речення із сурядним та підрядним зв’язком. Вико-найте його синтаксичний розбір.
МАТИ
Славна стояла година — кожна рослинка вмилась, як на свято. Жайворонки над полем, яке добігало до самого обійстя, знову як затялись! Де вони перечікували грозу, де ховались від погроз грому і страшносудних спалахів блискавок? Пісні тепер здавались і завзятішими, і при-страснішими: в кожному їхньому колінці начебто палко билась грудочка гарячого сонця, і воно, щоб не захолонути, мало невсипно пульсувати, мало лунати й дзюркотіти струмочком життєлюбної мелодії.
День був зітканий із жайворонкових пісень, і на чолі твоєї матері начебто лежав їхній срі-бний відбиток, додаючи світла до виразу очей.
Вона поралась біля хати, в садку, на городі, і ти вже вкотре зловив себе на бажанні знову побачити німб довкола материної голови. Саме такий, який появився, спалахнув тоді, коли ти сидів уранці за хатою, а вона прийшла сказати про черешні.
(Є. Гуцало)
3. Самостійна робота.
Розставте, де необхідно, розділові знаки. Позначте сурядні й підрядні сполучники. Підк-ресліть головні та другорядні члени останнього речення.
Є прадавні скарби що намертво лежать у землі і є живі скарби що йдуть по землі від поко-ління до покоління огортаючи глибинним чаром людську душу. (М. Стельмах) А ген верба че-рвона зацвітає і хлібороб у поле повертає радісно рілля. (А. Шиян) Сестрі дуже хотілося в цю хвилину поділитися й думками що їх передумала вона за ці дні і горем що лягло їй на серце ва-жким каменем але вона стримувалася виявляти свої почуття перед людьми яких іще не знала добре. (А. Шиян)


4. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)...

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (16.02.2014)
Переглядів: 2162 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: