Урок № 50 Узагальнення й систематизація вивченого про безсполучникове речення - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 50 Узагальнення й систематизація вивченого про безсполучникове речення

Урок № 50
Узагальнення й систематизація вивченого про безсполучникове речення
Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про безсполучникове складне речення, удосконалювати вміння й навички правильно будувати й уживати БСР; розвивати культуру мовлення, уміння аналізувати мовні явища
Очікувані результати: учні знаходять БСР, визначають його основні ознаки, смислові відно-шення між частинами БСР; правильно ставлять розділові знаки між частинами БСР й об-ґрунтовують їх; аналізують і порівнюють виражальні можливості БСР із синонімічними синтаксичними конструкціями в невеликих текстах розмовного, публіцистичного та ху-дожнього стилів; правильно будує БСР з різними смисловими відношеннями між його ча-стинами.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Проблемне питання.
— У яких стилях мовлення найчастіше використовуються безсполучникові складні ре-чення? Доведіть свою думку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого
1. Тренувальна вправа.
Спишіть спочатку речення з відносно рівноправними частинами, а потім — з відносно за-лежними. Поясніть постановку розділових знаків.
В душі Оксен непокоївся: весна видалася засушливою. (Гр. Тютюнник) Верби кидали на леваду широкі тіні, біля потічка горобці пили воду, мережали лапками густу грязючку. (Гр. Тютюнник) Будив я тишу — тиша не збудилась. (І. Низовий) Колись давно в далекій стороні була війна страшна і незвичайна: те лихо звалось білою війною. (Леся Українка) Груди обійма легка печаль: ми три дні не бачилися знову. (К. Дрок) Навкруги невеликого острівця поріс напівкола густий очерет; широке пишне верховіття вершків його з’єднувалося в суцільний розкішний килим з гарними китицями та оксамитовими циліндрами. (М. Старицький) Сон мені дивний приснився: крила у мене зросли — дужі, широкії крила. (Дніпрова Чайка) Десь за річкою гув болотяний бугай, в осоках покахкувала час від часу дика качка, а в сазі одноманітно, безконечно кричали деркачі. (Г. Тютюнник) Обережний чоловік: з ним воду можна нести і не розхлюпати. (Нар. творч.) Обмова — полова: вітер рознесе, але й очі засипле. (Нар. творч.) Ось співає скрипка чи розмовляє кобза, одна ледве помітна нота простягається в повітрі, її коливання таке ж, як і коливання повітря. (Ю. Яновський) В мене ж серце щастям розквіта: входить в Київ осінь золота. (К. Дрок)
2. Диктант-переклад.
Запишіть речення українською мовою. Поясніть постановку розділових знаків.
Наутро выйдешь в сад — еще гуще, еще обильнее усыпаны кусты зрелой малиновой яго-дой. (В. Солоухин) Погода была ужасная: ветер выл, мокрый снег падал хлопьями; фонари све-тились тускло; улицы были пусты. (А. Пушкин) Пыль и запах парного молока висели над дере-венскими улицами — с лесных полян пригнали коров. (К. Паустовский) Я взглянул в окно: на безоблачном небе разгорались звезды. (М. Горький) Ему хотелось быть поласковее с сестрой; сердце у нее было доброе. (Дж. Лондон) Лошади тронулись, колокольчик загремел. (А. Пушкин) Наверху журавлиный крик — птицы улетают на юг. (М. Пришвин) Проехал чер-ный верховой, качаясь в седле,— подковы высекли две синих искры из камня. (М. Горький) С самого раннего утра небо ясно; утренняя заря не пылает пожаром: она разливается кротким румянцем. (И. Тургенев) На темно-сером небе кое-где мигают звезды, влажный ветерок изредка набегает легкой волной. (И. Тургенев) День был жарок, воздух сух и переливался струями. (Н. Гоголь) В воздухе вдруг захолодело; они почувствовали близость Днепра. (Н. Гоголь)


3. Робота біля дошки й у зошитах.
Виконайте синтаксичний розбір поданих речень.
Минула осінь, одцвіла-одхурделила зима, настала безмежна пора росту, пора зацвітань і одцвітань. (М. Стельмах) Тепер я заспокоююсь: значить, сонце не може загубити своїх ключів, вічно носить їх десь на шиї або ув’язує на руці. (М. Стельмах) Червоний Марс над селищем го-рить: для наших предків — вісник лихоліть, для правнуків — розвідана планета. (І. Муратов) На темному небі сяяли зорі: у цю передсвітанкову годину вони горіли ще яскравіше, ніж уночі, променисті, світлі, ясно-зелені, аж палахкотіли, переливались, мінились високо вгорі. (С. Скляренко) Бери до серця і затям: душа творця не переквітне. (М. Сингаївський) Застрибали його променясті голки по землі; заграли ясні іскорки по росі; розстилались-лягали різні кольори по воді. (Панас Мирний)
4. Творчий диктант.
Додайте до поданих БСР одну-дві частини, запишіть, поясніть постановку розділових зна-ків, накресліть схеми утворених речень.
У когось на кутку подав голос перший півень, скинулась риба в ставку, заревла худоба... День промчався над землею, ніч підняла своє темне крило, зорі замерехтіли... Листопад-художник пензлем розфарбовує листя на деревах, плаче і посміхається крізь сльози осінь... Зву-чить її тихий голос, я розумію... Цвірінькають горобці, соняшники схвально похитують голів-ками... Прийде вечір, зберуться селяни біля будинку старої Василихи... Ідуть дощі, радіє зе-лень... Вибрано картоплю, уже потягло димками з городів... Народжується зимовий день, сніг порипує під чобітьми...
5. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— На мій погляд, тему «Безсполучникове складне речення» я засвоїв (засвоїла)...

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (16.02.2014)
Переглядів: 1246 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: