Урок № 46 Двокрапка та тире в безсполучниковому складному реченні - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 46 Двокрапка та тире в безсполучниковому складному реченні

Урок № 46
Двокрапка та тире в безсполучниковому складному реченні
Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про БСР, удосконалювати вміння ставити двок-рапку та тире в БСР, розвивати пунктуаційну грамотність; збагачувати словниковий за-пас; розвивати культуру мовлення школярів
Очікувані результати: учні знаходять БСР, визначають смислові відношення між частинами БСР; правильно ставлять двокрапку та тире в БСР, обґрунтовують їх; знаходять і виправ-ляють пунктуаційні помилки на вивчені правила.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Завдання учням.
Подані прості речення поширте або додайте до них другу частину так, щоб вони стали ускладненими простими реченнями чи безсполучниковими складними реченнями. Порівняйте їх.
Погода надвечір зіпсувалась...
На клумбі пишалися різнокольорові квіти...
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Взаємоопитування.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу.
1) Правила вживання двокрапки в БСР.
Двокрапка ставиться між частинами БСР:
— якщо друга частина виражає причину того, про що говориться в першій: Поезія Шев-ченка завжди багатогранна: поруч із палкими інвективами, закликами, сповненими гніву й па-фосу, у нього в усіх періодах творчості є ніжно-ліричні пейзажні твори. (З довідника)
Такі БСР можна замінити СПР із підрядними причини зі сполучниками бо, тому що;
— якщо друга частина доповнює зміст першої.
Такі БСР можна замінити СПР із підрядними з’ясувальними зі сполучником що: Собі ж я заспокійливо кажу: (що) за битого дають аж двох небитих. (А. Малишко)
2) Правила вживання тире в БСР.
Тире між частинами БСР ставиться:
— якщо зміст його частин протиставляється або зіставляється (так БСР можна замінити складносурядними протиставними зі сполучниками а, але, проте): Зробив один начерк, другий — (але, проте) нічого не виходило. (Л. Забашта);
— якщо в першій частині вказується на час дії другої частини: Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий. (О. Десняк)
Такі БСР можна замінити СПР зі сполучником коли: (Коли) Прийде осінь, то в засіках бу-де хліб золотий;
— якщо в другій частині міститься порівняння з тим, про що говориться в першій: Єсть карії очі — як зіроньки сяють. (Т. Шевченко);
— якщо друга частина приєднується до першої за допомогою слів цей, так, такий, то: Воля до перемоги завжди виручає в змаганні — про це пам’ятає кожний спортсмен. (Із журна-лу);
— якщо друга частина речення є неповною: Вбігаю в ліс — гриби. У лози — ожина. В ку-щі — горіхи. (О. Довженко).
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Пояснювальний диктант.
Раптом Михайлика боляче смикнуло вгору: він випростався з мимовільним стогоном. Ру-ки зв’язані за спиною, ноги — під кінським черевом; не диво, що так болить усе тіло. А найду-жче голова: аж в очах темно...
Вже не треба питати себе, що сталось: поруч на вороному дідовому Матвієвому коні скаче вчорашній гість, трима в руці вірьовку. Такий жалю не має: рідного батька продасть в неволю — буде, мабуть, те саме й Михайликові... Та вершник і не дивиться на хлопця: одне періщить вороного, наче слідом — йому лише чутно — женеться погоня.
(За М. Пригарою)

4. Робота біля дошки й у зошитах.
Прочитайте БСР, поясніть уживання в них розділових знаків. Утворіть із поданих речень сполучникові, запишіть їх.
Хай оживає істина стара: людина починається з добра. (Л. Забашта) З дубів та чагарників звисали грона дикого хмелю, ніжний аромат сповнив усе повітря. (М. Стельмах) Дедалі більш видніє, степ ширшає, розпросторюється після нічної імли. (О. Гончар) Наша хата під горою, край долини, у вишневому садочку та в калині; попід лісом млин подався у ставочок, через воду перекинувся місточок. (Я. Щоголів) У місті була весна, асфальтові хідники парували, крайками вулиць дзюрила вода, люди ішли в легких розстібнених пальтах, на розі бульвару, під годинником, продавали синювато-білі проліски. (В. Дрозд)
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Синтаксичний тренінг.
Виконайте синтаксичний розбір речень.
Ще подумалось: життя людське схоже на криницю. (Ю. Збанацький) Сад у них молодий — треба туди досвідченого ока. (А. Го¬ловко)
2. Самостійна робота.
Перепишіть, розставляючи розділові знаки.
ВРОЖАЙ
Я знаю врожай добрий люди аж бронзові аж світяться від щастя. Всі заклопотані і радісно витирають піт вродило! А зерно ллється густим потоком і відсяває на сонці чистим золотом. Курною дорогою машини везуть те пшеничне золото на тік а підбирачі на полі як чорноголові жуки-рогачі біжать за комбайнами підхвачують на свої бивні ще теплі купи обмолотів і зава-люють солому на причепи. А от біжить стернею маленький прудкий тракторець весело попих-куючи вгору кільцями диму він бере на буксир повні причепи і цілою валкою котить їх сюди на край поля.
(В. Близнець)
3. Творче моделювання.
Замініть ССР і СПР на БСР, запишіть їх.
Коли зійшло сонце, долини рік вже очистилися від туману. (О. Гончар) Залізний скрегіт прокотився вздовж вагонів, і поїзд одразу ж рушив. Неминуча не війна, а мир, бо сили миру незмірно більші, ніж сили війни. (О. Корнійчук) Несказанний жах обійняв Соломію, коли вона побачила наступаючі буруни вогняного моря. (М. Коцюбинський)
4. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
VI. Підсумок уроку
Заключна бесіда.
— Розкажіть, які розділові знаки можуть уживатися в БСР? Наведіть приклади.

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (16.02.2014)
Переглядів: 1949 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: