Урок № 45 Двокрапка та тире в безсполучниковому складному реченні - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 45 Двокрапка та тире в безсполучниковому складному реченні

Урок № 45
Двокрапка та тире в безсполучниковому складному реченні
Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про БСР; розглянути вживання двокрапки та тире в БСР, розвивати пунктуаційну грамотність; збагачувати словниковий запас; роз-вивати культуру мовлення
Очікувані результати: учні правильно вживають двокрапку та тире в БСР, обґрунтовують їх написання; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені правила.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Завдання учням.
Прочитайте речення, у яких ужито двокрапку й тире, порівняйте їх, зробіть висновки.
Красне слово — золотий ключ. (Нар. творч.) У городі і в саду ясніли свіжі осінні квіти: гайстри, палка красоля, гвоздики. (С. Васильченко)
Найбільше переживала Роксолана і драгоман Іван Кочерга: серед претендентів на золотий приз падишаха був і Алі. (М. Лазорський) Дивлюсь у воду — місяць у воді сміється. (О. Дов-женко)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Які речення називаються безсполучниковими складними?
— Коли у БСР ставиться кома, крапка з комою? Наведіть приклади таких речень.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Правила вживання двокрапки в БСР.
Двокрапка між двома частинами БСР ставиться, якщо друга частина:
— виражає причину того, про що говориться в першій частині (до неї можна поставити питання чому?, а перед нею вжити сполучник бо): В повітрі без угаву гули літаки: відбувались учбові польоти. (Я. Баш);
— доповнює, пояснює, розкриває зміст першої частини (до неї можна поставити питання що? а саме? який? як? що побачив?: Скажу тільки одне: не можна сидіти склавши руки.
2) Правила вживання тире в БСР.
Тире між частинами БСР ставиться:
— коли зміст частин протиставляється або порівнюється (сполучник а): Заграли знов — ще гірш нема ладу. (Нар. творч.);
— коли перша частина вказує на час або умову дії другої (сполучники якщо, коли): Посі-єш зерно золоте — забринить пшениця, як струна. (П. Тичина);
— коли друга частина виражає раптову зміну подій або наслідок дії першої (сполучники тому, бо): Продержало з тиждень морозом — земля заклякла, як кістка. (Панас Мирний).

2. Колективна робота.
Запишіть наведені парами речення, порівняйте їх, зробіть висновки.
Язик мій — ворог мій, бо він раніше розуму говорить. Язик мій — ворог мій: він раніше розуму говорить. (Нар. творч.) Чогось завжди так виходить, що гарного гриба не знайдеш, а поганка сама в очі лізе. Чогось завжди так виходить: гарного гриба не знайдеш, а поганка сама в очі лізе. (М. Стельмах)
Якщо зобов’язався словом, то закріпи ділом. Зобов’язався словом — закріпи ділом. (Нар. творч.) Коли прийшов ранок, збудилися дороги. Прийшов ранок — збудилися дороги. (А. Головко) За ніч підвалило снігу, і йти було важко. За ніч підвалило снігу — йти було важко. (О. Донченко)
3. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Пояснювальний диктант із додатковим завданням.
Обґрунтуйте постановку розділових знаків. Визначте кількість букв і звуків у виділених словах.
А найпривабливішими в нього були очі: в них і не зблискували дикість, хижацтво і людо-жерство — світилися відвага, розум і мудрість. (Б. Харчук) Високо зніметься чайка — рибалка чекає негоди. Чайки сідають на воду — буде на морі погода. (Ю. Смолич) Забудеш рідний край — тобі твій корінь всохне. (П. Тичина) Зайшло сонце — Катерина по садочку ходить. (Т. Шевченко) Стихла пісня — тихо стало над степом. (С. Скляренко) Школа мені сподобалась: класні кімнати просторі, чистенькі, меблі пофарбовані, акуратно розставлені. (Ю. Збанацький) Промчався вершник по німій Полтаві — у серці міста громом віддалось. (Л. Костенко) Осінь пензлем Левітана доторкнулася садів — жовтим, золотим, багряним лист заграв, затріпотів. (О. Ющенко) Прийшло до мене втомлене поліття і роздуми достиглі принесло: хвилина щастя варта півстоліття, хвилина горя варта півстоліття. (І. Низовий) Чіпка чує: недалеко з-за жита хтось співає. (Панас Мирний) Вітри вщухли — розп’ялися хрестами вітряки на вигоні. (А. Головко). Все бачу: стоїмо по груди в траншеях в крижаній воді. (О. Гончар) Прислухайся: у небі сходить пісня: озвалися невмирущі жайвори. (М. Братан) Васі аплодували: вірш схвилю-вав, він був такий доречний. (В. Бабляк) Мабуть, у кожного буває так: часто у місті село мені сниться. (М. Сингаївський) А подітись нікуди: степ загомонів металевими голосами в борозні й у небі. (М. Рудь) Так, вже було пізно: чорний дракон важко, міцно й упевнено насів на свою наївну й безтурботну жертву. (М. Хвильовий) Дійсність перевершила мрії закоханого у мистецтво юнака: Тарас не тільки здобув волю, а й став учнем Карла Великого. (О. Сидоренко)
2. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогодні на уроці найскладнішим для мене було...

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (16.02.2014)
Переглядів: 3757 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: