Урок № 44 Кома та крапка з комою в безсполучниковому складному реченні - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 44 Кома та крапка з комою в безсполучниковому складному реченні

Урок № 44
Кома та крапка з комою в безсполучниковому складному реченні
Мета: поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення, навчати правильно ста-вити кому або крапку з комою в БСР, обґрунтовувати постановку цих розділових знаків; розвивати пунктуаційну грамотність
Очікувані результати: учні правильно ставлять розділові знаки між частинами БСР й обґрун-товують їх; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені правила.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Завдання учням.
Прочитайте речення, зверніть увагу на постановку розділових знаків, зробіть висновки.
Уночі на місто обрушилась велика злива, лише під ранок вона вгамувалась.
Уночі на місто обрушилась велика злива; Марина стояла біля вік¬на, спостерігаючи за лис-тям на деревах.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Взаємоопитування.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Розділові знаки в БСР: кома.
У БСР ставиться кома, якщо його частини зв’язані перелічувальною інтонацією, тобто виражають одночасність, сумісність або послідовність дій і тісно пов’язані між собою за зміс-том: Дівчатка гралися в скакалки, двірник у сірому фартусі старанно змітав листя з тротуа-ру, дві баби з кошиками поспішали на базар і на ходу за щось пересварювалися. (Г. Тютюнник)
2) Розділові знаки в БСР: крапка з комою.
Крапка з комою ставиться, якщо частини БСР великі за обсягом, ускладнені, є відносно самостійними за змістом і мають свої розділові знаки: Ще наддало світла; ще раз кинуло з-за гори рожевим огнем; крайнебо мов кармазином укрите, мигоче, пашить. (Панас Мирний)
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Робота в парах.
Наведіть власні приклади речень, у яких ставиться кома та крапка з комою, поясніть ужи-вання цих розділових знаків.
4. Пояснювальний диктант.
Запишіть речення, поясніть уживання коми, крапки з комою в них.
Квітень виправдовував свою назву; весело гомоніли струмки, сніг розтанув, у полях зазе-леніла озимина. (Ю. Збанацький) Вільно й широко розляглись зелені поля; не тіснили їх похму-рі ліси, не давили високі гори; і далеко-далеко сягало око впродовж ланів, що зеленими верше-чками виглядали з ярів та балок. (В. Винниченко) У чистому плесі Дніпра та його сестер люди прали визолене, вибілене на сонці полотно та білизну; у річці купалися, просвітлювали душу й тіло; на водопоях напували худобу. (Із журналу) Навкруги стояла мертва тиша; навіть на осиці, що росте біля брами мого двору, листя було нерухоме, не тремтіло; знати, що і повітря спало. (О. Кониський) В долині відразу зашуміло млинове колесо; велике, чорне і неповоротке, воно обкипало шумовинням, в яке вкраплявся рожевий одсвіт зорі. (М. Стельмах) Їдемо по степу; ніде нічого не видко. (О. Кониський) Ластівки літали понад самою землею мовчки, без щебету; шуліка, розпластавши крила, висів непорушно у синім небі. (Г. Тютюнник) Прорвалися наші, прорвалися й німці! (М. Стельмах) Зелена трава горить-палає зеленим огнем, на її довгих лис-точках грає і сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса; то стрельне вам у вічі тоненькою голоч-кою жовтого цвіту, то засиніє синьоцвітом, то посипле зеленими іскорками... (Панас Мирний) За кілька хвилин з південного сходу показалися пухкі, хвилевидні тумани; плинули вони спер-шу проквільно, щодалі все густішали, гуртувалися, нарешті злилися в одну масу і суцільним муром закрили перед мене увесь простір південний. (О. Кониський)

IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Розподільний диктант.
Згрупуйте речення відповідно до розділових знаків між частинами БСР: І — з комою; ІІ — крапка з комою.
Почалися жнива, почалася робота в полі. (І. Нечуй-Левицький) Веселому, жартівливому меншому братові хотілося говорити; старший знехотя кидав йому по кілька слів. (І. Нечуй-Левицький) Ніч прозора, безшумна, тепла; ніби оксамитом огортає людину м’яке степове повіт-ря. (О. Гончар) Тим часом надворі вечоріло; жара спадала. (І. Нечуй-Левицький) Вже й дикі гуси в небі пролітали, вже й лебеді кричали крізь туман. (Л. Костенко)
2. Синтаксичний практикум.
Виконайте синтаксичний розбір речення.
В річці та в озерах повно риби, в’юнів, раків; не тільки за сільською околицею, а й у са-мому селі можна побачити диких качок; дикі гуси пролітають над селом, прямуючи до лісу... (Є. Гуцало)
3. Тестове завдання.
Позначте БСР, між частинами якого слід поставити двокрапку (розділові знаки відсутні).
А Постійно зростає інтерес до творчості В. Стуса в Росії та Польщі виходить альманах прис-вячений йому у Франції ведуться попередні переговори про підготовку публікацій про поета для інших країн. (Д. Стус)
Б Нарешті сталося митрополитом у Києві року 1051 обрано друга й однодумця Ярослава Мудрого — Іларіона. (За Д. Горбачовим)
В І справді знає він птахів не гірше вченого орнітолога голови не підіймаючи скаже що це саме над ними пролітає. (О. Гончар)
Г На небі заворушилася райдуга й крутою аркою звелася над землею в її надійному сяйві помолодшали покращали і вище піднялися поля. (М. Стельмах)
Відповідь: В.
4. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
VI. Підсумок уроку
Заключна бесіда.
— Коли в БСР ставиться кома, коли — крапка з комою?

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (16.02.2014)
Переглядів: 4790 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: