Урок № 42 Безсполучникове складне речення - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 42 Безсполучникове складне речення
Урок № 42
Безсполучникове складне речення
Мета: ознайомити учнів із матеріалом про безсполучникове складне речення, формувати вмін-ня й навички відрізняти такі речення від інших складних, визначати основні ознаки БСР; розвивати творчі здібності школярів
Очікувані результати: учні знаходять безсполучникові складні речення, уміють відрізняти такі речення від інших складних речень, визначають їх основні ознаки, правильно інтонують БСР.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Спостереження над мовним матеріалом.
Запишіть речення, порівняйте засоби зв’язку в них, зробіть висновки.
Посріблені ліси окуталися тінню, а небосхил горить і віти золотить. (М. Рильський) Сонце пекло так, що й уночі степ пашів. (Ю. Яновський) Кричать сови, спить діброва, зіроньки сіяють, понад шляхом щирицею ховрашки гуляють. (Т. Шевченко)
ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Безсполучникове складне речення (БСР).
2) Типи інтонації БСР.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть, визначте кількість частин у складних реченнях, вид зв’язку між ними. Укажіть безсполучникові складні речення.
Сонце стало вже височенько і пригрівало в спину, а земля була холодна. (Гр. Тютюнник) Скирта соломи бовваніла в глибині поля, ближче до яру, що його ми в дитинстві звали Ближ-нім. (В. Дрозд) Дніпро велично котить могутні хвилі, річкою снують катери, стоять коло берега баржі. (Ю. Яновський) Тепло й волога зробили своє: навкруги безкрає море різнотрав’я. (А. Давидов)
4. Самостійна робота.
Запишіть речення, з’ясуйте кількість частин, підкресліть граматичні основи.
Буйно розрослися трави й кущі, потемнішало листя на деревах, могутня гущавина стіною обступила затишні лісові галявинки. (О. Донченко) З осокорів тихо сіяв морозний пил, галасу-вала навколо снігової баби дітвора; дзеленчав шкільний дзвінок. (Ю. Збанацький) Ще сонячні промені сплять — досвітні огні вже горять. (Леся Українка) Мені здається: завтра буде сонце. (М. Рильський) Умовк кобзар, сумуючи: щось руки не грають. (Т. Шевченко) Подивись: з почат-ку року на землі лежать сніги. (Н. Забіла) Стихла пісня — тихо стало над степом. (С. Скляренко) Старі люди кажуть: два хитрих мудрого не переважать. (Нар. творч.) Шумлять жита, хвилюється пшениця, народжується ранок вдалині. (П. Воронько) Бачу здалеку: хвиля іскриста грає вільно на синьому морі. (Леся Українка) Заходить місяць, гаснуть зорі, з-за гаю спів несе луна. (М. Старицький) Біля самої дороги проглянула купка молоденьких печериць; далі хтось розбризкав по траві суниці; на білій черешні соковито рожевіють ягоди. (М. Стельмах)
IІІ. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
2. Творче завдання.
До поданих фрагментів речень додайте другу частину, складіть і запишіть БСР.
Андрія переповнювала радість: (причина)... У траві виграє невидимий оркестр: (пояснен-ня)... Здійметься сильний вітер — (наслідок) ... Удень чується лише ледь чутне шарудіння — (протиставлення)... Повіває легенький вітерець; у полі чути гуркіт комбайна; (одночасність)... Прийде весна, розквітнуть дерева, (послідовність)...
ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
V. Підсумок уроку
Заключна бесіда.
— Що таке безсполучникове речення?
— На які дві групи поділяють БСР? Наведіть власні приклади.

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (20.01.2014)
Переглядів: 2739 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: