Урок № 39 Узагальнення та систематизація вивченого про складнопідрядні речення - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 39 Узагальнення та систематизація вивченого про складнопідрядні речення

Урок № 39
Узагальнення та систематизація вивченого про складнопідрядні речення
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про СПР, удосконалювати вміння розрізняти види підрядних частин , удосконалювати пунктуаційну грамотність школярів
Очікувані результати: учні правильно ставлять коми між частинами СПР й обґрунтовують їх, знаходять і виправляють помилки на вивчені правила; правильно інтонують СПР.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Завдання учням.
Об’єднайте подані прості речення таким чином, щоб утворились складносурядне і склад-нопідрядне речення, порівняйте їх.
Величезна хмара з’явилась на небі. Надворі почав накрапати дощ.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда.
— Яку роль у мовленні відіграють СПР?
— На які групи поділяються СПР? Що покладено в основу цього розподілу?
— Які існують види граматичного зв’язку частин у СПР?
ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого
1. Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть речення, поясніть постановку розділових знаків, підкресліть граматичні основи, ви¬знач¬те вид зв’язку в складнопід¬рядних із кількома підрядними. Поясніть розділові знаки при відокремлених членах речення.
Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми. (П. Грабовський) І коли маєш отакий небуденний настрій, то боляче буває диви-тись, як падає зірка. (Є. Гуцало) А яка була радість, коли орач виймав тобі з торби шматок при-черствілого хліба й казав, що він від зайця. (М. Стельмах) Микола догадався, що смілива Мок-рина привезла йому харчі неспроста, і не знав, що й сказати Мокрині. (І. Нечуй-Левицький) Із щедрівок, які взимку виспівувалися під вікнами добрих людей, я знав, що за плугом навіть сам Бог ходив. (М. Стельмах) Прислухаючись до гомону косарів, що вже розходились по домівках, Тимко також устав і, розшукавши косу, пішов лугом, то поринаючи по пояс у сиву хвилю тума-ну-випару, що густо валив із ріки, то розгортаючи його своїм тілом. (Г. Тютюнник) Коли диви-тися у невтомне джерело і думати про неосяжну землю, то спаде на думку, що земля має серце, чисте і могутнє. (А. М’ястківський)
2. Творчий диктант.
Запишіть прості речення, утворіть складнопідрядні з кількома підрядними, визначте їх вид.
Земля світиться, барвиться, коли... Батько сподівався, що... Деякі дослідники, які... ..., що вона вишила, що... Коли..., почало вечоріти, бо... Г. Сковорода не любив ніякого дару, котрий... Щоб..., треба дотримуватись правил, які... Ще вони пам’ятали, як... Линемо подумки туди, ку-ди... Я дуже радію, коли...
3. Самостійна робота.
Виконайте синтаксичний розбір речень із кількома підрядними.
Яке прекрасне місто вранці, коли ще діти сплять, коли ще сон свою дарує благодать. (М. Рильський) Лише завзяті лісоруби, яких стежина привела, присядуть біля джерела, де клен шумить зеленочубий. (К. Дрок)
4. Розподільний диктант.
Розподіліть речення на прості, складносурядні та складнопідрядні. (Можлива робота в групах.)
Людину, як і дерево, з усім корінням з рідного ґрунту не викинеш. (Ю. Збанацький) Що-день приносив лагідніші подихи вітер і зеленіла на пагорбках земля. (М. Олійник) Душа душу чує, а серце серцю вість подає. (Нар. творч.) Як я люблю оці години праці, коли усе навколо затиха під владою чаруючої ночі! (Леся Українка) Для мене нема нічого дорожчого чи солод-шого, ніж душа, яка мене любить, хоч би бракувало всього іншого. (Г. Сковорода) Привчав ме-не батько трудитись до поту, а мати — співати пісні. (П. Воронько) Добробут народний та воля — то наша найперша засада. (П. Грабовський) У густій мряці, білій, як молоко, все пропадало: небо, гори, ліси, пастухи. (М. Коцюбинський) Тягне мене до лісу, аби там лягти під деревом по-звірячому і слухати, як шелестить жито на узліссі. (П. Загребельний) Блискучий лиман розли-вавсь вшир на вісім верстов, мов розтоплене скло. (І. Нечуй-Левицький)


5. Синтаксичний тренінг.
Виконайте синтаксичний розбір речень.
При дорозі сидів чоловік, якого назвали філософом, і грав на сопілці. (М. Слабошпицький) В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом, що він блукає по світі, як блудний син, і ніде не може знайти собі притулку, бо він загу-блений для свого народу. У нашого українського народу, існує повір’я, що від тих батьків, які не дотримуються звичаїв, народжуються діти, що стають вовкулаками. Коли ми почнемо приг-лядатися, то побачимо, що звичаї нашого народу на диво між собою близькі. Хто його знає, чи не є саме ця близькість звичаїв тим цементуючим матеріалом, що перемагає своєю міццю всі інші сили, які працюють на руйнування єдності нашого народу. (О. Воропай)
6. Робота за підручником.
Виконання вправ і завдань
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— При вивченні цієї теми найскладнішим для мене було...

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (20.01.2014)
Переглядів: 1578 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: