Урок № 30 Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 30 Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними

Урок № 30

Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними

Мета: глибше ознайомити учнів зі СПР з підрядними з’ясувальними, пояснити, як ці частини можуть зв’язуватися з головною; формувати вміння й навички визначати в тексті підрядні з’ясувальні частини, розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення

Очікувані результати: учні визначають складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними, їх істотні ознаки; пояснюють, як підрядні з’ясувальні можуть зв’язуватися з головною частиною речення.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Проаналізуйте СПР з підрядними з’ясувальними й спробуйте самостійно дати їм визначення. Які смислові відношення між головною і підрядною частинами речення, засоби зв’язку?

Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева. (В. Сосюра) Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях своїх гомонить між травою. (П. Тичина) Ти чуєш, як хвилі клекочуть і вже не вертають назад? (А. Малишко) Здалеку здавалось, що межи зеленою ботвиною рядками процвітають здорові червоні квіти. (М. Коцюбинський)

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, визначте тип підрядної частини, засоби зв’язку.

Яке йшло, таке й зустріло. (Нар. творч.) Я люблю, коли в листя зелене дерева одягає весна, і під вітром хитаються клени, і співає в квітках долина. (В. Сосюра) Від ріки, що широким луком обгинала місто з двох боків, тягло вогким холодом. (І. Франко) Я схиляю голову перед тобою, бо бачу невимовну красу твою, чую мелодію невідомих пісень, яких ми не знали, але хотіли б створити, чую казки твої, про які ми тільки мріяли в криваві жорстокі дні. (А. Малишко)

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

2.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

СПР з підрядними з’ясувальними називаються речення, у яких підрядна частина пояснює в головній якийсь член речення, доповнюючи його зміст. Наприклад: Сагайда уважно стежить, яке враження справлять його слова на ординарця. (О. Гончар)

Підрядні з’ясувальні частини відповідають на питання всіх відмінків.

2)   Способи зв’язку.

Підрядні з’ясувальні частини з’єднуються з головною:

— сполучниками — що, як, щоб, ніби, наче, мов;

— сполучними словами — хто, який, чий, котрий, де, куди, коли.

Наприклад: Він знав, чий (сполучне слово) голос. (М. Коцюбинський) Я давно стояв на вершині Дніпрової кручі і слухав, як (сполучник) сивий невинно котив свою воду. (Л. Первомайський)

Підрядні з’ясувальні частини, як правило, стоять після головної. Наприклад: Мені до болю хотілося, щоб ці живі, хвилюючі звуки жили серед народу. (Ю. Збанацький)

3.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Підкресліть засоби зв’язку, якими підрядні частини з’єднуються з головними. Поясніть уживання розділових знаків.

І снилось, як гаряче дихають дні. (А. Малишко) Він не помітив, як минув чагарник і вийшов у поле. (М. Коцюбинський) Люблю, як на будові співають. (Яків Баш) Щасливий, хто сни має милі. (Леся Українка) За те весну всім серцем я люблю, що осені сестра вона прекрасна. (В. Сосюра) Ти хіба не чуєш, як хуртовина грає? (Леся Українка) Я довго стояв на вершині Дніпрової кручі і слухав, як сивий невпинно котив свою воду. (Л. Первомайський) Безсмертний той, хто все своє життя за долю людства голос піднімає. (М. Бажан)

4.   Творче моделювання.

До поданих головних речень доберіть підрядні з’ясувальні. Підкресліть у головних реченнях слова, до яких відносяться підрядні частини.

Щасливий я... За те весну люблю я... Не чуєш... І не збагну ніколи... Як добре... Я знаю...

5.   Робота біля дошки й у зошитах.

За поданими схемами складіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

[сказати], (що...).

[повідомити], (як...).

[помічати], (що...).

[відомо], (що...).

[треба], (щоб...).

[прекрасно], (що...).

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.              

Спишіть речення, ставлячи розділові знаки. Обґрунтуйте їх уживання, визначте граматичні основи.

Раптом виявилось що Павка великий винахідник-конструктор. (О. Копиленко) Тихими вересневими світанками господар прислухався чи не гонять назад германця. (Гр. Тютюнник) Максим ще не був певний що він зуміє потрапити на свою стежку в цій копіткій справі. (Н. Рибак) Досі ніяк не може мати звикнути що небо ясне приморське над нею весь час гуркоче. (О. Гончар) Здавалось хлопцю що не скоро промене літо молоде. (Д. Луценко) Як жаль що у людськім житті не всім стрічаються Брюллови! (Є. Летюк) Я сказав синкові що цвіте Вкраїна. (М. Рильський)

2.   Робота з картками в групах.

Картка № 1

У реченнях замініть виділені другорядні члени підрядними з’ясувальними. Запишіть утворені речення, поставивши розділові знаки.

Зразок. Батько радив мені надрукувати цю статтю. Батько радив мені, щоб я надрукував цю статтю.

Екскурсовод обіцяв показати нам піраміду. Серед ясного, спекотного літнього дня ми почули гуркіт грому.

 

Картка № 2

У реченнях замініть виділені другорядні члени підрядними з’ясувальними. Запишіть утворені речення, поставивши розділові знаки.

Зразок. Батько радив мені надрукувати цю статтю. Батько радив мені, щоб я надрукував цю статтю.

Треба вміти слухати спів птаха. Я хотіла побачити схід сонця.

 

Картка № 3

У реченнях замініть виділені другорядні члени підрядними з’ясувальними. Запишіть утворені речення, поставивши розділові знаки.

Зразок. Батько радив мені надрукувати цю статтю. Батько радив мені, щоб я надрукував цю статтю.

Нам повідомили про затримку літака. З літака я бачив кружляння птахів.

 

 

3.   Робота біля дошки й у зошитах.

Речення з прямою мовою перебудуйте на речення з непрямою так, щоб це були СПР із підрядними з’ясувальними.

«Дивовижна жорстокість! Нечувана лютість!» — вигукнув Санчо. Я спитав: «Ти бачив фільм "Війна і мир”?» Він сповістив: «Повернувся до Києва на пароплаві "Іван Франко”». Я сказав бабусі: «Чудова легенда».

4.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

5.   Творче завдання.

З’єднайте частини СР обох груп таким чином, щоб утворилося три СПР з підрядними з’ясувальними.

Помітив я...

Кров ленінградських блокадних діб мені відкрила...

Труду віддавшись, зрозумієш ти...

...по чому хліб. (В. Кочевський)

...чи вірний шлях обрав у юні роки. (Є. Доломан)

...що перед бурею стає суворішим народ. (М. Нагнибіда)

 

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Підрядні з’ясувальні речення пов’язуються з головними за допомогою...

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (11.12.2013)
Переглядів: 1825 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: