Урок № 26 Основні види складнопідрядних речень: означальні, з’ясувальні, обставинні - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 26 Основні види складнопідрядних речень: означальні, з’ясувальні, обставинні

Урок № 26

Основні види складнопідрядних речень: означальні, з’ясувальні, обставинні

Мета: ознайомити учнів з основними видами підрядних частин та навчити знаходити їх у тексті, визначати межі головної й підрядної частин; сприяти виробленню вмінь і навичок визначення основних видів підрядних частин

Очікувані результати: учні визначають головну і підрядну частини, види СПР, їх істотні ознаки, межі головної і підрядної частин, кількість частин.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Творче моделювання.

З поданих груп слів складіть речення.

Життя, має, сенс, людина, створює, нове, красиве, щастя, людства.

Грози, падають, райдуги, встають.

За, честь, правду, все, віддай, ти, любиш, рідний, край.

— Слів яких частин мови не вистачає для побудови речень? Яка їхня роль у мовленні?

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Бесіда.

— З яких частин складається СПР?

— Від якої частини речення ставиться питання?

— Де може розміщуватись підрядна частина стосовно головної?

— На питання яких членів речення відповідають підрядні частини?

— Чим відрізняються сполучники й сполучні слова?

2.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, визначте головну та підрядну частини, підкресліть сполучні засоби.

Крик був такий тужливий, такий печальний, немов гуси залишали цю землю назавжди. (Ю. Мушкетик) Згадуєм поета, коли скресає Дніпро і небо стає барвінковим. (О. Гончар) Не хочу я, щоб знов пекла мене війна в журбі. (Гр. Тютюнник)

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

2.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Підрядне означальне.

СПР, у якому підрядну частину пояснює іменник у головній частині (чи слово, яке його замінює, ужите в значенні іменника) і відповідає на питання який? яка? яке?,— підрядне означальне.

Наприклад: Сон солдата оберіга свобода, за яку він у бою поліг. (Ю. Гойда)

2)   Підрядне з’ясувальне.

СПР, у якому підрядна частина пояснює те, про що говориться в головній частині,— підрядне з’ясувальне. Відповідає на питання непрямих відмінків.

Наприклад: Там, де рятуються, там не перемагають. (О. Довженко)

3)   Підрядне обставинне.

Підрядна частина СПР виражає ступінь вияву ознаки, місце, час, умову, причину, мету, про що йдеться в головній частині,— підрядне обставинне. Підрядні обставинні можуть бути порівняльні, допустові, наслідкові.

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, визначте вид підрядної частини, граматичну основу, засоби зв’язку.

Тягне мене до лісу, аби там лягти під деревом по-звірячому і слухати, як шелестить жито на узліссі. (П. Загребельний) Відомо було молодому Лободі, що Шпачиха ніколи не належала до прихильниць собору. (О. Гончар) Радію кожному зустрінутому вчасно і тихо сумую за тими, що канули безслідно у вічність. (Ю. Збанацький) Федькові знов упала з голови шапка, як ударив його Толин батько. (В. Винниченко) Світ глибокий, мов колодязь. (Б. Олійник)

5.   Тестове завдання.

Позначте СПР із підрядним з’ясувальним.

А   Він підбігав до грека і мусив ловити момент, коли човен опускався в рівень з його плечем, щоб зручно було прийняти важкий мішок. (М. Коцюбинський)

Б    Пливуть собі... А попереду отаман веде, куди знає. (Т. Шев­ченко)

В   Я збагнула, що забуття не суджено мені. (Леся Українка)

Г    Горлаті ішковецькі дівчата ставали в ті ночі тихими, таємниче опускали очі, як ловили на собі погляди хлопців. (З. Кучерява)

Відповідь: В.

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота в групах.

Побудуйте СПР за поданими схемами. Визначте тип підрядної частини.

І група — [ ], (як...).

ІІ група — [ ], (що...).

ІІІ група — (які...), [ ], (що...).

IV група — (хто...), [той...].

2.   Пояснювальний диктант.

Запишіть складнопідрядні речення. Визначте види підрядних частин.

Пан, який був далеким родичем славнозвісного художника Рокотова з Літинщини й ходив у лібералах, був цим дуже вдоволений і залюбки показував свою церковицю гостям. (М. Стельмах) Її очі напливали на нього, мов два сірі довгасті птахи. (П. Загребельний) У хатинці, де влітку було холодніше, на лісовому сіні спали діти. (М. Стельмах) Між Брахмапутрою й Гангом трапляються величезні шматки степу, де пасуться жирафи, антилопи, носороги й інші травоїдні тварини. (Остап Вишня) Коли я скінчив свої вправи, вона мені оповіла таку історію. (В. Винниченко) Смачно запахло смаженою бараниною та кулешем, що варився в підвішених до таганів казанах. (Ю. Мушкетик)

 

3.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Розкажіть про основні види складнопідрядних речень.

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (11.12.2013)
Переглядів: 2715 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: