Урок № 1 Вступ. Розвиток української мови - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 1 Вступ. Розвиток української мови

Урок № 1

Вступ. Розвиток української мови

Мета: поглибити й розширити знання учнів про рідну мову, етапи її розвитку, значення української мови в житті людини; показати красу, чарівність, багатство української мови, прищеплювати любов до неї; бажання її вивчати

Очікувані результати: учні усвідомлюють, що мова із часом змінюється, та наводять приклади; знають, як здійснювався процес і результат розвитку української мови в ході історичного становлення українського суспільства та його культури.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Опитування-інтерв’ю.

(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)

— Що ви очікуєте від вивчення рідної мови в 9 класі?

§ ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Мова — національна ознака.

«Мова — це національна ознака, у мові — наша культура, ступінь нашої свідомості... Мова — дума кожної національності, її святощі, найцінніший скарб... І поки живе мова — житиме й народ, як і національність. Не стане мови — не стане й національності: вона розпорошиться поміж дужчим народом». Ці слова були сказані ще на початку ХХ сторіччя визначним українським ученим І. Огієнком, палким поборником самобутності й самостійності української мови. Але й нині вони звучать дуже актуально.

2)   Мова та мовлення.

Мова — найважливіший засіб спілкування людства, вона носить інформативний характер і також є засобом пізнання, здобуття потрібних знань.

Через мовлення — усне (розповіді, бесіди) і писемне (підручники, преса, книги) — людина опановує навколишній світ, знайомиться зі здобутками науки та культури.

Мова — певна система фонетичних, лексичних і граматичних засобів, що служать для виразу думок та почуттів.

Мовлення — вербальне спілкування за допомогою мовних знакових одиниць: слів, синтаксичних конструкцій, тексту, інтонації тощо.

Писемне мовлення відрізняється від усного більш розгорнутим, повнішим оформленням. У ньому частіше використовуються складні речення.

3)   Хронологія розвитку української мови.

Непростим був шлях розвитку української мови. Давайте ознайомимося з його хроноло­гією.

1720 р.— Указ Петра І про заборону друкування книжок українською мовою.

1755 р.— Заборона викладання українською мовою в Києво-Могилянській академії.

1769 р.— Синод відібрав українські букварі у тих, хто їх мав.

1775 р.— Зруйнування Запорозької Січі та закриття українських шкіл.

1817 р.— Постанова про викладання в Західних землях тільки польською мовою.

1863 р.— Циркуляр Валуєва про заборону друку творів українською мовою, крім «ізящной словесности».

1876 р.— Емський указ — заборона ввезення з-за кордону, друкування та видання книг «на малоросийском наречии», заборона вистав, друкування текстів до нот.

1895 р.— Заборона української книжки для дитячого читання.

1905 р.— Царський уряд скасовує згадані вище дискримінаційні закони.

1919 р.— Декрет народного комісара освіти України «про навчання дітей рідною мовою».

1920 р.— Декрет наркома освіти про запровадження української мови в школах і державних установах.

1978 р.— Постанова КПРС про посилення вивчення та викладання російської мови.

1983 р.— ЦК КПРС надає вчителям російської мови статус найбільшого сприяння в неросійських школах, підвищивши їм при цьому платню (Андроповський указ).

1989 р.— Верховною Радою України на Х сесії одинадцятого скликання прийнято Закон про мови.

Отже, українську мову спіткали страшні лихоліття, однак вона дійшла до нас чистою, свіжою, милозвучною, справді щирослов’янською мовою.

 

2.   Бесіда.

— Чи має нині українська мова перешкоди для вільного роз­витку?

— Якими вам бачаться перспективи розвитку нашої мови?

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

§ ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого

1.   Вибірковий диктант.

Запишіть застарілі слова та неологізми.

У науковому стилі виникнення неологізмів (клон, файл, факс, кондиціонер) зумовлене науково-технічним прогресом. Можна прожити і без собору, і без пісні, і без Рафаеля. Але чи залишимось ми тоді в повному розумінні слова людьми? Чи не станемо просто юшкоїдами? Наш родовід іде від плуга, від рала і від ­лемеша.

2.   Бесіда.

— Чому деякі слова мови застарівають? Наведіть приклади.

— У яких текстах уживання застарілих слів є доречним? Чому саме?

— Із чим пов’язана безперервна поява в мові нових слів?

§ ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V. Підсумок уроку

1.   Творче завдання.

Складіть усний твір-роздум на одну з тем.

«Майбутнє української мови».

«Українська мова в моєму житті та житті моєї родини».

«Говорімо українською».

2.   Запитання та завдання учням.

— Які означення ви можете дібрати до слова «мова»? (Українська, рідна, багата, милозвучна...)

— А до слова «мовлення»? (Грамотне, послідовне, логічне.)

— Виберіть із ряду слів синоніми до слова «мова» і «мовлення».

Народне багатство, скарб, процес, основа духовного життя, інформація, явища, душа народу, читання, висловлювання, говоріння, говірка, надбання, мислення.

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (08.12.2013)
Переглядів: 2554 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: