Урок № 16 Складне речення і його ознаки. Складне речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 16 Складне речення і його ознаки. Складне речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком

Урок № 16

Складне речення і його ознаки. Складне речення без сполучників,
із сурядним і підрядним зв’язком

Мета: розширити знання учнів про складне речення; ознайомити з будовою складного речення; навчити визначати види складних речень, засоби зв’язку між частинами речення в складному; розвивати культуру спілкування

Очікувані результати: учні розрізняють структурні відмінності простих і складних речень, складних речень без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, схема «Основні види СР»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Завдання та запитання для учнів.

Ознайомтеся із записаними на дошці питаннями, на які ви повинні дати відповіді в кінці уроку.

— Яке речення називається складним? Назвіть його ознаки.

— Які існують види складних речень за метою висловлювання?

— Які засоби зв’язку між простими реченнями в складному?

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Колективна робота.

Прочитайте речення, записані на дошці. Визначте граматичні основи, з’ясуйте, простими чи складними є ці речення.

Коли не хочеш почути поганих слів, не кажи їх сам. Зайшовши до хати, зніми головний убір і привітайся. Людина, котра не привіталася, вважайте, забруднила себе.

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

2.      Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Складне речення.

Складним називається речення, яке утворене з двох або більше частин, об’єднаних змістом та інтонацією. Частини складного речення можуть з’єднуватися за допомогою сполучників або без них.

Складні речення (СР) утворюються як із двоскладних простих речень, так і з односкладних. Між частинами складного речення встановлюється смисловий зв’язок.

2)   Опрацювання схеми «Основні види СР».

Основні види СР

¯

 

¯

Сполучникові засоби зв’язку:

1) сполучники або сполучні слова;

2) інтонація

 

Безсполучникові засоби зв’язку: інтонація

 

З однорідними частинами (співвідносне зі складносурядним)

З неоднорідними частинами (співвідносне зі складнопідрядним)

¯

 

¯

 

Складно­сурядні
ССР

 

Складно­підрядні
СПР

 

БСР

 

3.   Пояснювальний диктант з додатковим завданням.

Запишіть речення, правильно розставляючи розділові знаки. Підкресліть граматичні основи речень, визначте їх види.

Дощ пройшов, і світлі ручаї в синє море виливають воду. (П. Воронько) Тече вода з-під явора яром на долину, пишається над водою червона калина. (Т. Шевченко) Крізь вікна книг свободи світло ллється, майбутнього видніє долина. (Д. Павличко) Не може кермувати той людьми, хто сам не бачить шляху із пітьми. (Д. Павличко) Виходь у світи, бо дорога відкрита. (Я. Шпорта)

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть текст, укажіть складні речення, визначте тип зв’язку їх частин в єдине граматичне ціле. Серед сполучникових назвіть речення із сурядним та з підрядним зв’язком.

Пишною білою хвилею підіймався їх сад, зеленими вогниками перехитувались під хмарами тополі, із вишняків червоно блиснули шибки хати й погасли. (М. Стельмах) Духнович відчув, що дрож пробігає йому по тілу. (О. Гончар) Сонце тільки що сіло, а рибалки вже полягали покотом під волоськими горіхами. (І. Нечуй-Левицький) Зорі падають до ніг, вітер в полі свище. (Л. Дмитренко) Всі танцюють, а Галайда не чує, не бачить. (Т. Шевченко) Нехай сивіє в мене волос і в зморшки криється рука — та тихий мій ліричний голос не замовка, не замовка. (В. Сосюра)

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Творче моделювання.

З поданих простих речень утворіть складні, використовуючи потрібні засоби зв’язку й уникаючи повторення слів.

У цьому році на уроках літератури ми вивчатимемо творчість І. Котляревського. Він є зачинателем нової української літератури. Він є автором відомої «Енеїди». «Енеїду» вважають першим твором нової української літератури. Вона написана народною мовою.

2.   Самостійна робота.

Запишіть речення по пам’яті, використовуючи складні речення — безсполучникові й сполучникові.

Був кінець липня, стояла нестерпна спека. Сонце повільно котилося по високому небі, і його жаркі промені безжально палили поруділий степ. Він пішов до дверей, і мати тричі перехрестила його велику, перетяту сизим шрамом потилицю. Гетьман говорив ніби спокійно, але Чарівник бачив, що він ледве стримує гнів. Замовкло птаство, охляло, поопускали крила під кущами порічок кури. (Із тв. Ю. Мушкетика)

3.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

(Учні дають відповіді на запитання, поставлені на початку ­уроку.)

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (11.12.2013)
Переглядів: 2481 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: