Урок № 13 Цитата як засіб передачі чужої мови. Розділові знаки при цитатах - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 13 Цитата як засіб передачі чужої мови. Розділові знаки при цитатах

Урок № 13

Цитата як засіб передачі чужої мови. Розділові знаки при цитатах

Мета: дати учням поняття про цитату, навчити знаходити її в тексті, правильно ставити розділові знаки при цитатах, будувати речення з використанням цитат, доречно вживати їх в усному й писемному мовленні; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення

Очікувані результати: учні знаходять речення з цитатами, визначають їх особливості, виражальні можливості; правильно ставлять розділові знаки при цитаті й обґрунтовують їх; знаходять і виправляють помилки на вивчені правила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Спостереження над мовним матеріалом.

Порівняйте два речення. У якому випадку перед нами пряма мова, а де цитата? Відповідь обґрунтуйте.

Образ Прометея Шевченко використав як символ мужності, нескореності, а отже, і остаточної перемоги: «Не вмирає душа наша. Не вмирає воля». (З підручника)

«Прошу, будь ласка, заходьте»,— промовив Дмитро Іванович. (І. Шаповал)

2.   Коментар учителя.

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Цитата.

Цитатою називається дослівний уривок якогось тексту. У цитаті не можна нічого змінювати. Якщо цитата наводиться не повністю, то пропуски в ній позначаються трьома крапками.

2)   Розділові знаки при цитаті.

У тексті цитати виділяють лапками, інші розділові знаки ставлять, як при прямій мові. Цитату, що вводять у власне речення як його частину, беруть у лапки й пишуть із малої букви навіть тоді, коли в цитованому тексті вона починається з великої літери. Віршова цитата, якщо вона записана у вигляді строфи, у лапки не береться:

Зачарування мовою, її силою знаходимо в безсмертних рядках вірша «Ну що б, здавалося, слова» Тараса Шевченка:

Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється, ожива, як їх почує!..

(І. Вихованець)

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Визначте в реченнях цитати. Обґрунтуйте вживання розділових знаків.

Говорячи про А. Малишка, М. Рильський зазначав: «З особливою любов’ю пише поет про Олександра Довженка, все частіше звертаючись до його чарівної особи як до особи мудрого і доброго вчителя, як до втілення високої духовної чистоти».

Франко відзначає, що в очах кожного каменяра «горить любові жар». Це любов до людей праці, до батьківщини.

Поет висловлював упевненість у тому, що «прийде нове життя, добро нове у світ».

Земле рідна! Мозок мій світліє,
І душа ніжнішою стає,
Як твої сподіванки і мрії
У життя вливаються моє.

(В. Симоненко)

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.

Запишіть по пам’яті цитати з поезій Т. Шевченка, Лесі Українки, Г. Сковороди.

2.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Поясніть постановку розділових знаків.

1)   Та й поранений, хворий Остап не втрачає надії на порятунок, він з останніх сил бореться за життя: «Він не хоче вмирати, він хоче жити... Йому ще хочеться глянути на сонце, побачити світ Божий, людей, обняти Соломію...» Остап зсувається зі свого ложа і повзе. Йому боляче. «Ну, нічого, терпи, козаче...» (З підручника)

2)   «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь». (Т. Шевченко)

3)    Прислухайтесь, як океан співає,—
Народ говорить.

(М. Рильський)

4)    Яке це щастя — в радощах земних
трудів і днів спивати кубок повний! —

писав М. Рильський у вірші «Труди і дні». (В. Коптілов)

5)   «...Не минайте ані титли, ніже тії коми»,— відзначав Т. Шевченко, закликаючи уважно вивчати історію.

6)   Андрій Самійлович, сміючись, промовляв, що «не може втекти» від своєї пісні.

3.   Творче завдання.

Пригадайте або використайте подані висловлювання поета й уведіть їх у речення як цитати.

Учітеся, читайте, і чужого научайтесь, й свого не цурайтесь. І оживе добра слава, слава України. Я на сторожі коло їх поставлю слово. А буде син, і буде мати, і будуть люди на землі.

(Т. Шевченко)

4.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Цитата — це...

— Розділові знаки при цитатах ставляться так: ...

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (11.12.2013)
Переглядів: 3474 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: