Урок № 12 Розвиток зв’язного мовлення. Стислий усний переказ тексту наукового стилю - Українська мова 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 9 клас

Урок № 12 Розвиток зв’язного мовлення. Стислий усний переказ тексту наукового стилю

Урок № 12

Розвиток зв’язного мовлення. Стислий усний переказ тексту наукового стилю

Мета: навчити учнів аналізувати науковий текст, вибирати з нього найголовніше й передавати в стислому вигляді; розвивати вміння зіставляти, робити висновки; виховувати культуру усного й писемного мовлення

Очікувані результати: учні розуміють основний зміст тексту, уміють переказати його стисло, складають план; визначають тему, головну думку тексту, висловлюють своє ставлення до прочитаного, почутого.

Обладнання: текст для переказу, дидактичний матеріал

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми будемо працювати над стислим переказом тексту.

Дана робота є актуальною, оскільки стисле переказування є підготовчим етапом до конструювання, складання анотацій, тез, рефератів, підготовки відповідей на іспитах.

§ II. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Що значить стисло переказати текст? (Вибирати для переказу найістотніше, головну думку.)

— Назвіть особливості тексту наукового стилю.

— Пригадайте, що таке план тексту; тези. (План — це зміст тексту, перелік основних питань. Тези — коротко сформульовані основні положення тексту.)

§ ІІІ. Основний зміст роботи

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

2.   Читання тексту для переказу вчителем.

Техніка спілкування

Щоб ваші взаємини з людьми стали успішними, потрібна неабияка вправність, знання «техніки» спілкування, тобто майстерне володіння низкою засобів (прийомів) і тактовне використання їх у процесі спілкування.

Засоби спілкування поділяють на словесні (вербальні) і несловесні (невербальні). До словесної техніки спілкування належать засоби організації повідомлення, його форма й риторичні прийоми. У свою чергу, несловесна техніка охоплює міміку, пантоміміку (пози, жести), контакт очима, тон, темп та інтонацію мовлення, а також час і місце зустрічі. Саме несловесна техніка, уміле й тактовне застосування її в повсякденні вкрай важливі для досягнення успіху в спілкуванні. Ця «друга мова» часто правдивіша й дійовіша, ніж природна.

Скажімо, сигнали очима та їхня роль у спілкуванні. За всіх часів неабиякий інтерес викликали очі та вплив їх на людську поведінку. Ми часто кажемо: «вона пройняла його поглядом», «у неї очі, як у дитини», «у нього очі бігають», «багатообіцяючий погляд», «у нього очі дивно блищать», «він мене зурочив». Та не завжди помічаємо, що таким чином ведемо мову про розмір зіниць і про те, як людина поглянула на когось. У книжці «Очі, що промовляють» Д. Гесс зазначає, що очі якнайвідвертіше й щонайточніше свідчать про ставлення людини до вас, бо вони є ніби центром тіла,— до того ж зіниці функціонують автономно.

За певного освітлення добре видно, як зіниці розширюються або звужуються залежно від зміни людських взаємин, настрою та ставлення до ситуації: від позитивного до негативного й навпаки.

У давнину цю властивість людських очей використовували китайські торговці коштовним камінням, спостерігаючи за розширенням зіниць своїх покупців під час торгів. Досвідчені гравці в карти, несвідомо фіксуючи розширення чи звуження зіниць свого опонента, переконуються в успішності або марності власної спроби робити ставку на гру. Відомо, що грецький мільярдер-судовласник Аристотель Сократес Онассіс надівав темні окуляри на переговори, щоб очі не виказували його думок. Володіючи «технікою» спілкування й уміло приховуючи людські вади, він додавав собі впевненості у виняткових ситуаціях, що ставало запорукою успіху в справах.

Дослідники вважають, що несловесні реакції менш контролюються людською свідомістю та є надійнішими показниками нещирості, ніж слово. Тому, якщо не впевнені в чомусь, відверто зізнайтеся, це краще, ніж намагатися робити гарну міну при поганій грі. Бо хоч скромний співрозмовник і вдасть, що не помітив вашого промаху, проте закарбує собі, що ви людина нещира, можливо, некомпетентна, або, ще гірше, запідозрить вас у лихих намірах.

Практика також свідчить, що порівняно з контрольованішими мімікою й жестикуляцією меншою мірою можна керувати саме невербальними компонентами мовлення — його темпом, тембром, інтонацією. Експериментально довели, що легше виявити навмисний обман у розмові по телефону, ніж у ситуації «віч-на-віч». Утім, досвідчену й спостережливу людину важко ввести в оману за допомогою невербальних форм спілкування.

(450 сл.)                                                                                                                        (Із журналу)

3.   Словникова робота.

1)   З’ясуйте значення слів вербальний, пантоміміка, темп, тембр.

2)   Запишіть опорні слова.

Засоби організації повідомлення; словесна техніка спілкування; невербальні компоненти мовлення; сигнали очима.

3)   Доберіть синоніми до виразів.

Робити гарну міну, закарбувати собі, віч-на-віч.

4.   Складання тез і плану тексту.

Орієнтовний план

1.   Вербальні й невербальні засоби спілкування.

2.   Роль очей у спілкуванні.

3.   Використання властивості людських очей у повсякденному житті.

4.   Необхідність оволодіння невербальними засобами спілку­вання.

5.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

6.   Усний переказ тексту учнями.

§ ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Користуючись планом і тезами, написати стислий зв’язний переказ тексту «Техніка спілкування».

§ V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Опитування-інтерв’ю».

(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)

— Чим корисний був для вас цей урок?

 

Категорія: Українська мова 9 клас | Додав: uthitel (10.12.2013)
Переглядів: 7767 | Рейтинг: 3.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: