УРОК № 2 Лексикологія. Фразеологія - Українська мова 8 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас (нова програма)

УРОК № 2 Лексикологія. Фразеологія

Урок № 2

Лексикологія. Фразеологія

Мета: повторити відомості про походження української лексики і фразеології, узагальнити й систематизувати знання учнів про слово, склад лексики, групи слів за значенням, фразеологізми; удосконалювати вміння і навички правильно і доцільно використовувати лексико-фразеологічні звороти, ознайомити учнів із структурою тлумачного словника, та словника іншомовних слів, формувати вміння працювати зі словником, розвивати культуру усного та писемного мовлення, образне мислення; виховувати любов до природи, рідної землі.

Очікувані результати:            учні використовують вивчені поняття у власному висловленні; аргументують належність слова до певної лексики; використовують доречно в мовленні вивчені групи лексики, фразеологізми; користуються словниками різних видів.

Обладнання:    підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку:       узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Повідомлення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Українська мова має невичерпне багатство слів для вираження найтонших відтінків думок і почуттів. Чим більше слів ми знаємо, тим багатше наше мовлення, гнучкіші звороти, точніші висловлювання. Кожному потрібно засвоїти якомога більше слів рідної мови, осягти її глибини й тонкощі.

«Мозковий штурм». ¾2-3

Закінчіть речення.

Лексика —

Лексикологія —

Лексичне значення слова —

Фразеологія —

II. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Гра «Словникова подорож». ¾4-9

(Клас об’єднується у дві команди, кожна з яких виконує певні завдання.)

Завдання для I групи

1.  Дати визначення поняттям синоніми, омоніми.

2.  Дібрати синоніми й антоніми до слів друг, хоробрий, зникнути у хвилях.

3.  Увести в речення слова синонімічного ряду врятувати, визволити, виручити.

4.  Скласти речення з омонімами на розі — на розі, мати — мати.

5.  Увести в речення словосполучення золотий голос і золотий ланцюжок.

6.  Пояснити значення фразеологізмів грати першу скрипку, грати на нервах.

Завдання для II групи

1.  Дати визначення поняттям антоніми, фразеологізми.

2.  Дібрати синоніми й антоніми до слів весела історія, відважний, правда.

3.  Увести в речення слова синонімічного ряду образливий, грубий, неввічливий.

4.  Скласти речення з омонімами балка — балка, натри — на три.

5.  Увести в речення словосполучення свіже слово і свіжа сорочка.

6.  Пояснити значення фразеологізмів мати на оці, мозолити очі.

IІІ.    Повторення та узагальнення вивченого

Конструювання.

Поясніть, які з поданих слів є власне українськими, які — запозиченими. До якого словника слід звернутися, щоб з’ясувати їхнє походження та значення? Введіть подані слова до самостійно складених речень.

Лелека, веселка, дискотека, крос.

Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань.

Творче завдання. ¾10-11

Доберіть й запишіть до слів синоніми українського походження.

Бібліотека, фонтан, ін’єкція, голкіпер, лауреат, премія, лінгвістика.

Довідка: книгозбірня, водограй, укол, мовознавство, переможець, нагорода, воротар.

Диктант-переклад. ¾12-13

Ассистент, аккредитив, касса, аннотация, ассортимент, иррадиация, инновация, барокко, аттестация, пресса, миссия, коммерсант, комиссия, тонна, эффект, нетто, брутто, коллектив, территория, интеллект, дифференциация, дискуссия, оппонент, инкассатор, Брюссель, иммиграция, мадонна, Калькутта, голландский, финн, группа, аппарат, вилла, миллиардер, конгресс, жюри, парфюм, парашют, Миссисипи, ренессанс, иррегулярный, иллюминатор, интеллигенция.

Тренувальна вправа. ¾14-15

Перепишіть речення, розставляючи букви, що пропущено. Поясніть правопис слів.

Ма..а з неба не падає і не впаде. (М. Вінграновський) Вся величезна те..иторія станції в цей день переповнена військами. (О. Гончар) Мадо..а — це жінка з маленьким дитям на руках. (Л. Забашта) Моє небо підперте коло..ами димарів, а земля оперезана поясом лану. (В. Лучук) Я слухаю, як свищуть, ніби реї, анте..и на дахах у ніч бліду. (Д. Павличко)

Гра «Хто більше?». ¾16-17

(Клас об’єднується у дві команди.)

Продовжте ряди слів, які б починалися означеними грецькими і латинськими елементами.

Аеро (грец. «повітря») — аеровокзал, аерозоль…

Біо (грец. «життя») — біологія, біомаса…

Інтер (лат. «перебування поміж») — інтервал, інтернаціональний…

Теле (грец. «далеко») — телевізор, телеграф…

ІV.    Домашнє завдання

Скласти кросворд з теми «Власне українські та запозичені слова».

V. Підсумки уроку

Бесіда.

— На які дві групи за походженням поділяються всі слова української мови?

— Які слова відносять до незапозичених? Як ми ще їх називаємо? Наведіть приклади.

— Які слова вважають запозиченими? Наведіть приклади.

— Які слов’янські мови ви знаєте? З якої з них українці найбільше запозичили слів?

Гра «Мікрофон».

— Найцікавішим для мене на уроці було …

     ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

Категорія: Українська мова 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.10.2016)
Переглядів: 50 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: