Урок № 16 Тире між підметом і присудком - Українська мова 8 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас (нова програма)

Урок № 16 Тире між підметом і присудком

Урок № 16

Тире між підметом і присудком

Мета: поглибити знання учнів щодо вживання тире між підметом і присудком, розвивати вміння й навички правильно ставити розділові знаки, обґрунтовувати їхнє вживання за допомогою вивчених правил; формувати вміння знаходити й виправляти помилки; удосконалювати культуру мовлення учнів, уміння використовувати різні синтаксичні конструкції для висловлення думок, виховувати повагу до рідного слова як найціннішого скарбу нашого народу.

Очікувані результати:            учні вміють ставити тире між підметом і присудком; знаходять і виправляють орфографічні та пунктуаційні помилки на вивчені правила; використовують різні синтаксичні конструкції для висловлення думок.

Обладнання:    підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Тире між підметом і присудком».

Тип уроку:       вивчення нового навчального матеріалу.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів

Бліцопитування. ¾2

— Які члени речення належать до головних?

— Що називається підметом? Які види підмета вам відомі? Чим може виражатися підмет?

— Що називається присудком? Які види присудків ви знаєте? Чим може виражатися присудок?

Перевірка домашнього завдання.

Завдання учням. ¾3-5

Перепишіть речення, підкресліть граматичні основи, укажіть види підметів та присудків і способи їхнього вираження.

Починав жевріти схід сонця. (І. Нечуй-Левицький) Ми готувалися переходити лінію фронту. (О. Гончар) Дівчина і хлопець ішли швидко. (Б. Грінченко) На безмежнім просторі степу загубилося двійко дітей. (Ю. Яновський) З книгою жити — з добром дружити. (Нар. творч.) Ми — правда і совість. (Гр. Тютюнник) Руки твої роботящі — ось твоє щастя. (О. Підсуха)

II. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Повідомлення теми й мети уроку

Запитання учням.

— Розгляньте будову трьох останніх речень попереднього завдання. Чому, на вашу думку, тут ставиться тире?

IІІ.    Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Опрацювання таблиці. ¾6-9

Тире між підметом і присудком

Тире ставиться

Тире не ставиться

1. Якщо перед присудком стоять частки це, то, ось (тире ставиться навіть за наявності зв’язки): Сонети — се пани. (І. Франко)

1. Якщо підмет — особовий займенник, а іменна частина присудка — іменник: Він герой цієї війни.

2. Якщо іменна частина присудка виражена іменником або кількісним числівником: Кожна піч українська — фортеця міцна, там на чатах лежать патріоти. (В. Самійленко)

2. Якщо іменна частина присудка виражена порівняльним зворотом: Степ як море. Пісня як ріка. Очі мов небеса.

3. Якщо підмет і присудок виражені неозначеною формою дієслова: Творити — мрію тримати в руках.

3. Якщо перед присудком стоїть частка не: Життя не спокійне озерце, а бурхлива річка.

4. Один із головних членів виражений іменником у Н. в., а другий — інфінітивом: А поміч подати — даремна турбота… (М. Коцюбинський)

4. Якщо між підметом і присудком є вставне слово або прислівник: Остап, здається, брат Андрія: Березень завжди тільки початок весни.

Робота з підручником.

1.  Опрацювання теоретичного матеріалу.

2.  Виконання вправ і завдань.

ІV.    Закріплення знань, умінь і навичок

Пояснювальний диктант. ¾10-11

Запишіть речення. Визначте в них головні члени. З’ясуйте, які вони за будовою. Поясніть розділові знаки.

Наш народ — океан. (П. Тичина) Книги — морська глибина. (І. Франко) Рідний батько — це найвища святиня у світі. (Панас Мирний) Книги читати — усе знати. (Нар. творч.) Любити свій край — це для народу жити, боротися за юне, за нове. (В. Сосюра) Слава — заповідь моя. (Т. Шевченко) Гаї неосяжні — то коси її, а ріки та річки — то стьожки прекрасні. (М. Кононенко) Я — син народу, що вгору йде. (І. Франко)

Лінгвістичне конструювання. ¾12

Прочитайте речення. Пропустіть, де можна, дієслово-зв’язку, замість нього поставте тире. Прослідкуйте, чи змінюється зміст речення, його інтонація.

І хай людей таких багато, але нас більше! Ми є народ! (В. Сосюра) Ми є українські горобці, як оселедці, в нас чуби. (І. Драч) Я був син краси і голубої мрії, я був автор ненаписаних поем. (В. Симоненко) Ти знаєш, що ти є людина. (В. Симоненко) Двадцять три плюс шість становить двадцять дев’ять.

Гра «Хто швидше?». ¾13

Доберіть 4–5 прислів’їв або приказок, у яких між підметом і присудком уживається тире.

Пунктуаційний практикум. ¾14-15

Запишіть речення, вставляючи, де треба, тире. Свій вибір обґрунтуйте. Підкресліть підмет і присудок.

Ми світу молодість, ми правота людини, єдине серце в нас. (М. Рильський) Уже народ одна суцільна рана. (В. Симоненко) Вона моє щастя, безсмертя моє. (Д. Павличко) Чужа душа то, кажуть, темний ліс. А я скажу: не кожна, ой не кожна! Чужа душа то тихе море сліз. (Л. Костенко) Ти вся любов. Ти чистота, довірливість благословенна. (М. Вінграновський) Століття зморшка на чолі Землі. (І. Драч)

Тренувальна вправа. ¾16-17

Прочитайте речення. Де потрібно, поставте розділові знаки. Поясніть їхнє вживання.

Весна це пора року, коли все розцвітає. Дніпро річка нашої історії. Запорозька Січ вольниця українського народу. Творити значить розуміти і відчувати природу. Життя як річка, мінливе і буремне. Кожна людина це історія, доля, шлях. Нива неначе море, широке і безкрає. Боротьба не доля боягузів. Мрія як вітрило корабля у буремному морі життя.

V. Домашнє завдання

1.  Опрацювати теоретичний матеріал.

2.  Виконати вправи.

VI.    Підсумки уроку

Бесіда.

— Якими знаннями ви збагатилися на уроці?

— Що нового хотіли б довідатися?

— Які види роботи на уроці вам цікаві?

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

Категорія: Українська мова 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.10.2016)
Переглядів: 71 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: