Уроки № 62–63 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису місцевості (за с - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Уроки № 62–63 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису місцевості (за с

Уроки № 62–63

Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний докладний переказ тексту
розповідного характеру з елементами опису місцевості (за складним планом)

Мета: перевірити рівень засвоєння набутих знань та вмінь; з’ясувати рівень мовної грамотності учнів, уміння висловлювати свої думки; розвивати усне та писемне мовлення, увагу, емоції

Очікувані результати: учні вміють визначати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення почутого висловлювання; здійснюють типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту; сприймають текст, розуміють його зміст, докладно відтворюють на письмі, використовуючи мовні засоби, властиві висловлюванням художнього стилю; складають план, знаходять і виправляють помилки в змісті, побудові й мовному оформленні переказу; виконують творче завдання.

Обладнання: текст для переказу

Тип уроків: контроль і корекція знань.

§ I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроків

Проблемне питання.

— Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «тайга», «праліс», «нетрі»? Про що, на вашу думку, може йти мова в тексті з назвою «Тайга»?

  • II.    Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

ТАЙГА

Височенна, чотириярусна тайга, буйна й непролазна, стояла зачарована. Сорокаметрові кедри, випередивши всіх у змаганні до сонця, вигналися рудими, голими стовбурами з до­лішнього хаосу геть під небо і заступили його кронами. Там по них ходило сонце і пливли білі хмари. Слідом за кедрами пнулися велетенські осики та інші листаті гіганти творили другий ярус. Потім височенна ліщина колючого горіха, ялини, де-не-де берізки, берестина, черемха, перевиті ліанами дикого винограду, ішли вгору третім ярусом. А внизу — у четвертому ярусі — суцільний хаос. Місцями густа, мов щітка, звичайна ліщина, височенні трави і бур’яни. Повалені вздовж і впоперек дерева, мов велетні на полі бою, одні зі скрізними дірами-дуплами, як жерла небувалих гармат, другі вивернуті з усією системою коріння, як велетенські пригорщі зі стиснутими межи пальцями камінням і землею.

Унизу, по землі, слався мох, пообростав усе, що тільки можна. Внизу було півтемно і вогко. Лише де-не-де проривалися яскраві сонячні пасма і стояли, як мечі, уткнуті лезами в землю.

Нетрі, несходимі, незміряні. Вони то спускалися схилом униз, то підіймалися знову і, як буйне рослинне море, розпливались геть десь у безвість.

Маленький смугастий звірок, що сидів собі навпочіпки на поваленій кедрині проти сонечка і пильно, з виглядом ученого дослідника, розглядав торішній грибок, тримаючи його передніми лапками, раптом нашорошився. У нетрях панує надзвичайна тиша, як у дивному храмі незвичайного бога. Лише рябок, засвистівши, пролетів з однієї височенної кедрини на іншу і завмер на гілці, мов сучок, опустивши чубату головку вниз і витягши шию. На поваленій кедрині тремтіли сонячні зайчики. Смугастий звірок-бурундук почав бавитися з ними, задравши хвостика, як той драгун султана, перестрибував через них. Унизу, під кедриною, виходячи десь із бур’янів і вітролому і зникаючи знов у бур’янах та каміннім розсипу, вилась вузенька стежечка, звірина доріжка, утоптана за тисячоліття. Їх немало, таких стежечок. А серед них десь і такі, на яких одвіку ще не ступала нога людська.

(297 сл.)                                                                                                             (За І. Багряним)

2.   Бесіда за змістом тексту.

— Які елементи опису свідчать про предковічність і могутність лісу?

— Охарактеризуйте всі яруси стародавнього лісу.

— За допомогою яких сполучень слів і виразів автор змальовує навколишній простір?

— З якою метою письменник змальовує диких тварин?

— Поясніть назву тексту.

3.   Словникова робота.

1)   Поясніть значення слів праліс, тайга, нетрі.

Довідка:

Праліс — предковічний, густий ліс.

Тайга — смуга важко прохідних хвойних лісів, що займає великі простори в північній частині Європи, Азії та Північної Америки.

Нетрі — густий непрохідний ліс, чагарник.

2)   До слів тайга, стовбури, осики, нетрі доберіть художні означення (епітети).

4.   Складання плану тексту.

Орієнтовний план

1.   Живі поверхи предковічного лісу:

а) сорокаметрові кедри — утілення незвичайної могутності природи;

б) другий ярус — листаті гіганти осики;

в) «берізки, берестина, черемха, ялини гнулися вгору третім ярусом»;

г) розкішний трав’яний покрив четвертого поверху.

2.   Тайга — «буйне рослинне море».

3.   Ідилія лісового палацу.

4.   Тисячолітні тваринні стежки.

5.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

6.   Самостійна робота учнів над переказом.

§ IІІ.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

§ ІV.  Підсумки уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Чи впоралися ви з роботою?

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (29.04.2014)
Переглядів: 15261 | Рейтинг: 4.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: