Уроки № 36–37 Розвиток зв’язного мовлення. Вибірковий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису пам’яток історії та культури - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Уроки № 36–37 Розвиток зв’язного мовлення. Вибірковий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису пам’яток історії та культури

Уроки № 36–37

Розвиток зв’язного мовлення. Вибірковий переказ тексту розповідного характеру
з елементами опису пам’яток історії та культури (за складним планом)

Мета: удосконалювати вміння учнів відтворювати почутий текст; учити точно викладати свої думки; розвивати культуру писемного мовлення, мислення; сприяти збагаченню словника; удосконалювати навички самостійної роботи

Очікувані результати: учні вміють вибірково переказувати текст розповідного характеру, що містить опис пам’ятки історії; відтворюють його відповідно до стильових вимог; добирають необхідні мовні засоби; уміють логічно будувати власне висловлювання, точно викладати власні думки.

Обладнання: словники, текст для переказу

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроків

Завдання й запитання до учнів.

З’ясуйте лексичне значення слів «пам’ятка», «пам’ят­ник». Що в них спільного, а що відмінного?

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

БІЛГОРОД-ДНІСТРОВСЬКА ФОРТЕЦЯ

Полонивши дивовижної краси українку, турецький паша ладен був узяти її за дружину. Для цього треба було навернути бранку у магометанську віру. Та горда дівчина не погоджувалася. Щоб зламати волю красуні, паша наказав кинути її до темниці. Багато днів та ночей знемагала вона там.

Одного дня впали з рук і ніг полоненої кайдани, самі собою відчинилися двері в’язниці. Легкою ходою вийшла дівчина за стіни фортеці. Турки остовпіли, потім кинулися навздогін. Наздогнали дівчину на березі лиману. Підняли вже ятагани, щоб розправитися з утікачкою, та дівчина… розтанула в тумані. На тому місці, де вона стояла, забило джерело чистої живої води. А переслідувачі перетворилися на кам’яних ідолів.

Цю легенду можна почути під час відвідин Білгород-Дністровської фортеці. Її вежі й мури височать над голубими просторами Дністровського лиману. Вам покажуть і башту-темницю, з якої, за легендою, вирвалася волелюбна дівчина, Овідієву башту (тут нібито був римський поет). Покажуть і башту-сховище, у підземеллі якої нещодавно було знайдено запаси проса, що зберігалися, за визначенням науковців, 250300 років. Просо посіяли — і половина насіння дала сходи… Так легенди переплітаються з бувальщиною.

Велич і неприступність фортеці вражають і сьогодні. Майже два кілометри завдовжки має міцна зовнішня стіна. Висота її — до семи, а товщина — до п’яти метрів. Над стіною височать двадцять шість башт, двадцять з яких — бойові.

Фортеця оперезана ровом, глибина якого сягає двадцяти, а ширина — десяти метрів. Через спеціальні заслінки рів у разі наближення ворога можна було швидко заповнити водою з лиману.

Білгород-Дністровська фортеця — унікальна історико-архітектурна пам’ятка середньовіччя. Очевидно, вона є витвором слов’янських майстрів, про що свідчить напис на одній з башт. І слов’янська в’язь над головним входом, і планування території фортеці характерне для слов’янських оборонних споруд. Чимало архівних документів підтверджують слов’янське походження будівлі.

(284 сл.)                                                                                                     (За Г. Воротнюком)

2.   Бесіда за текстом.

— До якого типу мовлення належить текст?

— Який стиль цього тексту? Доведіть свою думку.

— Які тема та головна думка висловлювання?

3.   Словникова робота.

З’ясуйте значення вжитих у тексти слів: лиман, ятаган, в’язь (слов’янська), гарнізон. Доберіть синоніми до слів: знемагати, остовпіти, унікальний.

4.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

5.   Складання плану тексту.

Орієнтовний план

1.   Полонена красуня в темниці.

2.   Турки кинулися навздогін.

3.   Камінні ідоли та джерело живої води.

4.   Фортеця над Дністровським лиманом:

а) башта-темниця й Овдієва башта;

б) знахідка у башті-сховищі;

в) могутня зовнішня стіна з баштами;

г) фортеця, оперезана ровом.

5.   Білгород-Дністровська фортеця — витвір слов’янських майстрів.

6.   Складання усного переказу учнями.

7.   Самостійна робота учнів над письмовим переказом.

 

ІV.         Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

§ V.  Підсумки уроків

Заключна бесіда.

— Чи впоралися ви з роботою?

— У чому відчули труднощі?

— Як ви їх подолали?

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (12.01.2014)
Переглядів: 17299 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: