Урок № 8 Розвиток зв’язного мовлення. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 8 Розвиток зв’язного мовлення. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення

Урок № 8

Розвиток зв’язного мовлення. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення

Мета: удосконалювати знання учнів про текст, його основні ознаки, закріпити вміння визначати тему й ідею висловлювання, ділити текст на абзаци, складати план, створювати власні висловлювання різних типів і стилів мовлення; розвивати культуру усного й писемного мовлення

Очікувані результати: учні розрізняють такі поняття, як текст, його основні ознаки, структура, види зв’язку речень у тексті; уміють визначати стилі й типи мовлення, тему й основну думку тексту; ділять текст на абзаци, складають його план; створюють власні висловлювання різних типів і стилів мовлення.

Обладнання: підручник, зразки текстів різних стилів і типів мовлення, таблиця «Стилі мовлення»

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Спостереження з елементами аналізу й зіставлення.

Прочитайте висловлювання, порівняйте їх. Яке з висловлювань є текстом? Свою думку аргументуйте. Визначте тему та ідею тексту, дайте йому заголовок.

Висловлювання 1

Усі ми знаємо нашу співучу та дзвінку українську мову. Та це аж ніяк не означає, що нам є чужими чи далекими мови інших народів. І якщо народиться вірш із голосом, не будемо перечити, хай зроста, пшениця бринітиме стиглим колосом, литаврами площ загудуть міста. У світі налічується близько трьох тисяч мов. Одні з них перебувають між собою в близькій спорідненості, інші більш віддалені одна від одної.

Висловлювання 2

Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

Красо моя! В тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть, зойк матерів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. В тобі, мово, неосяжна душа народу: його мудрість і щедрість, радощі й печалі, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його…

(За С. Плачиндою)

§ II.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Слово вчителя.

1)   Що таке текст.

Текст — це група речень, об’єднаних темою й основною думкою. Речення в тексті розташовані в послідовності, яка потрібна для розкриття теми.

2)   «Відоме» — «нове» — «відоме».

Розвиток основної думки тексту зумовлений тим, що кожне наступне речення додає щось нове до вже відомого.

3)   Ознаки тексту.

Виділяються такі ознаки тексту: пов’язаність речень за змістом (темою); наявність основної думки, її розвиток; певна послідовність речень; зв’язок речень між собою за допомогою займенників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів, сполучників.

2.   Опрацювання таблиці «Стилі мовлення».

Стилі мовлення

Назва стилю

Сфера
застосування

Жанри
висловлювання

Основні ознаки

Розмовно-побутовий

Побут

Діалог, бесіда, лист до приватної особи

Загальновживані слова, необов’яз­ковість суворої ло­гічності

Художній

Художня література

Вірш, оповідання, повість, роман, п’єса

Образність, конкрет­ність, емоційність

Науковий

Наука і техніка

Виступ, лекція, доповідь, повідомлення, наукова стаття, підручник

Логічна послідовність, точність, абст­рактність, слова в прямому значенні

Публіцистичний

Суспільне життя

Писемні: стаття, нарис, фейлетон. Усні: виступ, доповідь, промова

Закличність, пристрасність, офіційний характер мовлення, спеціальні терміни

Офіційно-діловий

Офіційні, службові стосунки

Закон, угода, документ, постанова, офіційний лист

Додержання уста­новленого зразка, офіційність, сувора точність

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

4.   Бесіда.

— Які є стилі мовлення? А типи мовлення?

— У яких сферах застосовується кожен зі стилів?

— Які ознаки характерні для кожного стилю?

— Які ознаки притаманні тексту-опису?

— За якими ознаками характеризують текст-розповідь?

— Чим відрізняється текст-роздум від тексту-опису й розповіді?

5.   Робота з текстами.

З’ясуйте стиль і тип мовлення кожного з наведених текстів.

1)   Ішла лісом людина. Зірвала мимохідь травинку ломиносу цільнолистого, знічев’я посмоктала стебло. У лікарні не врятували бідолаху… Цей випадок вразив школяра Ігоря Солоного, після чого той усерйоз захопився вивченням отруйних рослин. Юннат чи не вперше зробив опис майже дев’яноста видів. Праця цінна не лише для науковців-ботаніків, а й для лікарів-практиків, і взагалі для кожної людини. (Із журналу)

2)   І раптом я побачив серед жовтих одну білу лілею. Вона не стирчала, як її жовті сусідки, а вільно лежала на воді. Її зелені черенці були, як добрі ласкаві руки, що обережно й турботливо тримали вінчик білих пелюсток. Кожна пелюсточка була окремо від інших, але всі разом вони утворювали таку дивовижну гармонію форм і фарб, що не можна було відірвати очей. Ця біла лілея була немов ясний вогник серед темної ночі, немов єдина зірочка в синьому небі, немов миле обличчя серед інших, байдужих, облич. (Д. Ткач)

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Скласти твір-опис (предмета, квітки, дерева) в художньому та науковому стилях.

§ V.  Підсумки уроку

Заключна бесіда.

— Які стилі й типи мовлення вам відомі?

— На що потрібно звернути увагу, щоб визначити стиль і тип мовлення?

— Назвіть ознаки та сфери застосування кожного зі стилів.

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (11.11.2013)
Переглядів: 5828 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: