Урок № 7 Порядок слів у реченні. Інверсія. Логічний наголос - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 7 Порядок слів у реченні. Інверсія. Логічний наголос

Урок № 7

Порядок слів у реченні. Інверсія. Логічний наголос

Мета: ознайомити учнів із прямим і зворотним порядком слів, логічним наголосом як засобами підвищення точності та виразності мовлення, навчати правильно інтонувати речення різних видів; розвивати мислення, увагу, пам’ять

Очікувані результати: учні вміють визначати речення з прямим і зворотним порядком слів; правильно інтонують речення різних видів, беручи до уваги й логічний наголос для передачі різних змістових та емоційних відтінків значення; редагують тексти, надаючи їм більшої виразності за допомогою застосовування вивчених мовних засобів.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ I.     Актуалізація опорних знань учнів

3.   Робота з картками.

Картка № 1

Прочитайте текст, правильно інтонуючи речення. Визначте тему, головну думку. Випишіть спонукальні речення.

«Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, як батько мій, вдома сидячи, знав п’ять мов, через те й честь йому була в інших країнах. Лінощі — це мати всьому поганому: що хто вміє, то забуде, а чого не вміє, того не навчиться. Добро своєю рукою сіючи, не лінуйтесь ні на що хороше, і хай не застане вас сонце в постелі! Так робив мій батько покійний і всі добрі мужі. На світанні, побачивши сонце, з радістю прославте день новий і скажіть: «Господи, додай мені літа до літа, щоб я честю й добром виправдав життя своє».

(«Повчання Володимира Мономаха дітям»)


Картка № 2

Запишіть речення, розкриваючи дужки і ставлячи слова у форму потрібного відмінка. На місці крапок вставте пропущені літери чи знаки. Укажіть граматичну основу.

Кожний (з, із) нас може навчатися (у, в) середній і ви..ій (школа). (В, у) селі одночасно веде..ся будівництво (школа) і (бібліотека). Чого (в, у) (молодість) навчишся, те на старіст.. як знайдеш. Каспійське та Чорне (море) не з..єднані між собою. Буран наробив чимало лиха в Одес..кій та Микола..вс..кій (область).

§ II.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Проблемне завдання.

Прочитайте подане речення, наголошуючи щоразу інший його член та з іншою інтонацією. Який ви можете зробити висновок? Спробуйте змінити порядок слів у реченні. Чи зміниться його зміст? Свою відповідь аргументуйте.

Ви добре знаєте цю людину (. ? !)

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Лінгвістичне спостереження.

Порівняйте подані речення. Чи однаковий зміст речень? Чим відрізняються подані речення? На яке слово в кожному з речень падає логічний наголос?

Восени айстри цвітуть у садах. Дуби шумлять за вікнами.

Восени в садах цвітуть айстри. За вікнами шумлять дуби.

2.   Слово вчителя.

1)   Порядок слів у реченні. Інверсія.

Слова, з яких складаються словосполучення й речення, розташовані в певному порядку. Розрізняють два типи порядку слів у реченні: прямий і зворотний.

Наприклад, у реченні Красу природи люди здавна помічали — прямий порядок слів. А в реченні Здавна помічали люди красу природи — зворотний. Порушення прямого порядку слів із метою виділення тих чи інших його членів називається інверсією.

2)   Розташування членів речення при прямому порядку слів.

При прямому порядку слів підмет стоїть перед присудком, означення — перед означуваним словом, додаток після слова, від якого він залежить, а обставини можуть займати різні місця.

3.   Практична робота.

Прочитайте речення, визначте порядок слів, підкресліть слова, на які падає логічний наголос.

Праця єдина з неволі нас вирве: нумо до праці, брати! (Б. Грінченко) В тих теплих степах виробилась кров моя і душа моя. (В. Винниченко) Посеред неба гнеться на південь Чу­мацький Шлях, і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок. (В. Винниченко) Поле чорніє. Проходять хмари, гаптують небо химерною грою. Пролісків перших блакитні отари… Земле! Як тепло нам із тобою! (М. Рильський)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2.   Гра «Редактор».

Виправте помилки. Поясніть їх характер. З поданих слів і словосполучень складіть речення, у кожному визначте логічний наголос.

Надворі прохладно. Голольод. Сніжна горка. Проїжджа сторона вулиці. Випадковий прохожий. Пішли пішком. Місто в семи кілометрах. Вулиця ярко опалена.

3.   Тренувальна вправа.

Укажіть у реченнях «відоме» та «нове».

«Було в одного царя три сини — два розумних, а третій дурень. От прийшли вони до батька до свого й просять, щоб він відпустив їх поїздити по світу, подивитися на інші цар­ства».

(З казки «Про жар-птицю та вовка»)

4.   Творче завдання.

Перебудуйте й запишіть речення, замінюючи прямий порядок слів на зворотний. Чи міняється при цьому зміст речень? Як саме? Визначте в кожному реченні слово, на яке падає логічний наголос.

Весна слала по землі свій зелений килим. (Г. Тютюнник) Птах затріпотів крильми спросоння, зашепотіла трава про щось у сні. (М. Стельмах) Місяць оббризкував блідим сяйвом зарошені дерева і шляхи. (С. Крижанівський) Темний гай уже красується в зеленім убранні. (В. Бурлак) Каштани зазеленіли знов, і рум’яна зоря зійшла за моїм вікном. (І. Нехода)

5.   Навчальне редагування.

Запишіть подані речення, виправляючи помилки.

Дізналися на уроках історії ми про мужніх і сильних захисників землі нашої. Світ новий зовсім перед нами розкрився, осяяний Сонцем. Вулиці білими заметами м’якими за кілька хвилин завалило. Повинні любити учні і берегти природу. Працювала добре бригада виробнича влітку. Згори пісня жайворонка лине і в повітрі тремтить. Перетинами подвір’я білим піском посипані стежки.

6.   Самостійна робота.

Складіть речення за схемами, указавши, де прямий порядок слів, а де — зворотний.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Із вивчених художніх творів виписати речення, замінюючи прямий порядок слів на зворотний.

§ VI.  Підсумки уроку

Гра «Хто швидше?».

Закінчіть подані речення.

— Синтаксис — це…

— Словосполучення вживають для…

— Слова в словосполученні пов’язані за…

— Речення — це…

— Інверсія — це…

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (11.11.2013)
Переглядів: 4351 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: