Урок № 58 Розвиток зв’язного мовлення. Переказ тексту розповідного характеру - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 58 Розвиток зв’язного мовлення. Переказ тексту розповідного характеру

Урок № 58

Розвиток зв’язного мовлення. Переказ тексту розповідного характеру

Мета: формувати й розвивати в учнів уміння докладно переказувати текст, використовуючи відокремлені члени речення; розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам’ять, емоційне спри­йняття

Очікувані результати: учні вміють докладно переказувати текст розповідного характеру, використовуючи відокремлені члени речення; визначають тему, основну думку, стиль тексту; з’ясовують лексичне значення вжитих у переказі слів; самостійно складають план прослуханого тексту; знаходять і виправляють недоліки в змісті, побудові й мовному оформленні переказу.

Обладнання: текст для переказу

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ I.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Практична робота.

Запишіть речення, підкресліть відокремлені означення.

І видзвонює мотив моє слово, сріблом куте. (М. Шевченко) Роменом пахне виболене слово, освячене піснями давнини. (П. Перебийніс) В словах Тичини, віщих і простих, сміються люди, небеса і гори. (О. Довгий) О людино, коли, повна щастя й привіту, заживеш ти в добрі цього ясного світу? (О. Туманян) Поет завжди і скрізь несвоєчасний. А світ живе, потворний і прекрасний. (В. Марсюк)

2.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

§ II.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Проблемні питання.

— У чому суть докладного переказу?

— Чого навчає вас цей вид роботи?

§ IІІ.  Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Іван Богун

Ім’я прославленого героя визвольної війни 1648–1654 років, одного з найвидатніших козацьких полковників Івана Богуна назавжди залишиться на скрижалях нашої історії.

Вірогідних даних про його життя залишилося дуже мало.

Талант полководця й особисту хоробрість Богун виявляв завжди. Так було під час берестецької битви у червні 1651 року, коли українська армія після зради кримського хана, котрий залишив поле бою і захопив у полон Хмельницького, потрапила в скрутне становище. У цій ситуації козаки обирають наказним гетьманом Івана Богуна, який вживає всіх заходів, щоб перетворити козацький табір на неприступну фортецю. Завдяки рішучості й винахідливості Богуна козаки збудували через непрохідне болото й річку Плятівку три переправи, по яких і вдалося, хоча й ціною великих втрат, вивести військо з оточення.

У березні 1653 року Ян Казимир кинув на Україну добірні частини польської кінноти, очолювані одним з найкращих полководців, яких будь-коли знала Польща,— Стефаном Чарнецьким. Хмельницький посилає проти нього блискучого майстра маневреної війни — Івана Богуна.

Маючи значно менші сили, Богун заманив Чарнецького в Монастирище. Усі зусилля польського полководця взяти штурмом цю фортецю виявилися марні. Богун знову вдався до тактичного маневру: переодягнувши частину своїх козаків у татарський одяг, він наказав їм наступати, а сам з рештою кінноти вдарив з іншого боку. Подумавши, що до козаків при­йшло татарське підкріплення, поляки залишили обоз і кинулись тікати.

Знесилений нерівною боротьбою, Хмельницький на раді в Чигирині закликає прийняти підданство московського царя і має підтримку з боку старої старшини. Однак молодше крило, очолюване Іваном Богуном, рішуче виступило проти такого акту.

1655 року Богун вписав ще одну героїчну сторінку в історію визвольної війни, керуючи обороною Умані, яку не вдалося взяти полякам. Він так укріпив цю фортецю, що польські воєначальники порівнювали її з голландською Бредою, що вважалася тоді зразком військово-інженерної майстерності.

Усе своє життя Іван Богун воював проти ворогів українського народу і цим заслужив у нього вічну славу.

(295 сл.)            (За І. Лисенком)

2.   Словникова робота.

Учитель пояснює учням значення невідомих їм слів.

3.   Визначення теми та головної думки тексту.

4.   Самостійне складання плану тексту.

5.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

6.   Самостійна робота учнів над переказом.

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Знайти відомості про видатних осіб. Скласти зв’язну розповідь, використовуючи відокремлені члени речення.

§ V.  Підсумки уроку

Гра «Ланцюжок».

Назвіть (або запишіть) якомога більше характеристик гетьмана Івана Богуна.

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (29.04.2014)
Переглядів: 5817 | Рейтинг: 2.8/6
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: