Урок № 57 Відокремлені означення. Розділові знаки при відокремлених означеннях - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 57 Відокремлені означення. Розділові знаки при відокремлених означеннях

Урок № 57

Відокремлені означення. Розділові знаки при відокремлених означеннях

Мета: пояснити учням умови відокремлення означень та відповідні пунктуаційні правила; удосконалювати навички самостійної роботи з текстом

Очікувані результати: учні знаходять у реченнях відокремлені означення; правильно розставляють розділові знаки при них; уміють розрізняти узгоджені й неузгоджені відокремлені означення; знаходять і виправляють допущені пунктуаційні помилки; будують висловлювання, використовуючи виражальні можливості речень із відокремленими означеннями в усному й писемному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиці «Узгоджене означення. Умови відокремлення», «Неузгоджене означення. Умови відокремлення»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ I.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Пошуково-вибіркова робота.

Прочитайте текст. Визначте його стильову належність. Пригадайте, який другорядний член речення називається означенням. Знайдіть у тексті означення. Визначте, що сприяло їх відокремленню.

У травневому лісі хвилі квітів, ніжних і чистих, хлюпають під ноги. А повітря, настояне на ароматах горобини й мокрого листя, приємно дурманить голову.

Любку дволисту дуже поважають у народі. Не один старається перенести її, кудлату і біло-кремову, з лісу до себе у квітник чи садок. Але перенесена, вона, як правило, гине. Тому дехто вважає, що її, дику, взагалі не можна приручити.

(За Є. Шморгуном)

§ II.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Проблемне завдання.

Простежте, за яких умов угоджене означення відокремлюється, а за яких — не відокремлюється. Свою відповідь аргументуйте.

Стоптана копитами коней дорога проходила ліворуч. Дорога, стоптана копитами коней, проходила ліворуч. Стоптана копитами коней, ліворуч проходила дорога. Дорога стоптана копитами коней, вона проходила ліворуч.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Лінгвістичне спостереження.

Запишіть речення. Чи можна виділені групи слів вважати відокремленими означеннями? Свою відповідь обґрунтуйте.

Слова ті, сміливі й пекучі, здіймали в голові рої думок. (А. Шиян) Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ. (О. Довженко) Озеро, оточене густими кущами та високими вербами, було не широке, але довге, в одному місці вузенькою протокою сполучалось з річкою. (Ю. Збанацький) Над приморавськими лісами підіймалося сонце, велике, ласкаве. (О. Гончар)

2.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Відокремлені означення. Розділові знаки для відокремлення означень.

2)   Означення, які не відокремлюються.

3.   Опрацювання таблиць «Узгоджене означення», «Неузгоджене означення».

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Тренувальна вправа.

2.   Пояснювальний диктант.

3.   Творче завдання.

Складіть і запишіть сім речень із відокремленими означеннями. Поясніть умови їх відокремлення, способи вираження, розділові знаки при них.

4.   Пунктуаційний практикум.

5.   Творче конструювання.

З поданими словами та сполученнями слів складіть речення так, щоб означення відокремлювалися й не відокремлювалися. Поясніть розстановку розділових знаків.

Жовте, похмуре, сліпе сонце. Чорна низька хмара. Укрита снігом земля. Прикритий листям берег. Уся у цвіту галявина. Щасливі та рум’яні обличчя.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

§ VI.  Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Відокремлені означення — це…

— Невідокремлені означення — це…

— Умови відокремлених узгоджених означень такі…

— Кому не ставлять при узгоджених означеннях, коли…

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (29.04.2014)
Переглядів: 2147 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: