Урок № 47 Розвиток зв’язного мовлення. Створення діалогів відповідно до ситуації спілкування - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 47 Розвиток зв’язного мовлення. Створення діалогів відповідно до ситуації спілкування

Урок № 47

Розвиток зв’язного мовлення. Створення діалогів відповідно до ситуації спілкування

Мета: узагальнити знання учнів про діалог як один із видів мовленнєвої діяльності; навчити складати й вести діалоги відповідно до ситуації спілкування, самостійно визначеної теми; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, уяву

Очікувані результати: учні вміють складати й вести діалоги відповідно до ситуації спілкування, самостійно визначеної теми; обирають тему, висловлюючи особисту позицію щодо її обговорення, добираючи цікаві, переконливі аргументи на захист своєї позиції; додають окремі репліки діалогу відповідно до зміненої ситуації спілкування.

Обладнання: дидактичний матеріал, схема-конспект «Діалогічне мовлення»

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ I.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Бесіда.

— Що таке монолог, діалог, полілог?

— Чим відрізняється діалогічне мовлення від монологічного?

— Які ще види мовленнєвої діяльності ви знаєте? У чому полягають їх особливості?

§ II.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

1.   Робота з текстами.

2.   Проблемні завдання й питання.

— Зіставте діалогічну та монологічну форми викладу. Що в них є спільним, а що відмінним? Визначте, який вид мовлення більш емоційний, експресивно забарвлений.

§ ІIІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Завдання учням.

Опрацюйте опорну схему-конспект «Діалогічне мовлення» та розкажіть однокласникам основні відомості про діалогічне мовлення. Порівняйте особливості діалогічного мовлення з іншими видами мовленнєвої діяльності (читання мовчки, аудіювання, монологічне мовлення). Яку стилістичну роль виконує в мовленні діалог?

2.   Слово вчителя.

Діалогічне мовлення являє собою ланцюг реплік, які породжуються в процесі спілкування двох або кількох осіб, тому в діалогічному мовленні найбільш яскраво виявляється функція мовлення як засобу спілкування. Діалогічному мовленню властива граматична неповнота речень, використання неускладнених синтаксичних одиниць, еліптичних речень, пропущені компоненти яких допомагає відновити ситуація.

Складниками усного діалогічного мовлення є міміка й жести, йому притаманне розмаїття інтонаційних відтінків. Для діалогів характерне прагнення до стиснення (конденсації) вислову.

3.   Робота в парах.

Складіть діалог за однією з поданих ситуацій.

1)   Збираючись на день народження до однокласниці (однокласника), учень радиться з матір’ю щодо вибору подарунка.

2)   Учень у телефонній розмові з товаришем висловлює своє захоплення подарунком, який він отримав від своїх батьків на день народження.

3)   До класу прийшов новий учень, родина якого нещодавно повернулася до України з Канади після тривалого службового відрядження батьків. Однокласник розповідає новачку про школу та його новий клас.

4)   Учня, який приїхав погостювати до родичів у Німеччину, запросили на день народження його однолітки. Гості розпитують учня про життя, інтереси й захоплення сучасних українських школярів.

5)   Ви подорожуєте по Великій Британії. Сьогодні вихідний. На афіші одного з кінотеатрів ви побачили рекламу українського фільму. Переконайте британських друзів подивитися український фільм, який ви бачили вдома.

6)   «Літературне життя Харкова» — дві учениці обмінюються враженнями після відвідування літературного музею.

4.   Проблемне питання.

— Яку функцію виконує діалог у художньому творі (поетичному, прозовому, драматичному)?

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Скласти та записати діалог на самостійно обрану тему.

§ V.  Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Для мене на уроці найцікавішим (найскладнішим) було…

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (13.02.2014)
Переглядів: 3156 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: