Урок № 44 Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 44 Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні

Урок № 44

Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні

Мета: поглибити знання учнів про звертання поширені й непоширені; розвивати вміння й навички ідентифікувати звертання в усному та писемному мовленні; допомогти учням глибше зрозуміти й осмислити специфіку речень зі звертаннями, їх функціональне призначення; навчити правильно розставляти розділові знаки при звертаннях

Очікувані результати: учні вміють знаходити звертання в реченнях; розрізняють звертання поширені й непоширені; правильно ставлять розділові знаки при звертаннях; конструюють та правильно інтонують речення зі звертаннями.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

§ II.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Завдання учням.

Прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення. Знайдіть звертання. Поясніть постановку розділових знаків.

Благослови, Господь, державний Київ,
Що на горі над голубим Дніпром
Пильнує мир і всі труди людськії,
Що їх живить земля своїм добром.
Благослови, Господь, твоїх людей,
Не забувай їх в радості і в горі,
Оратая, що в полі ниву оре,
Строїтеля, що камені кладе
І розчином скріпляє найміцнішим,
Списателя, що праведним пером
Скарби словесні в книгу перепише.

(І. Кочерга)

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Що таке звертання й чим воно виражається.

Звертання — це слово або сполучення слів, яке називає особу чи предмет, до яких звертається мовець. Найчастіше звертання виражаються іменником у формі кличного або називного відмінка: Меласю! Рідна! Зіронько моя! Не покидай мене! (І. Кочерга)

2)   Звертання непоширені й поширені.

Звертання можуть бути непоширеними й поширеними. Непоширені — складаються з одного слова: Гей, Роксано, красуне, що думаєш ти? (І. ФранкоПоширені — складаються з кількох слів: Милий синочку, ти склони себе, як билиночку. (С. Руданський)

3)   Роль займенника при звертанні.

При звертаннях може стояти займенник, що виконує функцію логічного мосту між 
звертанням і реченням (займенники тиВи). Займенник Ви вживається при звертанні до одного співрозмовника, якщо він незнайомий, малознайомий, старший за віком та посадою. Займенник ти виражає близькі стосунки між людьми. Він передає повагу, що виникає на основі дружби, товариських відносин, вживається в спілкуванні між членами родини, товаришами по навчанню, при звертанні до рівної або молодшої за віком чи посадою людини.

4)   Звертання — форма етикету.

Звертання до співрозмовника — найяскравіший і часто вживаний етикетний знак, який може бути офіційним, загальним та індивідуальним.

За допомогою звертання ми можемо покликати людину, звернутися до неї з проханням, пропозицією тощо. До близьких нам людей звертаємося: Степане! Мамо! Братику! Донечко! До незнайомих людей: паніпанедобродіюдобродійко. Офіційне звертання передбачає такі форми, як: пане міністрепані Світланодобродію Андрій.

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, знайдіть звертання. Поясніть розділові знаки.

Ой сніги, мої сніги, срібні та пухнасті, наче все, що навкруги, потонуло в щасті! (В. Сосюра) О мій народе, Прометея ти маєш душу молоду. (В. Сосюра) О земле рідна, б’ю чолом тобі. (А. Малишко) О юність, ти наша надія, майбутнє належить тобі. Світи нам, день, безсмертними вогнями, шуміть, сади, роди зерно, земля! (В. Сосюра) Куди ж поділа, степова Елладо, варязьку сталь і візантійську мідь? (Є. Маланюк)

2.   Творче конструювання.

Складіть речення відповідно до поданих схем.

1)   Зв., …

2)   Зв.! …

3)   … Зв., …

4)   Лишенько, Зв., …

5)   Ой Зв., …!

3.   Спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу.

Запишіть речення, охарактеризуйте структуру звертань (поширені чи непоширені), морфологічне вираження, їх місце в реченні. Визначте, від чого залежить розташування 
звертання на початку, у середині та в кінці речення.

О батьківщино, син я твій! (П. Тичина) Як я люблю тебе, мій рідний краю! (І. Франко) О рідне слово, хто без тебе я? (Д. Павличко) Васильки у полі, васильки у полі, і у тебе, мила, васильки з-під вій. (В. Сосюра) Якби я міг, якби зумів я, тебе, Вкраїно, воскресить! (В. Сосюра) До тебе, Україно, наша бездольная мати, струна моя перша озветься. (Леся Українка) Сторононько рідна! Коханий мій краю! Чого все замовкло в тобі, заніміло? (Леся Українка)

4.   Вибірково-розподільний диктант.

Випишіть у дві колонки звертання: 1 — непоширені; 2 — поширені.

Якщо болить серце, тобі, друже, поталанило. (В. Стус) Нам випало, сину, досіяти і долюбити отецькеє поле. (Б. Олійник) Прапрадіди, в тім і моя вина, що вас небагатьох сьогодні знаю. (П. Перебийніс). Пробач мені, життя, дароване так щедро! (Л. Костенко) Тримайсь, козаче! Поки є ми, порівну на наші плечі поклади свій біль. (Б. Олійник) Душа полів, ти пам’ятаєш стерні? (Л. Костенко) Не забудь, мій сину, жнивне поле! (П. Перебийніс) Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре! Здрастуй, свіжосте нив! (В. Симоненко) Ти, хмарино у небі, ти, сестрице срібляста, ти скажи,— тебе не проходило щастя? З’явись, мій світлий дню, світанку мій рум’яний, збирай товаришів у коло полум’яне. Чуєш ти мене, друже і брате, всім я руку в путі подаю. Забряжчи, золоте відеречко, розплещи дзвонкової води! Журавлем худим і непокірним, рідний краю мій, я прилечу! (Із тв. А. Малишка)

5.   Проблемне завдання.

Запишіть речення. Змініть місце розташування звертань у них, прослідкуйте, чи зміниться зміст речень.

Василю, ти вивчив уроки? Наталіє Петрівно, вибачте нас за поведінку. Браття, захистимо землю рідну. Дніпре сивий, повідай нам історію, що бачили береги твої. Весно! Відроди природу із зимового забуття.

6.   Творчі завдання.

1)   Складіть діалог (10–12 реплік), використовуючи поширені й непоширені звертання.

2)   Складіть і запишіть речення, у яких подані слова й словосполучення виступали б то звертанням, то підметом.

Сонце, рідна земля, моє місто, вулиці.

7.   Попереджувальний диктант.

Прослухайте уривок із поезії В. Симоненка. Випишіть звертання й визначте відмінки іменників, якими виражено звертання.

Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік…

Одійдіте, недруги лукаві!
Друзі, зачекайте на путі!
Маю я святе синівське право
З матір’ю побуть на самоті.

Рідко, нене, згадую про тебе.
Дні занадто куці та малі,
Ще не всі чорти живуть на небі,
Ходить їх до біса на землі.

Україно! Ти моя молитва,
Ти моя розпука вікова…
Гримотить над світом люта битва
За твоє життя, твої права.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Виписати з українських народних пісень речення зі звертаннями (6–7 речень).

§ VI.  Підсумки уроку

Гра «Хто швидше?».

Складіть і розіграйте діалоги в парах (усно), використовуючи звертання, доречні в запропонованих ситуаціях спілкування.

1)   Участь у шкільному конкурсі знавців рідної мови.

2)   Розмова з учасником спортивної олімпіади.

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (12.01.2014)
Переглядів: 7667 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: